De verademing

23 juni 2019 - Gorredijk, Nederland

De huishoudelijke karweitjes zijn weer klaar en we gaan Roemenië verlaten. De Roemeense grens overgang was er niet meer en dan komen we bij de Hongaarse grens: paspoorten, autopapieren, rijbewijs en dit is nieuw voor ons Ype en Piet moesten een ademtest doen voor alcohol controle. Hier geldt een Nul Zero beleid voor alcohol in het verkeer.De douanebeambte wilde ook nog even binnen kijken, douche deur open en enkele kastjes open. Beide zijn we goed gekeurd. Nemen de binnenweg naar Nyiregyhaza, mooie weg. Wat een verschil met Roemenie. Bijna geen afval, de tuinen zien er verzorgd uit, veel fietspaden en de bushaltes goed herkenbaar. Vandaag is onze dochter jarig in Madrid dus straks even bellen. In Nyiregyhaza zijn we echt verbaasd, heel veel mensen op de fiets. Nu snappen we ook dat er fietspaden nodig zijn. In Tokaj willen we bij de rivier staan, maar overal moet je betalen, vinden bij een waterzuivering een plekje om een hapje te eten. Dus hier staan blijven zit er niet in. Dan rijden we naar Tarcal hier is een Lidl, ik blijf bij de campers en heb uitzicht op een aparte kerk met een spitse toren. Weer genoeg ingeslagen voor de komende dagen. Piet had een camperplek in Miskolc gevonden dus daar gaan we naar toe. Het blijkt een gewoon parkeerplaats te zijn, bij de thermobaden. Miskolc is een grote stad. Er is een trouwerij, het bruidspaar loopt langs want ze gaan foto's maken en ze hadden de laarzen aan. Toen ze terug kwamen was de jurk behoorlijk smerig. De hele avond hadden we muziek. De volgende morgen vroeg wakker zo ook Piet en Hiltje, de mannen nemen de route door, Bukki Nem Zeti Park. Onze GPS gaat weer binnendoor jullie hebben het al door zeker, weer smal en ook nog tegemoet komend verkeer, passen en meten maar we komen er zonder kleerscheuren doorheen. Helaas weer geen "Wild " gezien. Uiteindelijk zitten we op de weg 26 naar de grens, nog 3 km stond er op een bord. De grens niet gezien, dus we rijden maar door. Tarnal'a weg 16 naar Lucenec en dan afslaan naar Rapovca( Rapovska) Slowakije. Ook hier thermo-baden. Hebben een mooi plekje bij het zwembad en Welness centrum. Maar nu hebben wij een probleem met de kachel/boiler ;het wateroverdrukventiel werkt niet meer. Als we de kraan gebruiken loopt het water onder het bed. Dus zoeken op internet hoe en wat we moeten handelen.Het overdrukventiel is een T-stuk met een bolletje erin.Dit bolletje is verdwenen en keert normaal het water. Het probleem kunnen we zonder onderdelen niet echt oplossen, dus 2x per dag droge handdoeken rondom de kachel/boiler bij de overloop. Ons water is bijna op,dus vragen we of we bij het zwembad water kunnen tanken .Dit is geen probleem en na het tanken krijgen Piet en ik een rondleiding bij het zwembad. Om het heet water op te pompen voor de baden moesten ze 1500 m diep boren. In 2007  mee begonnen en in 2012 was eindelijk alles gereed. Volgende dag een rustdag, wandelen en zwemmen. In het dorp staat een prachtige door houtsnijwerk bewerkte boom. Als we lekker zitten te koffie drinken stapt er een ooievaar voor ons langs, best wel een grote grote vogel. Dan  met zijn vieren even naar het zwembad, het middelste bad qua temperatuur echt heerlijk. Het bubbel/ relax bad is vrij groot maar dat water is ons te warm. Later die middag gaan Ype en ik nog een keer een duik nemen. Reizen de volgende dag weer verder (3 juni) en Wesley is vandaag jarig .Dit gaan we vieren, koffie met een Berliner bol, ook zij gaan straks even bellen. Het landschap is glooiend en soms een stukje bos, even geen bergen. Komen ook door leuke kleine dorpjes. Piet zijn camper doet het nu goed, afkloppen. Maar de vreugde is van korte duur weer geen power. Nitra is een grote plaats moeten we daar naar de garage. Maar Piet wil doorgaan. Op naar Cicmany, we moeten om de berg heen met toch wel een klim. En wij maar in de spiegels kijken komt hij eraan. Best wel spannend maar het gaat moeizaam. Maar we komen in Cicmany aan. Dit is een speciaal dorp, heeft Eikenhouten huizen met wit geschilderde  tekens. De ornamenten betekenen: Harmonie- Stabiliteit- Vruchtbaarheid. Het riviertje loopt dwars door het dorp met allemaal bruggetjes er over heen. Dit is een wintersportplaats met 3 ski afdalingen. Het dorp werd gebouwd op het moeras en om de vochtigheid tegen te gaan schilderden ze hun houten huizen wit. Over de tekens van nu stond niets verder beschreven. Prachtig plekje om te staan en zo rustig we zijn één met de natuur. De volgende morgen hervatten we de reis, moeten terug naar de afslag ook vanuit hier een lange klim niet steil maar toch. De power ontbreekt nog steeds, heel vervelend en spannend natuurlijk. En daarna krijgen we te maken met een klim van 14 % omhoog. Zou het lukken,  maar langzaam kruipen ze de berg op en eenmaal boven zetten we de afdaling weer in. Op naar de grens van Tsjechie, hier gaan we koffie drinken, nergens een plekje om te staan dus werd het bij de grens. Veel herrie en verkeer. Rijden maar en Piet heeft weer power, vreemd toch. Dus we zetten weer wat vaart er achter. Willen ergens eten maar nergens een parkeerplaats. Zo belandden we op een bouwplaats. Eten en dan maar weer door. Telc is de plaats voor de overnachting, historisch stadje  en de binnenstad met leuke gevels in renaissance/baroc stijl lijkt Amsterdam wel. Telc stamt uit 1207 en heeft 3 kerken, Heilige Geestkerk, Sint Jacobskerk en Jezuietenkerk 1666. Op het Zacharias van Hradec plein staat een prachtige fontein. Drinken nog wat en gaan dan terug naar de camper, die staat op een parkeerplaats bij het meer. Piet en Hiltje gaan nog even een wandeling maken rondom het meer.Het is erg warm dus alles staat open en ik ga even bij hun camper zitten.Het wordt een  warm nachtje.

