De 5 ringen

25 mei 2019 - Banitsa, Bulgarije

Vroeg op en  foto's maken van het skigebied, wat een groot parkeerterrein. Er zijn verschillende ski liften. Niet te geloven dat je nog in de sneeuw kan staan. Vandaag op naar Olympia, op de weg naar beneden zien we allemaal bijenkasten, op het deksel ligt een dennentak met een steen. Nemen de afslag naar Klitoria( leuke naam toch) en hier is het druk met mensen en auto's maar geen opstoppingen. Om het plaatje compleet te maken komen we ook door Neuko, dit is een klein plaatsje met bezinepomp/ winkel/ koffiebar, hier hebben we brood gekocht.Vraag of ze het voor ons kunnen snijden (machine) maar mevrouw komt doodleuk met broodplank en mes aanzetten. Laat maar. Pakken een verbindingsweg naar Olympia, ook hier veel imkers. Vinden een parkeerplaats vlakbij het museum, vragen aan Engelse mensen hoe of wat. Straks gaan we tickets kopen bij het museum. We hebben nog wat tijd maar niet om alles te bekijken. Tickets gekocht en gaan door het 1e museum. Morgen de rest. In het museum verschillende vondsten zoals munten, potten, standbeelden, mozaïeken. Als we uitgekeken zijn gaan we het dorp in, Hiltje kijkt rond voor een armband, zowaar we duiken een winkel binnen. Hier vind ze haar armband en kletsen er op los,de dochter van de eigenares heeft in Tilburg gestudeerd. Zo komt het te praat dat haar oom 4x met  de toorts het Olympisch vuur heeft doorgegeven. Vroeger mochten ze de toorts houden en daar sta ik nu mee op de foto. George Galanis was de fakkeldrager. Krijgen van de winkelier nog  een oogje van de uil ( wijsheid). s'Avonds maken Ype en ik nog een ommetje en komen bij de tempels uit waar we morgen gaan starten. Vroeg uit de veren, jammer niet een folder, in het park zijn wel borden geplaatst maar blijft wat summier aan informatie. We hadden wel al veel opgezocht op google maar onthoud alles maar. Door een aardbeving is ook veel verwoest, maar we hebben de overblijfselen van de tempel van Zeus en Hera gezien. De kerk is o.a.gemaakt van blokken met fossiele schelpen erin, ongelooflijk hoe groot vroeger dit complex was. De plaats waar het Olympisch vuur werd aangestoken. Ook het speelveld waar de Spelen werden gehouden is groot. In die tijd was het een mannen aangelegenheid. De enigste vrouw was de priesteres. Na vele uren in het park nu naar het laatste museum. Hier kon je een video bekijken hoe vroeger de Spelen werden gehouden, alles valt dan op zijn plek. Ook hier weer veel voorwerpen te bezichtigen. De beelden die we zien zijn de winnaars van de Spelen;ze kregen een olijfkrans en genoten veel aanzien. Onze magen beginnen te rammelen en we zoeken een restaurantje een beetje achteraf. Piet, Hiltje en Ype gaan voor de Gyros schotel en ik ga voor Pastitsio, heerlijk. Terug bij de camper besluiten we om naar de kust te gaan, in de buurt van Pirgos. Volgende morgen hebben we regen maar het wordt weer droog en mooi weer, we gaan voor een wandeling en daarna nog even rummikub spelen. De wind haalt weer aan,maar 10 km verderop kun je in een bos staan.Dat lijkt ons een beter idee, inpakken en wegwezen. Prachtig plekje tussen de dennenbomen met genoeg ruimte rondom ons. Zitten dan weer binnen en dan weer buiten, in de middag klaart het op en we gaan voor een volgende wandeling. Kijken op het strand naar de zonsondergang . De volgende morgen vertrekken we weer.  Route: Kiparissia( tanken+lpg) Pilos en hier staan we in de haven. Onderweg nog een Lidl,dus hier weer even wat ingeslagen en natuurlijk ook wat lekkers mee gebracht. Tussen de middag eten we onze bladerdeeg envelop,deze is gevuld met pudding. In Pilos op zoek naar een wasserette, er zijn er 2 maar de 1e was het goedkoopst qua kilo's. Dus de was er naar toe gebracht en we kunnen het morgen rond dezelfde tijd  weer ophalen. Terug naar de camper, onderweg nog een beetje gewinkeld, heb een nieuwe bikini gekocht. Morgen gaan we het fort bekijken is de bedoeling maar als we er aankomen blijkt het gesloten. Jammer, maar we hebben wel een prachtig uitzicht op de haven. Zelfs een bus uit NL met studenten is hier, uitwisseling van scholen. Rond 18.00 uur kunnen we de was weer ophalen, ik kreeg alle washandjes en die waren ook nog niet droog. Alles opvouwen en terug in de kastjes. Piet heeft gehoord dat 5 jaar terug in Pilos veel armoede was, dan zijn ze nu al behoorlijk uit het dal gekrabbeld. Klaar voor vertrek, we moeten om het dorpsplein heen rijden om zo de weg terug te nemen. Hier in het dorp  zitten zelfs haarspeldbochten, omdat het dorp tegen de berg aan is aangebouwd. We vervolgen onze reis naar....

1. Wiebe/oelkje:
    Spannend!!! 😘
  2. Marijke de Jong.:
    25 mei 2019
    En je gaat nog voor een bikini Trijntje . STOER HOOR. Heel plezier.
  3. Francien:
    25 mei 2019
    Wat een mooi verslag en mooie foto's. Jammer dat je de temperaturen niet mee kunt sturen of de lekkere hapjes, dan zouden wij nog meer mee kunnen genieten. Die bikini van mij is al lang verleden tijd, maar jij kan het nog hebben. Jonge bloemen houden lang vol.
  4. Tjeerd en Hennie:
    25 mei 2019
    smaak het eten lekkerder met hoed op of zonder hoed
    gr Tjeerd en Hennie
  5. Anneke de Vries:
    25 mei 2019
    Moai, jimme ha mear sjoen as wy doe wy yn/ by Olympia west binne. Yn ien dei is it ek net te dwaan. Prachtiche foto's.
  6. Ries & Henny:
    26 mei 2019
    Mooi reisverhaal over de berg Olympus. Wij wisten niet dat de berg zo hoog was dat er een ski-oord zou zijn , prachtig .
    Bedankt weer voor de leuke verhalen, maar wij zien dat jullie dit
    verhaal schrijven in Bulgarije; zijn jullie zo snel door Griekenland
    gegaan.
    Vriendelijke groeten en tot horens.
    Ries & Henny.
  7. Trijntsje:
    26 mei 2019
    Fam. Ouwerkerk, we zijn een maand in Griekenland geweest.
    Daarna Bulgarije en nu in Roemenie.
    Rond 14 juni terug in NL.
  8. W v.d. Werff-Miedema:
    26 mei 2019
    Wat weer veel gedaan, en dat na de hart verzakkende route die je beschreef, prachtige foto's ook mooie natuur, vogel bloemen e.d. Schitterend.
    Groetjes Wytske.
  9. Kees en janke:
    27 mei 2019
    Prachtig mooi hoor,fijne reis nog
  10. Koba Dijkstra-Cuiper:
    27 mei 2019
    mooi verhaal en prachtige foto"s
  11. Baukje Steffens:
    28 mei 2019
    Prachtig verhaal weer! Fijne reis verder!