Geen Water, geen Leven.

20 maart 2017 - Harlingen, Texas, Verenigde Staten

De route die we volgen is Hondo,Lincoln,Capitan en Ruidoso. In Lincoln oude huizen maar alles was nog dicht.Hier staat het Nationaal Monument van Smokey Bear,een jonge cup (beertje) die gered werd na een  bosbrand en nu het symbool is voor  brandpreventie in Natuurgebieden Het waait stevig en we zoeken in Ruidoso een plaatsje uit de wind. Het is de route van Billy the Kid. In dit gebied hebben we de pecannoten, de bomen worden om en om gesnoeid en na 17 jaar geven ze geen vrucht meer. Dus worden ze vervangen. Deze bomen hebben heel veel water nodig ,daarom hebben ze kleine dijkjes om het land om ze onder water te zetten. We besluiten om naar White Sands National Monument tegaan. Een complete andere wereld, uit het niets zandduinen. Natuurlijk op blote voeten even op het duin en naar beneden roetsjen  op een vuilniszak. Omdat het zo hard waait veel stuifzand dus ogen dicht.Ook maken we hier de zonsondergang mee.Terug naar Alamogordo, hier staan we vannacht. Morgen via Carrizozo naar Corona, hier drinken we koffie. Er staat nog een oud huis met afgedankte tractors,waar we een paar foto's van nemen.Na een uurtje terug de weg op, Willard,  Bernardo,  Socorro,  Magdalena, Datil,  Old Horse Springs, Apache Cres en Reserve. Dit is werkelijk een binnen route, we komen op dat hele traject maar een paar auto's tegen. Prairie  en bergen en zo slingeren we naar Reserve. Op de parkeerplaats slapen we. Koude nacht en de kachel aan. De volgende morgen zijn  de ramen bevroren. Na het ontbijt op naar Alma,  een Ghosttown  op advies van een wegwerker gaan we daar niet naar toe, ze zijn met de weg bezig. Dan maar een hike en zien de Canyon van boven af, dus terug en op naar de parkeerplaats van de canyon. We moeten 2x de rivier oversteken. We maken de Catwalk wandeling en hier zien we voor het eerst de cottonwood boom. Dit gebied Is ontstaan door een vulkanische uitbarsting. Gaten in het gebergte. Ook zien we regelmatig de roadrunner vogel ( renkoekoek ) wel bekend van een cartoon/ tekenfilm. Daarna op naar Silvercity,hier belanden bij de bibliotheek. Ons volgende verhaal wordt hier weer geplaatst. De volgende morgen komen er 2 politie auto's bij ons en vragen wat de bedoeling Is.  We leggen uit wat we hebben gedaan en dat we bijna vertrekken. Geen probleem en ze nokken weer af. Wij gaan daarna naar het visitor centrum voor informatie. Gila Cliff Dwellings  moet mooi zijn. Het is 2 uur rijden omdat het een binnenweg is met veel bochten en omhoog en omlaag. Bij de info kopen we een pas voor de  Nationale Parken. Daarna een stukje terug en dan lopend de trail  omhoog volgen. Vroeger hebben hier een Pueblo indianen gewoond. Zo rond 1236- 1287. Bij de rivier verbouwden ze mais, bonen en squash en verder leefden ze van de jacht. Waarom ze zijn vertrokken is niet bekend. Misschien droogte of geen wild meer. Op naar San  Larenzo, Kingston, Hillsboro.  Bij een huis zien we een roedel herten, later paarden op de rotsen. In Hillsboro zijn de konijnen onze waakhonden voor de nacht. Zo stil. Vroeg op om naar de markt in Las  Cruces  te gaan. Ongeveer 2 uur rijden. Maar we hebben onderweg verschillende hindernissen, koeien op de weg, mestkalveren in hokjes, grijze kraanvogels, Chili peppers en de roadrunner dus stoppen en foto's maken. Eindelijk we zijn in Las Cruces en komen  direct uit bij de Mainstreet  waar de markt is.  