The Canadese Rocky Mountains.

19 mei 2016 - Prince George, Canada

Vandaag weblog dag. Hier zijn we snel een paar uren zoet mee. Vooral de foto 's uitzoeken is lastig. We hebben er zoveel. Het grappige is; ik zet het verhaal erop en de 1e reacties komen al binnen en dat terwijl we nog bezig zijn met het plaatsen van de foto 's. Voor ons heel leuk. Rond 15.30 uur is alles klaar. In Robin  ((diamant) diesel getankt en schoon water. Nog 80 km en dan zijn we in Yorkton  onze volgende overnachtingsplaats.We  staan bij een Ukraïense kerk. 's Avonds nog even lopen over de Broadway en een ijsje gehaald. In deze plaats doen  's nachts de treinen een spelletje met toeteren, waarschijnlijk rijdt de trein rondjes om het hele dorp. De volgende morgen regen en het regent de hele dag. Ype heeft kortsluiting gemaakt het E- blok uit, dus geen stroom en geen water. Later doet hij het weer. We zoeken een plaatsje in Kindersley.  Vlakbij een CO-OP  winkel,dus  morgen maar even boodschappen halen. Dus om 9.00 uur staan we voor de deur maar ze blijven dicht. Blijkt dat we door een tijdzone zijn gegaan en het dus een uur eerder is. Dan maar weer rijden, onderweg veel graan silo's. In het plaatsje Open tanken we, hier een vrouw van Nederlandse komaf en we hebben meer dan een uur gekletst.Wel in het Engels want ze kon geen Nederlands meer. Zo vertelde ze dat in deze omgeving herten en antilopen zijn. We hebben ze beide later gezien. Ons doel Drumheller, hier is het dinosaurus museum, 20 jaar geleden hebben we dit ook bezocht. Veel veranderd alleen al de reusachtige T-Rex bij het info centrum doet ons denken aan de Falls. Maar we brengen eerst een bezoekje bij de Hoodoos ( zijn door de wind en regen gevormde) bergen/ pilaren. We hebben nog wat tijd over en gaan over de 11 bruggen naar de " Last Chance Saloon " Dit café was het trefpunt van de mijnwerkers, er werd veel gedronken, geschoten en gevochten. Maar ook veel gelachen. De Walmart wordt onze slaapplaats omdat hier wifi beschikbaar is:we hebben een jarige en die willen we even geluk wensen. En zo hebben we alweer een nieuwe dag. Na de koffie naar het Tyrrel museum. Op de parkeerplaats prairie dogs ( kleine cavia soort). In het museum zijn nu veel meer skeletten dan toen. De vallei bestond vroeger uit zee en moeras; na de laatste ijstijd werd deze plotseling gedicht door een dikke laag sediment, dus konden de dieren niet op tijd wegkomen en werden verzwolgen door moeder aarde. Nu worden ze weer opgegraven en tentoongesteld. Straks nog een stuk van de route rijden hier zit een kabel pont in:altijd spannend vanwege de steile op - en afritten. Maar gelukkig met wat sierlijke S - bochten lukt het ons zonder de bodem te raken..Bij Didsbury koeien op de weg zal wel niet de bedoeling zijn.We jagen ze weer het erf op en een inwoner die meehielp gaat het melden bij de boer. In Cochrane aan de voet van de  Canadese Rocky Mountains hebben we geslapen en nu op naar Banff. Een wolf stond naar zijn prooi te kijken er zat een auto vlak achter ons dus konden we niet stoppen om een plaatje te schieten. Koffie drinken in Kananaskis. Hier de wandelschoenen aan om een tochtje te maken naar Yumnuska, deze berg is bekend bij de klimmers  vanwege de loodrechte klimwand. Na een uur draaien wij ons om en keren terug naar de camper.Op naar de Canmore, onderweg door het bergachtige gebied Bighorn sheeps op de weg. We hebben een mooi plekje aan de Bowie rivier. Morgen naar Banff, met de gondel omhoog. Het is stralend weer . Wat een uitzicht mensen. Adembenemend.  We zitten op 2956 m hoogte. Geen skipiste maar wel een looproute over steigers en trappen. Hier een paar uur gezeten. Chipmunks en de Grey Jay.  En wij mooie rode kopjes. We gaan terug naar Canmore naar ons oude plekje. Een bruidspaar is bezig met een fotoreportage en ik neem een foto van de bruidsmeisjes. Volgens mij wordt het nu tijd voor water- diesel- propaan- legen. Zo de klus geklaard op naar Field, hier ligt Lake Emerald, hier kun je om het meer heen lopen, wij gaan tegen de avond en hopen op wild, helaas niets. We rijden door naar Golden, hebben geluk de supermarkt is nog net open. Vlug een paar boodschappen  halen. In Golden overnachten we. De volgende dag naar de Columbian Icefields,  we hadden prachtige herinneringen.  De Gletsjer liep toen tot aan het bruggetje. Maar helaas het is nu een steen massa en we  moeten nog een heel eind lopen om de gletsjer te bekijken.Rond de gletsjer is alles afgezet dus geen wandeling over het Icefield.! Wat is er gebeurd in 20 jaar.Als we verder gaan komen we gelukkig wel een bruine beer tegen .Heel dichtbij en hij doet zich tegoed aan de paardenbloemen. Ook hebben we nog een Bighorn sheep gezien. Op naar Jasper, heel toeristisch en kunnen hier niet overnachten, camping vol, dan nog 80 km op naar Hinton. Hier een heerlijk plekje voor de nacht. Vanuit hier gaan we naar de Miette Hotsprings, (warmwaterbronnen) In 1800 wisten ze al van het bestaan van de bronnen.en in 1938 werd hier een Wellness centrum gebouwd.In 1984 werd het gesloten want de bergen achter het gebouw kwamen in beweging. Nu is er alleen nog een ruïne. We lopen nog drie kwartier door naar de pas en gaan dan terug Bij de bron de schoenen uit en heerlijk met de voetjes in het zwavelwater. Heerlijk zacht. Terug bij de camper gaan we via Jasper op naar Prince George  Bij Jasper ook nog een beer en 2  Elken (damherten) gezien. We belanden in MC Bride een kleine plaats en overnachten bij het oude treinstation.Het doet geen dienst meer voor passagiers. Wel rijden er goederen treinen met 2 locs ervoor en meer dan 100 wagons erachter. Geen getoeter dus goed geslapen. Morgen reizen we verder en verlaten zo zoetjes aan de Rocky's.

