Het weerzien.

4 mei 2019 - Zacharo, Griekenland

Op weg naar de Spaans/ Franse grens passeren we Puigcerda en gaan richting Prades, hier wordt het vlakker en minder bochten. De koelkast geeft weer problemen, is prop vol ,maar houdt het niet koud genoeg .We overnachten in Ouveillan. Hier staan we bijna op de weg, alleen een heg ertussen en veel verkeer. Dus legen, ontbijten en weg verder naar Capestang, Beziers. Alles verloopt vlotjes en zijn op weg naar de kust la Cap d'Agde. Bij de kust kunnen we nergens staan, richting Montpellier om dan af te slaan naar Palavas les Flots, hier een prachtige watertoren. Reizen via la Grande Motte, le Grau- du Roi, Aigues Mortes, onderweg zien we flamingo's. Port St.Louis ook nog een camperplek, ach man je waait hier weg, geen optie, dan het binnenland in naar Istres- Miramas op deze route veel industrie. Maar in een weiland zien we in eens een zwarte ibis. We volgen nu een nostaligische route: Cadanet, Lourmanin hier vinden we een leuk plekje voor de nacht. Even het nieuws horen; O jee de Notre Dame staat in brand. Alweer klaar voor vertrek, richting Gap hier zien we veel perzik en appel bomen, onderweg zien we ook een klein vliegtuigje landen. Nu gaan we de col Bayard 1248 m beklimmen, bochten dus. Ze noemen het de Napoleon route. Ons doel is in de buurt van Grenoble een camperplaats te zoeken, het wordt le Cheylas. Ruime parkeerplaats met uitzicht op de bergen. We wachten hier op Piet en Hiltje Bloemsma.Het is de bedoeling dat we met zijn vieren deze reis naar Griekenland gaan maken. We wachten vol smart op hen. Na een stevige wandeling zoeken we ons bed op.Deze nacht niet zo goed geslapen, gaat er een auto achter je staan met ronkende motor, maar 2.30 uur rot hij eindelijk op. Als we wakker worden is het schitterend weer dan maar genieten van de zon. We dachten Piet en Hiltje komen in de namiddag/ avond maar arriveren rond het middag uur. Ze hadden de tolweg genomen. Een geweldig weerzien. De hele middag lekker in de zon gezeten en bij gekletst. En vanavond pizza eten, de kraam staat vlak bij ons. Heerlijk waren ze. Morgen vertrekken we naar Italie, reizen via Aigusbelle, Peak de la Loze, Epierre en dan moeten we de A 43 op vanwege een wegomlegging. Stond bij gratis. Komen eerst door de tunnel van Orelle en later de Frejus tunnel, deze laatste kost dus 60,40 euro voor 13 km weg. Boos omdat er geen alternatief was; ik ben niet echt dol op tunnels. Maar we zijn in Italie in de bergen, komen in de buurt van Turijn het is net of wijken hier de bergen en wordt alles vlak. Chivasso wordt onze stop voor de nacht, straks nog even lekker aan de wandel. Staan hier bij zwembad/ rivier / park. Ook moeten we weer boodschappen hebben vinden een Lidl, de oprit vrij steil omhoog dus scheef erover, officieel hier ook uitrijden, dat doen we niet we negeren het verbodsbord want de uitrit aan de voorkant is veel vlakker. Koffietijd, maar ja geen P te bespeuren, dus gaan we bij een begraafplaats staan. Hiltje en ik kuieren er even overheen. Indrukwekkend die gebouwen, kunnen ook meerdere overledenen in opgebaard, ik heb 1 geteld waar 15 in konden. Op naar Crema, dit ligt voorbij Milaan. Verkeersregels lappen ze hier aan hun laars, rijden door rood licht, inhalen over doorgetrokken streep, snelheidsbeperking bestaat niet, inhalen net voor een bocht, te veel om op te noemen. In Crema vinden we een leuk