1. Renilde:
    23 juni 2019
    Alweer aardig op de terugweg. Nog veel plezier!
  2. Francien:
    23 juni 2019
    Power en kracht en dat in de hitte?? wel weer een mooie tocht zo lees ik. Fijn dat het landschap weer wat schoner is, die vuilnisbelten zul je wel zat zijn. Fijne voortzetting.
  3. Tjeerd en Hennie:
    23 juni 2019
    ik dacht die zitten in nederland

gr Hennie en Tjeerd
    morgen naar maarten
  4. Baukje Steffens:
    23 juni 2019
    Wat een verschil per land weer. Mooi verhaal. Succes verder!
  5. Iepe:
    23 juni 2019
    Binne al in de Gerdyk,mar moatte it ferhaal noch ourundsje
  6. Albert en martha:
    24 juni 2019
    Al wer in mooije tocht. Mar jimme sitte wol in protte yn’e camper en meitsje in soart kilometres. Gelokkich feel it wat mei mei de power.
  7. Ries & Henny:
    24 juni 2019
    Zo, globetrotters op de terugreis en in vogelvlucht door Hongarije,
    Slowakije en Tsjechie.
    Leuke verhalen over de landen, hun gewoontes en omgeving.
    Goede reis verder naar huis, bedankt voor alle verhalen.
    Ries & Henny