Kroatië naar Albanië.

14 mei 2019 - Kalambáka, Griekenland

We verlaten Knin en pakken de E71 deze komt langs het Perucka Jezero meer met zijn prachtige vergezichten. Houden Sinj en Trilj aan naar de kust. Komen langs Podgora waar we ook al eerder zijn geweest. In Neum gaan we over de grens met Bosnië-Herzegovina,een klein stukje om in het zuidelijke deel van Kroatië te komen. Op naar Slano - Orasac ;hier staan we op de camping,want morgen gaan we met de bus naar Dubrovnik. Hier stappen we vlakbij het oude centrum uit dan nog 10 min lopen voor we het ommuurde stadsdeel bereiken. Ype en ik hebben de vorige keer nog gratis over de stadsmuur gelopen en nu moet je daar  €27,00 p/p voor neertellen.Dat is een stevige prijs, dus we blijven nu maar beneden om door de straatjes te lopen. Na een paar uurtjes houden we het voor gezien en gaan met de bus terug. Morgen weer vertrekken en rijden langs Dubrovnik; misschien kunnen we vanuit de camper nog een paar foto's schieten. De volgende dag een klein stukje rijden en komen bij de grens van Montenegro, geen problemen. We zien een Hypermarket in Podgorica en gaan hier boodschappen halen. Ook in Montenegro zijn verkeersregels voor anderen, het ging bijna 3x fout. Inhalen waar niet mag of in bochten zonder zicht op tegenliggers.In Ulcinj is een camperplaats er naar toe lijkt geen probleem maar het wordt nauwer en nauwer en we raken een bouwlamp met de luifel.Dit omdat er zo nodig een tegemoet komende auto ons klem reed en geen poging deed om even achteruit te rijden .Dus wringen geblazen. Ook het laatste stuk op de kade was moeilijk aan beide kanten geparkeerde auto's. Maar uiteindelijk komen we toch op een vrij groot parkeerterrein aan zee, pfff dat was heftig. Na een drankje komt er een meneer naar ons toe. Hij verteld ons dat het vannacht gaat regenen en harde wind tenminste dat is voorspelling.Het lijkt hem niet verstandig hier te blijven, ivm zeewater dat over de pier kan stromen. We kunnen naar boven daar is genoeg plaats op een parkeerplaats. We rijden via de boulevard met een paar haarspeldbochten omhoog en er is inderdaad genoeg ruimte.Kosten €5,00 per nacht,maar wat een prachtig uitzicht over het havenstadje.s'Avonds nog even door het stadje gewandeld, we krijgen hier te maken met oproepen voor het gebed voor de moslim bevolking. En inderdaad die nacht regen met onweer en harde wind. Klaar voor vertrek we moeten nog meer omhoog, maar het lukt ons niet de weg is te nat en glad, de banden slippen door. Piet moet verder achteruit, zodat wij een langere aanloop  hebben, na de 4e poging lukt het en het voelt als ga je over een wasbord. Stijging van 15%. Dan zitten we in een doodlopende straat dus weer achteruit, alweer een hindernis. Maar nu minder steil. En dan zitten we weer op een bredere weg. Denk niet dat ik deze plaats licht zal vergeten. Op weg naar Albanie, bij de grens worden onze paspoorten, groene kaart en autopapieren opgehaald. De douane vraagt naar een plastic pasje (kentekenbewijs), maar Portugal heeft dat nog niet. Politie vraagt naar uitleg van ons nummerbord,waar al die cijfers voor staan ? Uitgelegd staat voor jaar en maand van eerste registratie. Dit was nieuw voor hen,komen maar weinig Portugese voertuigen over de grens.Verder geen problemen. Route: Shkoder- Lezha- Mamuras- Durres- Lushnje- Vlore. Op deze route heel veel benzinepompen.ik denk als de helft dichtgaat ,half Albanië werkloos is Onderweg oppassen want er lopen ook koeien schapen en geiten op de weg. In Vlore gaan we op de camping€13,00 inclusief welkomstdrankje. Zitten later heerlijk op het terras.Schitterend plekje. Het lijkt of we op een cruiseschip zitten. De wind neemt toe en het wordt frisser tijd om naar binnen te gaan. Na een goede nachtrust, ontbijt e.d klaar om te rijden, We volgen de SHB , een prachtige kustroute met veel haarspeldbochten,stijgen en dalen van 10-15 %,veelal zonder vangrails.In de 2e versnelling omhoog en naar beneden en afremmen op de motor. Op het hoogste punt bij monument koffie gedronken. Vanaf hier is de weg breder en dat geeft weer wat meer lucht. In de dorpen blijft het een probleem, 1 rijbaan en soms ontbreken de putdeksels. Ook handig. Onderweg tijdens het eten krijgen we bezoek van een ezel met bel. De ezel krijgt van mij brood en water. Zo onze buikjes zijn weer vol en dat van de ezel ook.

1. Albert en martha:
    15 mei 2019
    Wol wer spannend mei dy nauwe strjitsjes. Prachtige fotos!
  2. Francien:
    15 mei 2019
    Dit zijn nachtmerries en dan toch nog lekker slapen? Spannende ritten maken jullie, maar ja dan zie je ook wel wat van het land. Rijd veilig verder.
  3. Ries & Henny:
    15 mei 2019
    Het valt nog steeds niet echt mee, autoreis zonder brokken en
    bekeuringen in de Balkan te maken. Maar jullie zitten al kort bij
    Griekenland, dat zal een hele verademing zijn, wat verkeer betreft
    hopen wij.
    Goede reis verder en blijf gezond

Groetjes van Ries & Henny
  4. Trienke:
    15 mei 2019
    Brrr, eng hoor die straatjes
  5. Koba Dijkstra-Cuiper:
    15 mei 2019
    weer een prachtig maar af en toe griezelig verhaal.
  6. Kees en janke:
    15 mei 2019
    Fijne reis verder en voorzichtig.
  7. Piet en hiltje bloemsma:
    16 mei 2019
    Jullie hebben er weer een mooi verslag van gemaakt sommige dingen was ik alweer vergeten je beleeft ook zoveel mooie foto's knap hoor
  8. Fokke:
    👍🏽🍀
  9. Baukje Steffens:
    16 mei 2019
    Tjeetje wat weer een avontuur! Voorspoedige reis verder!