Over land naar Griekenland

15 april 2019 - Apt, Frankrijk

Hallo allemaal,

Daar zijn we weer met de volgende trip richting Griekenland. 3 april zijn we vertrokken vanuit Portugal, de camper is goed nagekeken dus we hopen niet op veel mankementen. We zijn onderweg naar onze kinderen in Madrid. Rijden eerst naar Tomar,vandaar pakken we de weg naar Serta. Afwisselende route door de bergen met veel kleine dorpjes. Als we koffie gaan drinken hebben we uitzicht op de Zezere. Onze bedoeling is om de 1e nacht in Unhais da Serra te staan, tussen de bergen op een mooie camper plek bij de rivier.In de zomermaanden wordt een gedeelte van de rivier afgesloten met houten schotten,zodat er een natuur zwembad ontstaat (In Portugees Plaia fluvial genoemd)Midden in de nacht gaat Ype eruit om de kachel aan te doen, na een kwartiertje nog geen warmte dus ik eruit om te kijken wat het probleem is, verkeerde stand, heet water maar geen warmte, snel de knop op de goede stand en dan wordt het behaaglijk en kunnen we nog even slapen. Wel lekker hoor je poedelen met warm water. Na het ontbijt, tijd om te vertrekken.In Covilha nog naar de supermarkt, Ype had gehoord dat in Albanie een te kort aan zaden is;dus hij heeft wat ingeslagen. Alles zit weer in de kastjes en we gaan op weg naar Penamacor, rijden tussen lavendel,lupines, fruitbomen, en witte/gele brem door. De reis gaat via Valverde del Fresna, Plasencia, Jarandillo naar Valverde de la Pera. Hier zoeken we een plaatsje voor de nacht. We maken een wandeling door dit prachtige dorp, alle huizen hebben een houten uitbouw /balkons. Het water loopt in het midden van de straat. Oude restant van kasteel en kerk staan in de steigers. Na een nachtje regen is het nu weer droog en zijn we klaar voor vertrek. Op naar Madrid. In Madrid gaan we een plaats zoeken in Tres Olives of Montecarmelo.Het wordt Montecarmelo hier zijn veel beveiligingscamera's op de straathoeken en vanuit hier kunnen we gemakkelijk de metro pakken. We kunnen uitstappen op Nuevos Ministerios of op Bernabeu, hier is het voetbal stadion, maar dan moeten we nog een stukje lopen. 1e keer stappen we uit op Ministerios, altijd weer een gok,waar komen we boven de grond uitkomen, deze keer bij de Corte Ingles, ook hier kun je verdwalen maar we vinden een uitgang. Warm welkom bij Tjitske en Mateo ons kleinkind, Javier is nog aan het werk die zien we vanavond als we uit eten gaan. We hebben een leuke week gehad en de tijd vliegt voorbij. Zij gaan met zijn drieën naar Porto en wij gaan door richting Frankrijk. En Mateo zijn glimlach was het zonnetje van elke dag. Inmiddels bloeit het roosje weer dat ik met de kerst van Julia heb gekregen. En het staat mooi op tafel. 12 april verlaten we Madrid richting Sacedon hier was een camperplaats. Als we aan komen rijden blijkt  de camperplek  bezet door het circus. Dan maar door we hebben nog tijd genoeg , rijden door de bergen en kloven, met afwisselende kleuren van het gesteente. We pakken de route Monasterio de Piedra, een smal weggetje,maar gelukkig weinig verkeer. In Calatayud overnachten we ;ook hier zijn we  al eerder geweest. Grappig. De volgende morgen eerst een wandeling gemaakt. We houden richting Caspe aan, gele weggetjes natuurlijk waarvan zelfs een stuk gravel, ze zijn hier wel bezig om asfalt te leggen. N S del Pueyo met zijn  monasteiro gebouwd bovenop een heuvel, zodat je die van verre kan zien. Een stukje verder ligt Belchite met zijn vele ruines. De volgende stop is op het plateau zodat we de Ebro kunnen zien  in de diepte. Lleida, Balaguer richting Oliana. In Oliana, de Pyreneeën brengen we de nacht door. Heerlijk rustig,met uitzicht op de besneeuwde bergtoppen. Na een goede nachtrust is het tijd voor een wandeling door het dorp, we vinden een achteraf weggetje en zien zo de huizen van de andere kant, een rommeltje. We lopen terug door de doorgaande straat en vinden een bakker. Een lange rij in de winkel en wij sluiten aan. Op aanbeveling van een klant Coques de Pa gekocht. Een lap brood met suiker erop, ( 20cm x 1.00 meter lang). Deze wordt in stukken gehakt en je kan kiezen hoeveel je wilt hebben Wij gaan voor 4 stukken, een halve meter denk ik. Wij moeten nog ontbijten dus dat komt mooi uit direct proeven. Lijkt wel op suikerbrood maar dan met een krokante bodem. Heerlijk. Wij reizen naar het noorden en Piet en Hiltje onze vrienden en reisgenoten naar het zuiden richting Grenoble ,waar we elkaar zullen  ontmoeten om samen naar Griekenland te gaan.

1. Albert en martha:
    15 april 2019
    Dizze reis wurdt ek wer prachtig! We reizigje al wer mei.
  2. Wiebe/oelkje:
    Goede reis
  3. Jans Bos:
    Goede reis
  4. Renilde:
    15 april 2019
    Wat een goed plan. Geniet ervan!
  5. Julia:
    Goede reis en groetjes aan Piet en Hiltje
    liefs Julia
  6. Donna:
    16 april 2019
    Hé, globetrotters. Heel veel plezier en geniet ervan. Ik geniet met jullie mee. Liefs uit Oudkerk
  7. Kitty en Bart uit Oenkerk:
    16 april 2019
    Iepe en Trijntje, bedankt voor jullie verhalen, ik heb er van genoten.en hoop jullie toch nog een keer tezien, goede reis verder.
  8. Kees en janke:
    16 april 2019
    Goede reis en veel plezier😎
  9. Ries & Henny:
    16 april 2019
    Sakkerdeflap. dat is een reis van jawelste, van Portugal naar Griekenland, wij zouden de boot genomen hebben van Lissabon
    naar Piraeus, veel gemakkelijker dan over land!
    Veel plezier op reis door Europa, ook heel mooi.
    Henny & Ries
  10. Koba Dijkstra-Cuiper:
    16 april 2019
    Wat weer een mooi verhaal. groetnis fan koby
  11. Fokke:
    Protte wille tawinske
  12. Marijke de Jong.:
    16 april 2019
    Heel plezier Ype en Trijntsje Weer een mooi avontuur. Liefs.
  13. Tjeerd en Hennie:
    16 april 2019
    al weer op reis hoe lang duurt deze reis en geniet er maar
    groetjes Tjeerd en Hennie
  14. Francien:
    16 april 2019
    Lekkere rustige start, dit belooft een mooie reis te worden echt iets voor gepensioneerden? Fijn dat we via dit blog weer kunnen meereizen.
  15. Anneke de Vries:
    17 april 2019
    It wurdt grif wer in moaie reis. Genietsje der fan, dogge wy fan jimme reis ferhalen.
  16. Baukje:
    17 april 2019
    Prachtig weer mee te reizen. Veel plezier nog verder! Grts. Baukje
  17. Karin Wielinga-Gobetz:
    18 april 2019
    Dat wordt weer genieten, veel plezier jongens!
    Liefs Karin
  18. Piet en hiltje bloemsma:
    20 april 2019
    We hebben er zin in heerlijk weer je kan alleen maar genieten vrolijk pasen voor iedereen groetjes van piet en hiltje