Stad.....Familie....Cottage

9 september 2015 - Hamilton, Canada

22 Augustus en de reis gaat maar voort, op weg naar Saguenay nog even bij de supermarkt de Metro aan. Een kar vol boodschappen alles al door de kassa en we kunnen niet betalen met de mastercard of visa. Probleem snel opgelost,we lopen zonder boodschappen de winkel uit en komen vast onderweg wel meer winkels tegen.We vervolgen onze weg en passeren een camper dealer met een groot RV park ernaast,waar we gratis kunnen staan ; zelfs alle voorzieningen zijn gratis.Maar eerst gaan we even door op zoek naar een winkel en vinden al snel een buurtwinkel. Boodschappen gedaan en betaald met de pin.Rijden terug naar het park en staan naast mensen uit Montreal en hij spreekt vloeiend Engels. Zij overwinteren elk jaar in Arizona of California. De volgende dag gaan we onze wasmachine uitproberen, 1 e probleem, de stekker aan de paal past niet, buurman schiet te hulp, dan de omvormer pakken en uiteindelijk het werkt. Intussen kunnen we koffie drinken daarna is de eerste was klaar en op gehangen.Eigenlijk mag je niet buiten een waslijn spannen om te  drogen, maar voor deze ene keer maken ze een uitzondering.s'Middags bij de camper dealer campers bezichtigen, de grootste en mooiste mogen ze hier besturen met een gewoon rijbewijs.Helaas in Europa niet voor ons weg gelegd ,zodat we het nog maar bij onze trouwe Burstner houden .Als we vertrekken eerst goedkope propaan getankt. 17 dollar en 20 liter.Dan staat op ons lijstje dat we naar de chocoladefabriek van de monniken in Mistassini gaan,Onderweg zagen we watervliegtuigjes, er land net een voor ons.De chocoladefabriek stelde niet zoveel voor, maar wel wat gekocht. Onze eindstop Lac Bouchette was aan het meer maar de jeugd was wat vervelend met hun cross auto's en quads.Jammer,uiteindelijk taaien ze af. We sliepen hier niet zo rustig,later nog stevige onweersbuien.De volgende dag belandden we in Louisville. Deze plaats bestaat 350 jaar en hier hebben we internet. De nacht brengen we door in een buitenwijk. Na onze heerlijke nachtrust gaan we richting Montreal want ook deze stad moeten we even aan doen. Brossard wordt het en vanuit hier stappen we op de bus naar Montreal. We nemen een kaart voor de hop on/ hop off bus. En zo zien we de hele stad met zijn vele oude gebouwen en kunstwerken. Het Olympisch stadion blijft een eyecatcher. Onder de stad zelf vormen de metro gangen en tunnels nog zo'n 30 km aan shoppingsmalls en restaurants waar ze ook in de wintermaanden kunnen vertoeven als er boven een sneeuwstorm heerst.Na 18.00 uur weer terug bij de camper moe maar voldaan. Zo eerst maar eens koffie zetten. Morgen zien we wel weer. De volgende morgen aan de wandel en zo komen we sneeuw tegen daar even mee spelen,sneeuwballen gooien.De sneeuw is schraapsel van het ijshockey ijs. Daarna op naar Ottawa - Petersborough. Hier veel boeren, de huizen hebben grote woonerven, mooi en netjes.Onderweg veel moerassen, met zo nu en dan  beverdammen. De eerste bomen worden al rood een prachtig gezicht. Volgende dag op naar Toronto, Heb even de rijbanen geteld, ja niet te geloven 16 naast elkaar, onze gps is geweldig en brengt ons zo naar Bert en Connie. Fijn om de familie na 20 jaar terug te zien, en ja kleine meiden worden groot.Zondag brengen we een bezoekje aan hun oudste dochter en echtgenoot. Ze wonen op een campus gratis, hun eigen huis voor 5 jaar verhuurd. Sarah heeft een baan op de campus. Daarna naar de Niagara watervallen,die hadden we 20 jaar geleden ook al gezien,mar blijven spectaculair. Onderweg nog een hapje eten. Maandag naar stofjes wezen kijken want ik ga weer hartjes maken;veel mooie kleurtjes gekocht. s'Avonds gaan Ype en Connie naar de Bingo. Eindstand gelijk uit en thuis. Bert en ik gaan met de cabrio erop uit. Strand- haven-prachtig uitzicht over de rivier, met de Canadese ganzen in de buurt. De volgende dag maar eens in de benen, we beklimmen de Dundas peak. Natuurlijk weer het steile pad naar beneden langzaam met de stok . 4 september zijn we 35 jaar getrouwd, overdag doen we niets maar s 'avonds gaan we naar het Rib Festival, leuk om mee te maken. Overal kraampjes waar je verschillende soorten spareribs kunt kopen. De saus moet de smaak maken. Maar daar staanCanada en de USA om bekend alles met ketchup,mayo en mosterd. We hadden 3 verschillende soorten, die van ons opgewarmd en spicy,Als je in de supermarkt komt is een lange rij gevuld met alleen sauzen,voor op de barbeque,op de chips,op de vis,geen maaltijd zonder bijpassende saus.We bestelden 3 verschillende soorten spare ribs.Die van ons was opgewarmd en spicy,Bert's zijn spareribs waren te vet en die van Connie heet en flauw. Moeten ze toch nog een keer bij ons spare ribs eten.We maken nog een mooie foto op het strand.De volgende dag maken we ons klaar voor een weekend naar de cottage.Eerst gaan we naar de St. Jacobs markt, Bert rijdt in onze camper. Op de markt koopt Ype een nieuwe hoed en ik koop een panfluit. Nu maar oefenen. Het is en blijft een leuke markt, maar jammer genoeg is een oud gedeelte afgebrand en nu staat er een romneyloods. Maar er is veel te koop, fruit, groente, kleren, schoenen, muziek, tuinartikelen. In de Nederlandse winkel kopen we nasi kruiden en gehakt kruiden. Als we een hapje eten ontmoeten we mensen uit NL. Hij kwam uit Blije en zij uit Kampen.  Nog even gekletst en soep gegeten en natuurlijk een portie uienringen.Daarna op naar de cottage nog 2 uurtjes rijden. De oudste en de jongste dochter en schoonzoon waren er al en we kregen een warm onthaal. s 'Avonds bbq en met zijn allen om het kampvuur. De volgende dag gaan we naar het strand en wij hebben een wandeling gemaakt. De achterblijvers konden zwemmen in het meer of bruinbakken op het strand. We blijven het komend weekend bij de cottage en keren dan terug naar Dundas..