1. Marijke de Jong.:
    19 mei 2016
    Hoi Ype en Trien, wat een belevenissen zeg! Fantastisch. De dieren zien verhalen van mensen horen, kortom genieten elke dag maar weer. T'is ook leuk als het wat anders gaat dan anders toch. dat heeft ook wel weer wat. Samen kom je er altijd wel weer uit. Tot horens. Liefs, Marijke.
  2. Sietse Sijperda:
    Hoi Ype en Trijntsje,
    Prachtig hoop dat de temperatuur, vooral 's nachts op die hoogte wat mee valt. Wat een lange treinen!! Dat kennen we hier niet. Zijn de bruine beren niet nieuwsgierig en/of agressief? Hebben jullie nog wat gemerkt van de enorme branden in Canada het was hier veelvuldig in het nieuws?

Groeten Sietse en Jolanda
  3. Durk en Thea:
    19 mei 2016
    Wat weer een mooi verhaal van jullie belevenissen. En wat zijn jullie al ver onderweg. Jammer van het weer maar wordt vast beter. Lieve groetjes uit Gytsjerk en tot "chats".
  4. Kees en janke:
    19 mei 2016
    Bedankt weer voor het mooie verhaal en de prachtige foto's,
    Skitterend allemaal,
  5. Fokke:
    20 mei 2016
    Wat belibje jimme in soad !!Prachtich !!
  6. Francien:
    20 mei 2016
    Een mooi verhaal weer, en soms gaat het mij allemaal te snel. Dan denk ik: ze hoppen van hier naar daar en hebben jullie wel de tijd genomen om eens ergens bijvoorbeeld een weekje te staan. Of is daar het gebied niet echt geschikt voor. Hoe bewaar je al die belevenissen in je hoofd. Het is maar goed dat je alles zo opschrijft dan heb je alles mooi vastgelegd. Mooie foto's en ik kan me voorstellen dat je daar wel een uurtje mee bezig bent. Dank je wel.
  7. TINEKE V D WAL:
    20 mei 2016
    Wat prachtige fotos en wat een mooi verhaal,jullie zien veel hoor,genieten dus.
  8. Baukje Steffens:
    20 mei 2016
    Wat weer een geweldig verhaal. Mooi om zo met jullie mee te reizen! Mooie fotos ook! Fijne reis verder!
  9. Rinse en Henny:
    20 mei 2016
    Prachtig om jullie verhalen te lezen, het doet ons deze keer ook erg herinneren aan vorig jaar toen we zelf in de rocky's waren.
    Ook wij hebben toen de beren van dichtbij kunnen aanschouwen, en genoten van de prachtige omgeving. Foto's komen ons daarom ook heel bekend voor. Goede reis verder, en weer bedankt voor het delen van jullie reis met ons.
  10. Koba Dijkstra-Cuiper:
    20 mei 2016
    Weer genoten van jullie prachtig verhaal en mooie foto"s.
    Goede reis verder.
    groetnis fan louis en koby
  11. Ries & Henny:
    20 mei 2016
    Een prachtig verslag van jullie reis in de Rockies.
    Wij hebben in 2000 de reis gemaakt van Canmore naar Prince
    George dus kennen wij de route die jullie beschrijven heel goed.
    Wij waren er in September en wij hadden al sneeuwbuien op de
    Ice Park Way bij Banff en Lake Louise bij Sulphur Mountain.
    Goed dat jullie vroeger in het jaar zijn, vermoedelijk nog geen sneeuw.
    Goeie reis naar het Noorden.
    groetjes
    Ries en Henny
  12. Rudy:
    25 mei 2016
    Prachtig blog! Thank you for sharing. We like the pictures most. Have to work on my dutch lezen! We are still on Cassiar and heading to Watson Lake today. Have a safe journey. See you in Alaska! Rudy, Beate & Noah
  13. Karin en Juliam:
    29 mei 2016
    Alweer genoten van het reisverslag met foto`s.
    Super bedankt en blijf genieten!
    Liefs....