Zee, zon en dieren.

25 mei 2019 - Ocnița, Roemenië

Vinden 50 km verderop een camperplaats aan zee, rijden er direct naar toe, het 1e stukje is nog asfalt maar dan gaat het over in een pad en moeten we ook nog door een rivierbedding heen rijden. Vinden een mooi plekje met uitzicht op een poeltje, waar de zwaluwen hun nest materiaal vandaan halen. Krijgen bezoek van de buurman zijn honden.Zitten best wel grote jongens bij maar verder geen probleem.Ze komen kijken of er iets te halen valt en vertrekken dan weer.Als we zitten te koffie drinken krijgen we schapen en geiten op bezoek. Ze gaan even rusten op het strand. Vanmiddag gaan we zwemmen en snorkelen. Bij het zeegras zie je de visjes zwemmen, 2 soorten, 1 soort had een zwarte stip bij zijn staart en de anderen waren doorzichtig. Ype was nog naar de rotsen gegaan en hier waren de de zee egels en wat grotere gestreepte vissen. We blijven in niemandsland een paar dagen staan. Ooit is dit een camping geweest. Maken een paar mooie wandelingen. Wanneer  we weer vertrekken komt de boer ons achterop met melkbussen, bij de weg komt de tankauto en slobbert de bussen leeg. Volgen de kustlijn van dit schiereiland en drinken koffie bij een oorlogsmonument, het is 27 graden. Vanuit hier zien we nog steeds de hoge berg met sneeuw erop van het schiereiland Agios Oros ( Athos) hier leven de monniken. Gaan nu richting Drama, onderweg camper plek onder de bomen en voelt direct koud en donker aan,dus geen optie.Even verder  vinden we een mooie plek bij  de nabij gelegen crossbaan. Prosotsani. Hier krijgen we koeien, stier en geiten op bezoek. Hier is wel een herder bij. Morgen is de bedoeling om naar Bulgarije te gaan. Onze GPS zegt rechts en Hiltje zegt door de walkie talkie Bulgarije moeten we links af. De 57 gaat naar Exochi en dit ligt bijna op de grens. Rijden mooi tussen de bergen door en het is een goede weg. Grenzen geen probleem en en een wegen-vignet van 8,00 euro gekocht (1 week geldig). Volgen de Mesta rivier op naar Bansko (950 m). Zien onderweg nog veel paard en wagens. Route: Simitli- Blogoevgrad ( kerkje met gouden dak) Saparea - Banyo. In Banyo gaan we overnachten, hier is een fontein en er komt water uit van 103 graden en het stinkt naar rotte eieren. Bezoeken een plaatselijk kroegje en  gaan wat drinken en nemen er kipnuggets bij. We zijn ook van die lekkere snoepers. Morgen een feestdag in Bulgarije, iets van de letterkunde. Maar op die dag zijn de meeste mensen gewoon aan het werk. Reizen via Trakia naar Sofia,waar we  de rondweg pakken.Alles zeer ruim opgezet,zodat er nog genoeg gebouwd kan worden binnen de rondweg .We pakken de 16,deze gaat door de Iskar kloof.Mooie route,maar het uitzicht wordt belemmerd door de vele bomen vlak langs de weg.In Tserov een hapje eten in een lokaal restaurantje Menu 2x kip,2x karbonade een salade en 2x 4 consumpties Omgerekend kost het € 20,70  spotgoedkoop en de bediening zeer goed.Vervolgen onze weg door de kloof ,maar is niet erg bijzonder.Voorbij Mezdra pakken we de 13 en vinden in Banitza op aanwijzing van de lokale bevolking een plekje bij het voetbalveld.Worden zelfs welkom geheten door de burgemeester.Ook in dit dorp wordt nog veel met paard en wagen gewerkt.Later wandelen we naar het dorp en vinden zowaar een gelegenheid (gemeenschapsruimte) waar we met Euro's konden betalen.Werd gerund door 2 jonge meiden en deze hadden moeite met het omrekenen naar Euro's.Uiteindlijk nadat we hen alles hadden voorgerekend en een bevestiging van een student .Rekening was 8.40 Lev ,omgerekend € 4,20 dus betaalden  5 euro.Terug bij de campers bekijken we de kaart en besluiten met de pont over de Donau te varen om van daaruit  Roemenië te doorkruisen.De volgende dag om half 6 wakker,want de vogels zingen het hoogste lied.Opgestaan en het verhaal en foto's geplaatst.Na het ontbijt yoghurt met muesli en een bakje thee maken we ons klaar voor vertrek.We gaan richting Bechet (Roemenië) Onderweg in Crosvista is nog een markt voor levende have,maar het is erg druk en geen ruimte om de campers te parkeren.De pont is in Orjachovo een keurig netjes verzorgd stadje,mooie tuinen,bloemperkjes en geen zwerfafval.Vergeleken met Griekenland en Roemenië is Bulgarije een schoon en netjes land.Staan bij de pont/douane,kaartjesloket,maar alles passeert vlotjes en om 12 uur kunnen we inschepen Om 12.15 gooien ze de trossen los en we zeggen goodbye Bulgarije.

1. Francien:
    12 juni 2019
    je kunt ook overal wonen, jullie vinden altijd wel een mooi stekje.
  2. W v.d. Werff-Miedema:
    12 juni 2019
    Goh,wat wer in protte mei makke,in hiele see far jimsels en dan noch folle mear, gean jim mei de boot nei Bulgarije, nea in de gaten hant dat dêr een see wie of is it in grut mar. Genietsje der mar fan , Groetnis. Wytske.
  3. Baukje Steffens:
    12 juni 2019
    Mooi verhaal weer. Succes verder!
  4. Piet en hiltje bloemsma:
    13 juni 2019
    Wij mooi rustig over de donau en een paar dagen later dat vreselijke ongeluk op die zelfde donau .