Veel art, bijna geen groente, ook is er muziek en aan eet tentjes geen gebrek. We eten hier pizza uit de steenoven, heerlijk. Verder nog een heerlijke brood gekocht. Daarna gaan we naar de Ranch, krijgen uitleg over verschillende  soorten koeien. Later nog ballon schieten te paard. Ze moesten wisselen na 5 schoten van pistool;het gaat om de snelste tijd en het aantal stuk geschoten ballonnen. En dat in volle draf. Voor we vertrekken nog even geluisterd naar countrymuziek. De Deming wordt onze slaapplaats bij de Baptist kerk. Het lijkt op een Spaanse kerk. Na een goede nachtrust op naar Wilcox.  Dit is een snelweg en de vrachtauto's  halen ons in. Langs de weg nu borden  met opwaaiend  stof/zand. We zijn in Arizona en rijden door de woestijn. We gaan naar het Chiricahua National Park. Hier mooie rotsformaties die lijken op bouwstenen. Dan in eens 3 herten voor de auto, zo dichtbij en ze blijven gewoon staan en eten verder. In Sunzona geen goed overnachtingsplaats door naar Elfrida, weer bij de kerk en een lantaarn. We worden gewekt door de grijze kraanvogels die trekken in V  vorm. Ons volgende bezoek Is Tombstone dwars door de begroeide woestijn en aan beide kanten bergen.Boothill graveyard gaan we eerst bezoeken. Het verhaal gaat, dat in de O. K.  Corral een vuurgevecht is geweest,sherif Wyatt Earp,zijn broers  Virgil en Morgan en Doc  Holiday  hebben Billy Clanton en zijn strijdmakkers Frank en Tom Mc  Laury  dood geschoten, 32 schoten in 27 seconden. Het Courthouse is nog in oude staat tevens ook een museum. Wat ons opviel was het prikkeldraad, iedereen had zijn eigen soort, zo wisten ze van wie het land was. De dorpsstraat was ook nog in oude stijl maar erg commercieel.  Voor alles wat je wilde zien moest je 10 dollar betalen. Vroeger hadden ze in de saloons kooien hangen met vrouwen, de mannen konden dan uitkiezen met welke vrouw ze het bed wilden delen, tegen betaling natuurlijk. We hebben het gezien en gaan op naar Benson, het oude treinstation is nu info en ze hebben wifi. Teveel treinen dus hier gaan we niet overnachten. Op naar het Saguaro National Park, het zegt jullie nog niets maar hier staan de grote Saguaro cactussen. Deze cactus krijgt pas na 70 jaar zijarmen. De bloemen zijn eetbaar en er wordt door de indianen ook drank van gemaakt. Bij de info was een film en zagen we de bloei van verschillende cactussen.  We kunnen dwars door het park rijden wel een gravel weg, ook nog een hike gemaakt naar de indianen tekens. De volgende dag reizen we via Robles Junction naar Buenes Aires Rufuge Park, hier staan we op de parkeerplaats.We drinken buiten koffie en een Coati  (racoonachtig dier) komt langs. Blijven zitten en kijken wat er gebeurd, snuffelt wat rond en vertrekt. Er komt een bezoeker en ik vraag hem dingen over  de Coati en of hij uit de buurt komt. s'Middags maken we nog een wandeling en gaan dan  naar Arivaca,  daar treffen we dezelfde meneer weer en hij nodigt ons uit om op zijn terrein te overnachten.We rijden achter hem aan, het laatste stuk Is gravel en belanden uiteindelijk in de middle of nowwhere. Hij heeft ook een huis van stro gebouwd, het is niet heel groot en  heeft een plat dak. Ook heeft hij een raampje als bewijs. En hij is ook zelfvoorzienend.water,stroom etc.  De volgende dag neemt hij ons mee met de jeep, we komen nu op plekken waar een toerist niet snel zal komen. De 1e stop een poel met een waterval, in de jaren 60 zwommen de hippies hier. Alles komt weer voorbij aan cactussen. We zijn vlak bij de Mexicaanse grens, we passeren de bordercontrole.  Onderweg koffie drinken die ik had  mee gebracht. Ook rijden we langs de ghost town Ruby, oud goudmijn stadje. De hele dag op pad en als dank naar de Mexicaan om te eten. Super lekker. s'Avonds zitten we nog lekker op de veranda te kletsen. Maar aan de prachtige dag komt een eind. De volgende morgen nemen we afscheid van Ken Blackwell.  Bedankt.

