Zomer in Alaska

18 juli 2016 - Paxson, Alaska, Verenigde Staten

Bij de Universiteit heb je een prachtig uitzicht en als het helder weer is kun je de berg Mc Kinley zien.Deze berg is meer dan 6000 mtr ofwel 20362 ft hoog. Een echte gigant.Helaas is het bewolkt,maar wel tijd voor de koffie. We krijgen bezoek van een vrouw uit Kentucky.Haar vriend is piloot en vliegt in de zomermaanden met toeristen.Zij moet zich overdag zelf vermaken en komt even gezellig bij ons zitten.Ze wandelt veel in de omgeving. Zo vertelt ze waar we springwater kunnen tanken en waar we de Muskusossen kunnen zien.Ook waar de beste uitkijkspots zijn  op de bergen rondom Fairbanks.   We hebben wel meer dan 2 uur gekletst.    Na de koffie nemen we afscheid en wij gaan op bezoek bij de Muskusossen. Och heden, wat een kleine beestjes;het is jammer dat ze achter het gaas zitten. Op naar het springwater in Fox. Dan terug naar ons stekkie.De volgende dag eerst weer naar de universiteit,maar het is weer te wazig om Mt McKinley te zien. We vervolgen onze weg en gaan nu de Ester-en Murphy Dome  op. Deze laatste is de hoogste berg  van dit gebied.Mooie vergezichten.Ach we zijn nu toch onderweg en hebben nog genoeg eten bij ons dus op naar Livengood.  Op 2 km na allemaal asfalt. Vroeger was dit ook een goudzoekersdorp,nu is er bijna niets meer geen enkele winkel, kroeg of benzinepomp. We keren om.Onderweg eten klaarmaken, ook hier stikt het weer van de muskieten dus binnen eten.Ype wil toch nog een stukje door.Dan zien we een moose in een ven;deze doet zich tegoed aan de  waterplanten.Ook zien we nu veel dragonfly's(libelles) wel 10 cm groot en ze eten de muskieten. Dat is een goede zaak. We redden er ook nog 2. We hebben veel gereden maar ook veel gezien. Het landschap is bergachtig en later toendra.  De volgende dag Pow Wow. We denken dat we een show krijgen, dat valt tegen. Bij de openings ceremonie mag je niet filmen of foto's maken. Later wel,dus er staan genoeg klederdrachten op. Wat ons betreft een tegenvaller. Bij de uitgang een beetje geklaagd. Een man van de organisatie een eskimo (en oorlog veteraan)  legde uit dat ze het samenzijn vierden. Hij heeft wel voor mij van een dollarbiljet een ring gemaakt met de 1 als blikvanger In de Vietnam oorlog betekende je voor de Vietcong alles als je nr 1 was elk ander nummer stelde niets voor.  Daarna maakte hij nog een kikker. Voor hem had ik nog een hartje, hij koos voor rood ,de rode draad van het leven. Zondag gaan we naar Chena hotsprings. Prachtige route. Daar aangekomen een hoosbui met hagelstenen.De hotspring zelf was in een overdekt zwembad. Hier was het einde weg en we keren om op zoek naar een plaatsje voor de nacht.We staan aan de rivier de Chena en maken een wandeling   door -en langs de rivierbedding.Het water was erg koud brrr. Morgen gaan we terug naar Fairbanks. In Fox eerst weer water tanken.Onderweg zien we een moose met een kalfje;helaas te laat voor een foto. Ook brengen we nog een bezoekje aan The Trans-Alaska Pipeline. Het duurt 8 dagen voordat de olie van Prudhue Bay aan de Arctic Ocean   in Valdez,een vorstvrije haven in het zuiden,aankomt.Zo'n 800 mijl,waarna het per olietanker verder wordt vervoerd.Ter vergelijk een vrachtwagen doet er 12 uur over om de 414 mijl van Fairbanks naar Prudhue Bay te rijden. We vervolgen onze reis en belanden  in Nenana. Bij het VVV krijgen we uitleg van een eskimo,een leuke vrouw en ze vertelt waar ze is geboren. Alleen per boot of vliegtuig te bereiken, nu woont ze hier. Ook vertelt ze over de Ice Classic. Ze plaatsen in maart een houten staander op het ijs en deze is bevestigt met een touw aan een klok. Als het ijs smelt valt hij om en de tijd blijft staan. Zo kun je raden wanneer hij valt en hoe laat;met als prijs een bedrag van  $300000.00  Wij doen natuurlijk ook een gokje.Daarna gaan we naar de rivier,maar de trein loopt er ook langs.Geen goed idee om daar te blijven,dus we overnachten bij een overslaghaven vlakbij.Voor de volgende dag worden we uitgenodigd om met de community te eten, en dat doen we. Die morgen lopen we naar de Indiaanse begraafplaats op de berg aan de overkant van de rivier. Er liggen meer graven dan we dachten.Veel jonge mensen,maar ook veel oorlogsveteranen (Korea en Vietnam)  Hier zien we de gigant Mt.Mc Kinley , prachtig met sneeuw bedekt. We genieten van het mooie uitzicht van zo hoog. Elke dag staan we bij de rivier en worden 24/7 bewaakt door een camera  of drone. We krijgen een camper bij ons Belgen uit Essen en we hebben de hele dag gekletst. Ellen en Jos reizen al van af 2007 met hun zelfgebouwde en aangepaste 4 wheel aangedreven camper  door zuid-en noord Amerika waarbij Argentinië hun favoriete land is. Hun schoonzoon loopt momenteel van Prudhoe Bay naar Ushuaia, in Zuid Amerika. Vandaar hun bezoek aan Alaska om 2 verjaardagen te vieren. Dit is een afstand van 25.000 km. Elke dag loopt hij een marathon.  Kijk op http://www.viapanam.be. Het is de laatste dagen bijzonder warm, het is over de 30 graden, 86 F. Mooi weer om een was te draaien en buiten te drogen. Het eten in de community hal was erg gezellig en lekker en zo leer je nog meer mensen kennen. De volgende dag maken we nog een rondje door het dorp en nemen afscheid. Rond 19.00 uur vertrekken we. We vinden een gravel pit en hier stoppen we. Wel veel verkeer op de George Parks Highway maar toch lekker geslapen.We gaan niet naar Danali National Park heel erg  toeristisch, een big zoo.We zien liever het wild  door toeval op ons pad komen en het is te bewolkt om de Mount McKinly in volle glorie te aanschouwen Nu zijn we op de Denali  Highway (gravel). Prachtig; bergen met gletsjers en sneeuwtoppen. Hier 1 moose gezien en 1 groundsquirrel. Aan het eind van de Denali Highway zien we in een meer nog twee bevers zwemmen;verderop  nog twee trompetzwanen. Onderweg  vooral donkere onweerswolken,maar we houden het gelukkig droog.In Paxson nemen we de Richardson Highway richting Delta Junction.We slapen die nacht aan de voet van de GakonaGlacier.Vorig jaar hadden we de koudste zomer op New Foundland , nu een van de warmste van Alaska

