Van hot naar her.

22 augustus 2017 - Oak Point, Canada

We reizen naar Mammoth Mountain, hier wordt nog druk gebruik gemaakt van de skihelling. We nemen een bypass van de hoofdweg (395) naar June Lake,. Er is deze winter veel sneeuw gevallen en het water komt van de berg afroetsen, dus nu kampen ze met water overlast, het staat al aan de weg met name in Silverlake.  Daar komen we weer op de 395 en gaan nu naar het Yosemite National Park. In het park bij het Tenayo lake drinken we koffie in de camper, het is er koud en winderig. We vervolgen onze reis, komen uit de sneeuw en krijgen nu te maken met meer super grote ronde/bolle keien. Ook dit gebied laten we achter ons en we vervolgen onze weg door een bosrijk gebied. Verderop rijden we door de prairie en grasland waar zelfs hooi in rollen ligt. Overnachten in Fresna, ook hier is het heet, zoeken de schaduw van een boom. Zo de volgende dag weer klaar voor vertrek op naar het Sequoia en Kings Canyon National Park. Hier staan de hoogste en dikste Red Ceder  bomen. Eerst weer een flink stuk klimmen, bij de entree van het park krijgen we een kaart. De parkeerplaats is snel gevonden en aan ruimte nog geen gebrek. Nu op zoek naar de grootste Sequoia " The General Sherman Tree "Hier lopen we de trail, eerst naar beneden waar de oudste Sequoia boom staat, deze is ongeveer 2200 jaar oud en 100 meter hoog. Maar in dit gebied staan genoeg van deze jongens. Ze kunnen zelfs bosbranden doorstaan. Ook staat er een doorsnede van een stam. Dan pas zie je hoe dik de stam is. Aan het eind van de Trail moeten we weer omhoog naar de camper, toch wel zweten hoor. We stappen weer in en  gaan richting Foothills, staat bij dat je niet langer mag zijn dan 6.70 m.  Volgens Ype maakt die laatste paar centimeters  ook niet meer uit. Hij wist toen nog niet dat hij 130 bochten plus 12 haarspeld bochten moest nemen om weer uit het park te geraken.Onderweg zelfs nog uitzicht op de Canyon. Maar we komen weer heelhuids beneden en rijden nu naar Bakersfield, hier is het dor en droog. En dan plotseling hebben we te maken met sinaasappel- en olijfbomen en druivenranken. Maar ook hier draait alles om water. Net voor Bakersfield allemaal olieknikkers, hier zit een grote bel en ze pompen volgens ons allemaal uit dezelfde bron. We gaan richting Morro Bay weer een alternatieve route,er staat Californische Vallei. Hebben hier te maken met 70 miles  (100 km) geen voorzieningen.Gelukkig de tank is vol en genoeg eten en drinken Dit gebied lijkt op de duinen, hebben zo nu en dan een prachtig uitzicht op het bewerkte land in de vallei. We passeren geen enkele auto en na ongeveer 80 km komen we weer wat in de bewoonde wereld.Her en der zien we een boerderij, maar niet  veel. En zo komen we in Atascadero,  waar we bij het park overnachten. Op naar de kust, naar Morro Bay hier zien we de Elephant seals ( Zee Olifanten) het zijn wat knorrige beesten. Rijden daarna door, vreemd helemaal geen verkeer. En ja hoor de weg is hier weggevaagd:dus dat wordt keren en terug. Rijden via Paso Robles naar de 101, bij Salinas slaan we af om terug naar de kust te gaan. In dit gebied wordt veel groente en fruit verbouwd.  Om naar de kust te gaan moet je door de bergen met zijn bochten en klim/daal partijen. Wat vervelend nou, je mag nergens bij de kust staan en er is genoeg plaats, en alle campings vol, we slaan af en gaan het binnenland weer in. Nergens een plekje en belanden in San José,  de weg is verschrikkelijk vol gaten en ze racen door de bochten. Zoeken naar de Walmart om hier te overnachten, komt er iemand van de bewaking en vertelt ons dat we hier niet kunnen staan. Ze verwijst ons naar een andere plaats. Het is inmiddels 22.00 uur en gaan weer op zoek naar een plekje, deze  plek leek ons niet geschikt dus we toetsen de bibliotheken in, en bij de 3e was het raak. Goed plekje en het is nu middernacht. Moe en op bed. Om 7.00 uur opstaan, een veeg om de snoet en rijden;weg uit deze grote stad. Op naar Half Moon Bay,  idiote mensen die al rijdend en zigzaggend door het het verkeer racen.In Half Moon Bay zoeken we een plaatsje, douchen, ontbijten en even relaxen. Straks weer tanken en dan op naar San Francisco. Er zijn zeedampen dus we rijden gewoon door de stad naar Chinatown, we kunnen nergens parkeren maar we hebben wel een glimp er van opgevangen. In de stad rijden we op en neer en we moeten zelfs onder een pand door. Daarnaast lag de weg die steil omhoog ging. Geen optie. We rijden een tijdje achter de hop on hop off bus aan. Op naar de Golden Gate  Bridge,  hier lopen, rijden, fietsen veel mensen overheen. Maar het is maar een brug. We gaan nu naar Stinson  Beach, we willen nu toch wel weer eens op het strand. Het is geen zand maar grijs en hele kleine steentjes  en geen schelp te bekennen. We vervolgen onze weg,maar er is zo nu en dan maar 1 rijbaan beschikbaar;alles is verzakt. Zo waar we vinden een plekje bij een boer. Volgende morgen worden we gewekt door een vrachtauto die gier uit rijdt.Ontbijten en rijden naar het volgende strand, hier rotspartijen,maar ook hier geen schelpen. We gaan het binnenland weer in, hier zien we de Giant Redwood bomen, ongelooflijk hoe dik ook deze stammen zijn. We rijden de bypass en ook hier veel Redwood bomen, dan weer op naar de kust. Langs de hele kust ligt een bergformatie.  Bezoeken weer een stukje strand ook hier geen schelpen. Op naar Cresent City naar de Walmart, voedsel en voorraden aanvullen, want zoals we het kunnen bezien weer een stuk kust. Maar de plannen wijzigen, weer zeedampen dus dan maar het binnenland in op naar Crator Lake, dit is een hele klim maar hier zien we toch eindelijk de krater met het water erin. Hetgeen we niet hebben gezien op Costa Rica (stond wel op elke folder)  De krater wordt gevoed door sneeuw en regenwater. We rijden door het park,en nemen de 138 en daarna de 97 net Chemult  voorbij vinden we een prachtig plekje, staat nog een fifthwheel  (grote caravan), mooi van de weg af en uit het zicht. We kunnen weer heerlijk slapen.

