The Best Place on Earth.

30 mei 2016 - Kitimat, Canada

Op weg naar Vanderhoof klinkt wel echt Nederlands;hier gaan we naar het informatiekantoor,helaas dicht.Dus vervolgen we onze weg naar Houston,maar er komt net een trein aan met 176 wagons erachter. Effe wachte dus.Langzaam vervolgen we onze weg. In Houston staat denk ik de grootste vishengel. Hier wel informatie,de Twins  watervallen moeten we zeker gaan bekijken. Hier rijden we naar toe:het laatste stuk moeten we lopen.Bergje op bergje af en als we denken dat we er zijn,moeten we nog een stuk lopen. Maar zeer zeker de moeite waard. Teruggelopen naar de camper en dan koersen we op naar Hazelton.BC. Informatie dicht,nou morgen zien we wel weer.De volgende morgen terug, legen en water tanken, over de farmersmarket . Rabarber gekocht en kebabspiesjes om die direct op te eten. Nu is de informatie wel open en moeten zeker naar " Old Hazelton", want hier wonen de first nations ( indianen ) en naar  Kispiox village  vanwege de totempalen. De  Hagwilget Bridge  die we passeren hangt 80 meter boven het ravijn van de Bulkily rivier. We rijden naar Kispiox  village  hier staan 15 totempalen en 1 ligt op de grond. Volgens indiaanse traditie mag iets wat omvalt niet weer overeind gezet. Keren om en rijden terug naar " K'san" afkorting voor Skeena rivier en is bekend vanwege de visvangst (zalm).Er is een museum en staan nog 5 long houses "Ada 'awk".Uitleg van de totempaal, de belangrijkste  afbeelding staat onderaan en elke afbeelding heeft zijn eigen betekenis.  Beer staat voor geboorte, of vrouw van het opperhoofd, raaf, bewaker van de totempaalbouwer, adelaar is van Haidastam,  sterkste wezen. De eigenaar van de camping vertelde dat er ook een witte beer is (geen albino) maar " Kermode Bear ".ook wel " Spirit "Bear "genoemd.Hij moet hier ergens in de buurt van Terrace  leven. Old  Hazelton  had vroeger een raderboot die voer op de Skeena rivier naar Prince Rupert.We lopen wat rond en pakken de camper weer en rijden naar Terrace. Eerst zien we een slangetje, daarna een hert en als kers op de taart een zwarte beer met jong. In Terrace  vinden we weer een goed plekje, jullie raden het al. De rabarber wassen,koken en in bakjes. Morgen naar Kitimat,hier wonen onze vrienden Karen en David. We hebben afgesproken bij het restaurant van Karen en haar zus Christine,Rosario's Restaurant,Kitimat BC (heeft website ) Genoeg parkeerplaats, want het is maandag dus gesloten. Heerlijk buiten genieten van de zon,veel vertier op het kruispunt. In de namiddag komen ze ons ophalen en rijden we naar hun huis. We staan bij de buren op de oprit. Het huis staat leeg. Wat een geweldig weerzien. "s Avonds diner bij haar zuster;zelfgemaakte pizza's ,heerlijk.  Haar zuster heeft een prachtig uitzicht op de fjord. Rond 23.00 uur keren we huiswaarts en kruipen onder de wol. De planning voor vandaag, met de auto zo ver mogelijk de weg volgen het fjord in. Prachtige ver gezichten.Na het eten spelen we "Phase 10". Kitimaat is ook een first nationdorp,hier woont de beroemde Sammy  Robinson.  een beroemde totempaalbouwer.;daarnaast is hij schilder en goud/zilversmid. Hij kan prachtig vertellen en krijgen veel te horen en te zien. Ze behoren tot de "Haisla  stam"  We kunnen helaas niets kopen alles is al verkocht. Op de heilige grond  vlak bij zijn huis staat een van zijn totempalen maar voordat je het betreed moet je eerst de heilige steen aanraken. Verderop een oud kerkhof. De stenen kris kras door elkaar. Wat opvalt iedereen heeft er en teil of kom erbij. Ook een slee en kinderwagen zien we. Een mooi stuk lopen, over stenen, boomstammen,wortels. Kijken waar je loopt. Prince Rupert is dan aan de beurt,een echt havenstadje .   Veel muurschilderingen. In deze plaats meren ook cruiseschepen aan en de toeristen bezoeken de souvenir  winkels Wij als toerist hebben een nieuwe camera gekocht, want er zitten haartjes op de lens van de oude camera Ook brengen we een bezoek aan de steiger,waar vandaan de ferry's  vertrekken. Die varen op Vancouver, Alaska, Haida Gwaii eiland. We drinken in Terrace nog wat en keren huiswaarts. Vrijdagmiddag gaan we naar de camping, staan heerlijk aan het water. Vanuit hier maken we de volgende dag een tour naar de Lavabeds. In 1700 was er een eruptie en 2000 mensen zijn toen omgekomen. Vetter falls, super schoon water, geen hoge maar een brede waterstroom. We gaan off road,  naar Gitwinksikw, Laxgalts'ap en Gingoix. Deze laatste plaats is een havenplaats. Bij Laxgalts'ap over de hangbrug van de rivier de Nass.  Geen wild gezien. Maar bijna terug bij de camping zien we drie beren. Eind goed al goed. Zondag, het weer voorspeld geen goeds we keren terug naar Kitimat. Maken eerst nog een wandeling bij Terrace in het bos. Hier hebben ze in de bomen snijwerk gemaakt. De mooiste staan bij de foto's. Halverwege bij het meer lunchen in de camper, regen.Bij thuiskomst gaan we onze eigen weg,afwassen en boodschappen doen. We sluiten deze dag af met een verrukkelijke maaltijd in "Rosario's".

1. Marijke de Jong.:
    30 mei 2016
    Wat een verhalen, bij thuiskomst maar een boek schrijven over al die belevenissen. In gedachten kijk ik met jullie mee. Prachtig. Liefs!
  2. Francien:
    31 mei 2016
    Toen ik ooit emigreerde naar Canada heb ik als souvenir kleine totempalen meegenomen. Ik vraag me nu af waar ik die heb gelaten. Zitten allemaal in het hoofd, bij jullie ook en komt het in een boek?? Mooi verslag weer.
  3. Trienke:
    Wat bijzonder allemaal.
  4. Johan en Lieske:
    31 mei 2016
    En wat zijn de foto's prachtig!
    Die vertellen ook al veel.
    Heel bijzonder, Brits Columbia.
  5. Koba Dijkstra-Cuiper:
    31 mei 2016
    Weer een mooi verhaal,en prachtige foto"s
    groetnis fan louis en koby.
  6. Hiltje bloemsma:
    1 juni 2016
    Wat een belevenis we genieten van jullie mooie verhalen en schitterende foto,s zie je al op je hurken een foto maken van weer een andere bloem dan in portugal en lekker smikkelen liefs van ons
  7. Baukje Steffens:
    5 juni 2016
    Hee. Wij zijn dus weer terug van vakantie, met de nodige drukte na thuis komst,nu de tijd om weer jullie verhaal te lezen. Prachtig weer! Wat beleven jullie toch veel! Thx weer! Geniet verder!xx