plekje om te staan, hier heb ik een wasje gedaan. Straks een ommetje maken. Goedemorgen zo meteen volgen we Crema, Piadena, Nogara, Montagnana. Het landschap stelt niet veel voor, vlak veel landbouw en veel vervallen huizen. We vieren Pasen in Montagnana, dit is een oud vesting stadje. Lekker  gezamenlijk ontbijten met meegebracht Paasbrood. Klaar voor vertrek richting Venetië, in dit gebied veel kwelders. Vandaag weer een stunter in het verkeer, wij staan voor stoplicht is de doorgaande weg, maar je kunt afslaan naar het dorp via afrit. De stunter pakt de afrit om vervolgens via de oprit weer de doorgaande weg op te gaan, hoe omzeil ik een stoplicht? Zo dus!. We gaan uit eten in Falazzolo Dello, hiermee willen we Piet en Hiltje bedanken omdat die onze aanhanger naar Nederland hebben gebracht. De heren hun steak was lekker maar onze goulash viel tegen, veel vet aan het vlees, jammer. Maar de extra schijfjes patat waren heerlijk. Zo de buikjes weer vol en we kunnen weer even vooruit. Op naar Slovenië. Route: Venetië, Dona Plava, Portogruaro, Latisana, Udine, Kobarid, Kamno. Dit is een prachtige overgang door het dal rijdend met de rivier naast ons. In Kamno gaan we overnachten, hier kunnen we eerst nog lekker buiten zitten. Daarna naar het dorp lopen, dit ligt aan de andere zijde van de rivier. Een man zwaait naar ons en vraagt of we iets willen drinken. En zo maken we kennis met Mihael en Liljana Smrekar. We bekijken zijn tuin, deze staat er mooi voor, zijn werkplaats waar hij houten meubels, kozijnen, bedden en deuren maakt. Ook zijn opslag van eigen gestookte drank laat hij vol trots zien. Zijn vrouw is slecht ter been, wacht op een nieuwe heup, maar een lange wachtlijst. We kijken terug op een zeer geslaagde avond. Om half 7 worden we gewekt Politie, bekeuring 40,00 euro voor overnachten wat hier niet mocht bleek later. Maar 1 troost we mogen de hele dag blijven staan. Hij was er gewoon op uit. Kassa. Op een P in het dorp mogen we wel overnachten. Bedankt voor de tip. Maar te laat. Natuurlijk zijn we nu vroeg op, ontbijten en Ype en ik brengen nog een hartje ( quilt) naar Mihael en Liljana. We komen nog een kaasmakerij voorbij en die heeft ook de mais kolven aan het huis hangen. Terug bij de camper is Piet al gedraaid dus we kunnen zo weg. Rijden op de 102, prachtig plekje om koffie te drinken en we besluiten om te bbq. Beekje en zingende vogels als achtergrond muziek. Nog 100 km rijden en dan zijn we in Kroatië. Volgens Piet konden we bij een restaurant overnachten maar die was failliet en de oprit was afgesloten met autowrakken. Bij het vliegveldje was een volgende optie, nee te veel lawaai. Lovke wordt onze bestemming, we staan aan een groot meer onder de bomen. 1 tak hangt gevaarlijk maar voor nu blijft hij hangen. Als het begint te regenen moeten we de camper 2 meter verrijden en ja hoor om 4 uur een dikke bui. Na een onderbreking in de nachtrust nu weer klaar voor vertrek. Richting Split, in Crikvenica gaan we naar de Lidl. Zo de voorraad is aangevuld. Gaan nu naar Knin, gedoog plek. We rijden door een gebied waar veel huizen kapot zijn geschoten, trieste aanblik.  In Knin staan we bij de rivier vlakbij het fort. Ook deze plaats veel leegstand en alles zo somber. Volgende morgen lopen Ype en ik langs de rivier zover als die gaat tot een t-splitsing ;hier gaan we terug. Ontbijten en klaar maken voor vertrek.