USA- VS- States- Amerika

28 oktober 2015 - Roanoke Rapids, North Carolina, Verenigde Staten

19 oktober. We gaan naar de USA. Nodig vanwege de verzekering en het weer in Ontario werd minder.De dag voor vertrek nog even de nieuwe truck van Bert bewonderen een beauty.We besluiten via de Niagara Falls de grens te passeren. We nemen de weg naar ST. Catharines en gaan via Lewisfort over de grens. Dat is de bovenste van de 3 overgangen en volgens ingewijden de makkelijkste.We moesten in een aparte rij,kregen een papiertje en moesten naar het parkeerterrein, daarna bij het douane kantoor naar binnen.We hadden de Esta Formulieren gereed dus het was een makkie. Een fotootje en vinger afdrukken en 12 dollar lichter. Is te doen toch.Ze zijn niet eens in de camper geweest. Een uur later rijden we weer. De huizen hier hebben ook grote erven,dus veel maai werk. De 1 e nacht in de USA is in Canandaigua.De volgende dag is het prachtig weer en reizen naar Flint en Itaca.Hier moet een mooie waterval zijn.We zien de waterval eerst van bovenaf. Daarna reizen we naar beneden om de waterval vanaf de rivier te bezichtigen Vanaf de parkeerplaats lopen we door het bos en nemen een stuk van de rivierbedding. We zien een hert liggen,die is van boven gevallen.Verkeerde afslag denk ik.De gieren doen zich er tegoed aan.In dit gebied ook wijnbouw en veeteeltbedrijven. Vannacht staan we in Williamsport bij de Walmart,veel verkeerslawaai. De volgende dag vertrekken we direct.Onderweg naar Selingsgrave zien we een Amish boer aan het ploegen met 4 paarden op een rij. Helaas de foto mislukt,te veel stof. We vinden een heerlijk plekje in de zon en dus lekker genieten. O, jee wat een lieveheersbeestjes,dus toch maar even de ramen en deuren dicht.In de middag vertrekken we weer op naar Winchester, bij Mac Donalds even de mail checken. De koelkast brand wel maar koelt niet.Ype heeft de gasleiding twee keer gereinigd en tot nu toe werkt hij weer als vanouds .Bij Front Royal pakken we de Skyline Drive, prachtig door de bergen, Appelachen. En dan al die mooie kleuren van de bomen.Deze weg gaat door het Shenandoah National Park. Bij Calf Overlook zien we de zonsondergang en overnachten in Waynesboro bij het politieburo. Een paar uur later komt er een politieagent en vraagt wat de bedoeling is.We willen hier graag overnachten en dat is geen probleem,veilig en heerlijk rustig geslapen. We pakken nu de Bleu Ridge Parkway, dit is het verlengde van de Skyline. We vinden een mooi plekje, niets te zien,maar het duurt niet lang of er komen allemaal auto's.Ze keren en taaien weer af.Na een paar uur rijden we weer verder ons doel is Bedford, daar wonen onze vrienden die we hebben ontmoet op New Foundland . Ze wonen in een afgelegen buurtje, maar we hebben het gevonden.Surprise want ze hadden onze mail niet gelezen. s'Avonds heerlijk buiten gegeten.De volgende dag moet hun nieuwe 4x4 truck onder het (pick-up) caravan gedeelte worden gereden.Centimeter werk en hij past niet de zijkanten van de nieuwe truck zijn hoger waardoor hij niet op de bodem rust.Gelukkig vinden we de oplossing in dikke rubberen veematten die we eerst in de laadbak van pas maken.Zaterdag gaan we op stap met de jeep, over gravel paden en door de bossen.Onderweg een hapje eten bij het Varken,het geheel ziet er  niet uit maar het eten moet heerlijk zijn.Binnen allemaal visite kaartjes aan de muur. We bestellen 4 x bbq pork en het smaakt super lekker. s'Avonds bij hun foto's zien van New Foundland en Alaska. Het komend weekend zien onze vrienden de mensen weer van het theehuis op New Foundland. Dus snel nog even een hartje gemaakt. De volgende dag afscheid nemen maar we komen terug.We reizen via Appomatox- Phenis- Keysville- Lunenburg- Dundas - Lawrenceville. In deze laatste plaats overnachten we. Last van vallende noten. Als we dichter bij North Carolina komen beginnen de katoenplantages.Prachtig gezicht en ik steel een tak. De reis gaat via Roanoke Rapids- Jackson. Hier zien we de  "Cottonfarm" Katoenfabriek, we stoppen en gaan een kijkje nemen. Het duurt niet lang of de baas komt en geeft ons een prive rondleiding.Wat een mooie excursie. Uitleg; de katoen komt in grote geperste balen aan, daar wordt het door en  buizen systeem geleid en weer luchtig gemaakt,Daarna komt het in een machine,die haalt de zaadjes er uit en wordt verder gereinigd.Als laatste wordt het weer  in balen geperst en in plastic verpakt,Klaar voor transport naar de weverij. De rest afval is voor de koeien.Onderweg veel huizen chalets gezien met schommelstoelen op de veranda. In Poplar Branch vinden we een plekje om te overnachten en hier staat een aparte boom. Lijkt op Ficus. Vruchten met rode zaden. Ons verhaal is nog niet klaar maar is te lang. Wordt vervolgd.

1. Baukje Steffens:
    13 november 2015