1. Albert en martha:
    23 augustus 2017
    Al wer in prachtig reisforslag en jimme hawwe wer hiel wat sjoen en mei makke.
    De fotos binne ek tige mooi.
  2. Francien:
    23 augustus 2017
    Goede titel bij dit verhaal. Je krijgt er het heen en weer van. Maar wel weer mooie dingen gezien. Jammer dat een plekje zoeken soms zo lastig is. Wij waren ook in het Park met de seqoias. en in S.Fransisco. Die brug moet je even gezien hebben maar het is zoals je zegt: het is maar een brug. Jammer van de mist. Jullie zijn wel ergere dingen gewend. Weer verder en ben benieuwd naar het volgende verhaal.
  3. Ries & Henny:
    23 augustus 2017
    Geweldig avontuurlijke reizen maken jullie wel in California.
    De General Sherman Tree is jaren geleden omgevallen, maar er
    staan genoeg andere kanjers. Ons is destijds verteld, dat de bomen
    periodiek gedeeltelijk in brand worden gestoken, want dan alleen
    laten ze hun kegeltjes vallen voor het nageslacht.
    Als wij jullie belevenissen lezen slaken wij zelf wel eens een zucht van verlichting als alles weer op zijn pootjes is terecht gekomen.
    Goed werk van jullie.
    Bedankt voor de verhalen en goeie reis verder
    groetjes
    Henny & Ries
  4. Hiltje bloemsma:
    23 augustus 2017
    Alweer een prachtig reisverslag wat een indrukken allemaal wat een knapen die zeekoeien. Wat ben je dan klein bij zulke reuzen van bomen. Echt genieten hoor ! Onze camper word vandaag gekeurd altijd spannend lieve gr piet en hiltje
  5. Tjeerd en Hennie:
    23 augustus 2017
    mooie fotos en een mooi verslag
    op naar het volgende verslag
  6. Durk en Thea:
    23 augustus 2017
    Wat maak je wat mee als je zo onderweg bent, mooi hoor!
    Die schoenenboom vond ik ook prachtig, net als al de andere foto's.
    Leafs fan ús.
  7. Kees en janke:
    23 augustus 2017
    Weer heel mooi beschreven,we hebben weer genoten,prachtig.
  8. Baukje Steffens:
    25 augustus 2017
    Prachtig weer! Zo mooi neergezet! Dus alweer bedankt!