1. Durk en Thea:
    9 september 2015
    Wat weer super leuke reis en verhaal. Lekker dik worden in Canada haha met al die spare ribs en sausjes.......maar tige nei't sin daar.
    Wat fijn voor jullie. Jammer geen ontmoeting met ons maar "letter better". Wij spreken mekaar zo ook wel. Fijne reis verder en goed op elkaar passen. Leafs fan ús.
  2. Tjeerd en Hennie:
    9 september 2015
    hier ook alles goed hennie is door de scan geweest
    uit slag volgt de kinderen zijn de komende weken jarig
  3. Francien:
    9 september 2015
    Er zijn weer heel veel kilometers gereden. Toronto, daar heb ik ook gewoond toen ik geëmigreerd was naar Canada. Ik zou er voor de klas staan in Bradford, maar dat beviel me niet dus toen heb ik gauw de terugreis verdiend in Toronto. Mooie stad, maar ik zal er nu wel niets meer van herkennen. Leuk dat jullie familie ontmoeten, dat wist ik niet. Van welke kant is deze familie, wel leuk om te weten. De trouwdag ook weer goed doorgekomen met zoveel lekkers erbij is dat ook niet zo moeilijk. Lekker reisverslag, ik heb het met een beetje weemoed gelezen.
  4. Ries & Henny:
    10 september 2015
    Het moet genieten zijn met de herfstkleuren van de Esdoorns en
    andere bomen gedurende de Indian Summer in Canada.
    Meestal gaat dat ook gepaard met mooi weer, hebben ze ons altijd
    verteld.
    Veel plezier in Ontario, leuk al jullie wetenswaardigheden mee te
    mogen beleven.
    groetjes, Henny & Ries
  5. Julia:
    Eerst maar van harte gefeliciteerd met jullie 35 jarig huwelijksjubileum,
    wat gaat de tijd toch snel !
    Wat zal dat een warm onthaal zijn geweest om je familie na 20 jaar weer eens te zien.
    Heel fijn verblijf nog verder en tot de volgende keer ,liefs Julia
  6. Hiltje bloemsma:
    10 september 2015
    Wat een mooi verslag. Wel erg jammer dat jullie Durk en Thea niet zien.Wij zijn inmiddels in Bretagne heerlijk weer nu 30 gr. We gaan zo met de scooter op pad richting zee lekker genieten en tot horens tuut
  7. Fokke:
    10 september 2015
    Leuk om jullie zo een beetje te kunnen volgen.
    Geniet er maar lekker van !
  8. Kees en janke:
    12 september 2015
    Wat weer een skitterend verhaal,jullie nog gefeliciteerd met jullie trouwdag,wij waren op de zelfde dag 34 jaar getrouwd.Wij zitten op dit moment aan de Moezel.Vandaag over een week gaan we naar Frankrijk.jullie nog veel reisplezier en genieten,doen wij ook volop,
  9. Baukje Steffens:
    12 september 2015
    Prachtig weer! Wat weer een belevenissen! Ype is gegroeid zie ik wel..geen wonder.. Maar lekker genieten! Leafs!