Arctic Circle

25 juni 2016 - Dawson City, Canada

Vaderdag; we staan aan de overkant van Dawson city, waren met de pont overgevaren en was geen probleem, Nu gaan we terug met de ferry,maar bij het afrijden van de boot raakt onze trekhaak de grond en kunnen even niet vooruit. Maar het komt goed na 5 min op eigen kracht weer verder. Bij de informatie  even mail checken en maken daarna een wandeling door het dorp met een headset op.Zo wordt de history van de stad en de functie van de oude gebouwen verteld. Vanavond weer naar het casino, we willen nu ook de laatste voorstelling zien. Is na later blijkt de moderne versie. In de show van 22.00 uur krijgen uitgekozen mannen ook een rok aan en moeten mee dansen. Als beloning mogen ze de kousenband van de dames hebben. Morgen wordt ons voorruit gerepareerd, zit een buts in van een steentje. En om erger te voorkomen. De prijs valt nog wel mee 50 dollar en het is zo gefikst. Op naar de goudmijn tour;met een busje naar het basiskamp en vandaar naar de mijn. Een shovel is druk bezig om de toplaag te verwijderen, ook de permafrost, dan pas zie je hoe nat de aarde wordt als het ontdooid.Ze moeten eerst 18 feet (6 mtr) aarde verwijderen voor ze bij de goudhoudende laag komen. We gaan weer terug en krijgen uitleg.De goudhoudende laag wordt gezeefd en het goudhoudende zand wordt naar het basiskamp ge bracht.Daarna spoelen en zeven totdat er het fijne spul overblijft en omdat goud zwaarder is dan aarde en steen blijft dat samen met voornamelijk ijzer vijlsel liggen in de pan.Na een laatste behandeling blijft het goud dan over.Ook mogen we zelf nog pannen, Ype vind zowaar goud en de rest niets. Dus geluk. Als we terug zijn bij de camper rijden we naar de Dome,een berg bij Dawson City.Van hieruit een prachtig uitzicht over Dawson city en de Yukon rivier. Later op de avond iets voor middernacht gaan een drietal paragliders voor onze neus van de berg af en hopen de volgende dag in de stad te landen. We blijven slapen op de Dome. De 21 juni terug naar Dawson city,zien nog een Porky Pine . Zijn onderweg naar de  indianen,die vieren vandaag hun Aboriginal Day met dans en muziek. Stelde niet zoveel voor, een ode,zegeningen,gebed en zang. Zo rond het middag uur besluiten we te vertrekken.Aangezien het vandaag de langste dag is willen we vandaag nog de Arctic Circle bereiken om daar de zonnewende te vieren. We rijden 40 km terug en gaan via de Dempster Highway omhoog naar de Artic Circle, ( 329 km). Bij het Tombstone (gebergte) kunnen we wandelen maar de lucht dreigt dus we gaan door. Kopen nog wel een planten boekje.  Eerst zien we nog bergen maar dat gaat over in toendra. Geen wild gezien. In Eagle Plains tanken we en hebben nog 40 km voor de boeg naar de Artic Circle. Het heeft geregend. Wat een moddergooien en glad. Maar zo rond 22.00 uur zijn we er toch. De gekregen Koreaanse vlag opgehangen en de Friese sjaal. Om 0.00 uur een foto gemaakt. De klompen moeten aan en de muskieten spray op, en wat zijn we blij met onze hoedjes. We zijn maar met een paar mensen. Nog een Duits echtpaar en een motorrijder en samen vieren we de langste dag. Het ziet er niet goed uit voor de volgende dag, regen en mist. Wij besluiten om terug te gaan. Best wel lastig, naar beneden glibberen en vooral niet remmen. Maar uiteindelijk komen we zonder brokken weer terug in Eagle Plains. Zo nu eerst koffie drinken,vanaf hier is de weg iets beter en ruimer. Al zitten er nog een paar lastige plekken in. Onderweg vinden we een parkeerplaats, verboden te overnachten maar we doen het wel. Onweer,regen,hagelstenen en veel wind. Daarna wordt het rustig. De kachel moet aan het is maar 3 graden. Zelfs als we later koffie drinken is het nog te koud buiten. Eindelijk zijn we weer op de Klondike Highway. In Dawson City eerst tanken, propaan en diesel;daarna naar de carwash. Er moet heel wat muntjes in om hem schoon te krijgen. Weken, en dan weer spuiten, de camper is nu weer redelijk schoon.s' Avonds gaan we weer naar de Dome en wie treffen we daar, de Duitsers weer. Die waren ook terug gekomen van de Artic Circle. We gaan met zijn vieren naar de zonsondergang kijken. Prachtig. Over 2 uur kunnen we hem zien opkomen. De volgende dag nemen we afscheid bij een kopje koffie. Zij vliegen zondag terug van Whitehorse naar Duitsland. Wij gaan naar de Dredge 4, een gouddelvers machine vergelijkbaar met onze oude baggermachines maar dan om goud te winnen. Deze bewoog zich 48 jaar lang door de rivierbedding van de Bonanza Creek. Deze Dredge leverde 9 ton goud op tussen 1912 en 1960. En ze zijn verantwoordelijk voor de lange steenbulten, tailings genaamd. Hierna gaan we terug en nemen de ferry naar ons oude plekje. Een vos loopt om de camper heen en hoort iets en duikt zo het gras in. Hebbes, een heerlijk eekhoorntje is zijn maaltijd. Een prachtige afsluiting van onze Dawson city  trip.

1. Francien:
    30 juni 2016
    Wat een verhaal weer, en ik schrok wel van de vieze camper, die heeft heel veel moeten doorstaan. Maar in ieder geval zijn jullie hartstikke rijk nu, Ype met zijn goud en jij met zo'n avontuurlijke echtgenoot. Ik vind het soms wel dapper hoor wat jullie daar doen. Rijden over glibber, staan op verboden plekjes etc. Ik heb weer genoten.
  2. Hiltje bloemsma:
    Hoi beide.
    Wat een belevenis ik geniet van de prachtige bloemen die ene lijkt wel een lelie achtige. Ook wij kregen hoog in noorwegen bezoek van een vos iemand had vis gevangen en daar neergelegd een lekker hapje voor z,on beestje dat goud zoeken lijkt ons ook prachtig De muggen is minder leuk he maar je schijn antistoffen opte bouwen. We leven met jullie mee maar missen jullie wel hoor heb je de foto,s van piet die met de camper bezig was al gekregen. Gr ons
  3. Baukje Steffens:
    30 juni 2016
    Geweldig!! Dat Ype nog goud gevonden heeft ook! Jullie maken er toch wel een boek van he?! Hier blijft het zo ongeveer regenen..nog geen zomer in ieder geval. Nou reis ze verder! Groetjes!
  4. Wiebe/oelkje:
    30 juni 2016
    tis weer een prachtig verhaal, schitterende foto.
    een onvergetelijk reis/ avontuur.
    lekker genieten.
    het is hier petweer.
  5. Kees en janke:
    2 juli 2016
    Mooi verhaal hoor,en skitterende foto's,was weer even genieten
  6. TINEKE V D WAL:
    2 juli 2016
    Dankjewel voor het verhaal weer,heb het weer met veel plezier gelezen
  7. Koba Dijkstra-Cuiper:
    3 juli 2016
    Weer een heel mooi verhaal.

groetnis fan koby