1. Ries & Henny:
    18 juli 2016
    Wij hebben nooit geweten dat er zo veel Eskimo's (Indianen) in
    Alaska zijn, Pow!Wow!
    Goudzoekers wel natuurlijk zoals jullie.
    Prachtige verhalen over een ruig land.
    Groetjes en een hele goede reis verder. Zijn benieuw naar de eerste
    contacten met beren.
  2. Koba Dijkstra-Cuiper:
    18 juli 2016
    Weer een prachtig verhaal en schitterende foto"s
  3. Iepe:
    18 juli 2016
    Moet de foto's nog plaatsen
  4. Francien:
    18 juli 2016
    Behalve het verhaal zijn ook de foto's de moeite waard. Hoelang doe je over het schrijven van deze stukjes? Wat schrijf je wel en wat schrijf je niet. Je eigen dagboek is natuurlijk het meest waardevol. Als je ooit later in zorgcentrum Avondrood woont is het leuk om te lezen. Maar ja daar komen jullie nooit, want actieve mensen houden het leven er in. Hoe is het met de voorraad hartjes? Wat zullen de mensen dat waarderen, net zoals als wij dat deden en nog doen. Het adres boek zal ook al wel vol staan, want zoveel mensen ontmoeten is wel de moeite waard om sommigen als echte vrienden te noteren. Je beleeft wat als je iets onderneemt. Dit doen jullie goed en wat een rijkdom dat wij daarvan mee mogen genieten. Tot de volgende etappe.
  5. Kees en janke:
    18 juli 2016
    Bedankt voor weer een leuke belevenis,wij genieten met jullie mee
  6. Baukje Steffens:
    20 juli 2016
    Prachtig weer! Genieten van jullie reis!! Succes weer verder en thx!
  7. TINEKE V D WAL:
    2 augustus 2016
    Wat een late reactie maar was een paar weken weg,mooi verhaal tsjonge jonge wat zien jullie veel dank je wel.