1. Jelly:
    20 maart 2017
    Mooie verhalen. Jullie reizen heel wat af.
    Geniet ervan. Groeten Tjeerd en Jelly.
  2. Durk en Thea:
    Was weer genieten dus!
  3. Francien:
    20 maart 2017
    Weer een heel verhaal waaruit je veel kunt leren. Al die kennis die jullie zo onderweg vergaren moet je een zwaar hoofd bezorgen. Fijn dat je ook mensen ontmoet die gastvrijheid hoog in het vaandel hebben. Dat verdienen jullie want ook bij jullie is de gastvrijheid groot. Lange afstanden rijden dit keer. Ik heb met veel plezier weer alles gelezen en ga nu op google maps de route wat uitgebreider bekijken.
  4. Tjeerd en Hennie:
    20 maart 2017
    mooi verslag en prachtige fotos
    gr Tjeerd en Hennie
  5. Trienke:
    20 maart 2017
    Jeetje, weer zoveel mooie dingen, omgevingen, belevenissen.
    Zijn jullie af en toe niet moe van al die indrukken?

Groetjes Trienke
  6. Baukje Steffens:
    20 maart 2017
    Prachtig weer. Zo leuk om zo met jullie mee te reizen! Heel goed verwoord om enigszins een voorstelling te krijgen! Succes verder! Groetjes Baukje
  7. Kees en janke:
    21 maart 2017
    Jeetje wat weer een mooi verhaal zeg.En wat herkenbaar allemaal.Wat een andere wereld daar ,jullie zullen nog wel heel wat moois tegen komen.Wij hebben daar 13000 km rond getrokken,maar in je eigen camper is toch wel heel speciaal.Nog veel reisplezier en genieten.
    Groetjes van ons
  8. TINEKE V D WAL:
    21 maart 2017
    Wat weer een indrukken,wel intensief of ervaren jullie dat niet zo.
    goede reis en bedankt weer voor het mooie verhaal
  9. Jolanda Sprokholt:
    21 maart 2017
    Mooie route en mooie foto's. Genieten
  10. Loes Wierdsma:
    21 maart 2017
    Zeker weer een heel andere wereld. En dan al die planten en dieren die jullie tegenkomen. En alweer een prachtig staaltje gastvrijheid. Mooi.
    Bedankt weer voor het verhaal.
    groetjes Loes
  11. Koba Dijkstra-Cuiper:
    prachtig verhaal
  12. Koba Dijkstra-Cuiper:
    en super mooie foto"s
  13. Ries & Henny:
    22 maart 2017
    Wij denken altijd met plezier terug naar onze reis door Arizona
    en New Mexico(2008) maar zoals jullie berichten over reis-
    belevenissen is van grote klasse.De schoonheid van de natuur, de
    "particuliere mensen"die jullie ontmoeten en waarover jullie schrijven is klasse!
    Wij waren in Tuscon in september en de temperatuur in de Sonora desert was 40+, maar aangezien het ook zeer droog was konden wij
    het nog uithouden.
    Groetjes
    Hennie en Ries
  14. Hiltje bloemsma:
    31 maart 2017
    Hoi wat een mooi reisverslag en helemaal speciaal dat hij jullie een dag meenam genieten veel plezier groeten van ons