Pot Holes route

15 juli 2015 - Marystown, Canada

De extra deken gaat nu onder het matras,het weer wordt iets beter. Zo klaar voor vertrek,eens kijken of er nog meer ijsbergen zijn.We doen verschillende kustplaatsen aan maar er is niets te zien. We gaan naar La Scie, dit is een iets grotere plaats,maar om er te komen o jee wat een gaten in de weg en ook nog diep.( pot holes) In deze baai ligt nog een ijsberg (wisker/ growler). We hebben een plekje waar vroeger de Fransen een visstek hadden. Ype is op zoek naar wat informatie over deze plek en komt terecht bij een theehuis/museum.Hier zijn toeristen uit Virginia, die direct een praatje maken. s'Avonds terug voor pea soep, een soort groentesoep met een deegbal. Koffie met rabarbercake als dessert.Maar we blijven hangen en zijn uitgenodigd voor de muzikale avond. Voor deze mensen Charles en Laura werd een feest gegeven en wij mochten daar bij zijn.Allemaal Ierse liedjes, Ype met de Ugly face, ik zingen en begeleiding van 3 gitaren en een accordeon.Ik ken de liedjes niet en soms struikel ik over de woorden. Al met al een gezellige boel.Tussendoor nog een drankje en een hapje, snowcrab, kip, krabpate en fruit dessert. Zo tegen twaalven nemen we afscheid.De volgende dag een mooie wandeling gemaakt en nemen afscheid van onze vrienden. Met zo'n gangetje van 30 km hobbelen we om de pispotten heen en komen weer op de A 1 nu richting Badger. Onderweg zien we 2 x een moose. Badger was vroeger belangrijk om zijn houtzagerij en verderop een papierfabriek;de boomstammen dreven als vlotten via de rivier richting zagerij en papierfabriek.Tevens was het ook een belangrijke handelspost. Alles is nu ter ziele. In Botwood staat nog een bommenwerper die in de WO II gebruikt werd om Canada en Amerika te beschermen tegen de Duitse duikboten.We rijden naar Crow Head ;bij de vuurtoren hier gaan we overnachten met uitzicht op zee. En weer een mooie wandeling maken. Terug bij de camper wat drinken en eten en dan starten we weer de moter. Ype had gelezen over een stuk strand, en ja we zoeken naar schelpen. Strand gevonden in Musgrave Harbour maar geen schelp te zien alleen maar wier. Dan maar lekker genieten van de zon, zo tegen de avond rijden we toch weer verder er staat veel wind.We nemen een backroad, gravel weg dus, maar breed genoeg en komen in Deadmans Bay uit. Hier staat een prachtige totempaal. Maar onderweg zie je nog meer leuke dingen een adelaar en een uil op een stok of bootjes, vuurtorens, bloembakken met plastic bloemen.In Wesleyville krijgen we de pastoor op bezoek hij gaat de komende week verhuizen naar een andere gemeente en is geintereseerd in Friesland. Een pracht verteller met veel humor.Voor we vertrekken krijg ik nog 3 boeken van hem over  de Logger Strikes in Badger.(staking van de houtvesters,waarbij een politieman de dood vond.Deze staking met dodelijke afloop had veel impact op de volgende generaties,pas veel later bleek dat hij door zijn eigen mensen was omgebracht) Uiteindelijk vinden we een prachtig plekje aan de Black River bij Trinity Bridge. Hier komen veel lokale mensen om te zwemmen in de rivier en te genieten van de rust en we babbelen erop los. We krijgen de tip dat er een leuke wandeling is en die gaan we doen. We zijn nog maar net op pad of een eekhoorn gaat voor ons poseren. Als we terug komen zijn deze mensen er weer en ze heeft iets voor mij gemaakt een Puffin van schelpen. Is dat niet prachtig!. Ik laat haar mijn knutseldingen ook zien We krijgen misschien onweer en besluiten toch om te vertrekken,maar zeker een plek om terug te keren We hebben een plekje voor de nacht in Dover.De onweer en regen hebben we niet gehad.Omstreeks 1960 moesten veel mensen van de eilandjes rondom verplicht verhuizen naar de vaste wal. Sommigen met heel hun huis per schip.Bij Sandy Cove moet strand zijn,wel een duin zo hoog als bij Salir do Porto in Portugal.We moeten door het National Park geen wild gezien maar bij de informatie wel een aquarium. We mogen zelfs zeesterren,krabben ed. vast houden.In Bonaviste ligt de replica boot uit de 15 e eeuw. The "Matthew Lagacy" Een Italiaan Giovanni Caboto ( John Cabot) voer met 20 man van Bristol naar de Far East en kwam hier terecht.Bij Dungeon is een klif met 2 natuurlijke openingen.Je kunt hier zelfs doorheen zwemmen maar het water is te koud. In Elliston zoeken we een plaatsje voor de nacht. Hier zien we cellar's een soort kelders half in de grond en rotsen gebouwd waar ze de wintervoorraad in bewaarden. Het is mooi weer en besluiten toch om even naar het eiland van de Puffins te gaan, even een paar kiekjes.Voor iedereen weer veel lees plezier.

1. Francien:
    16 juli 2015
    Wat weer een mooi verhaal. Het lijkt wel alsof er bij jullie 100 uren in een dag zitten. Zoveel beleven en nu het allemaal nog onthouden ook. Fijn dat je deze website hebt om het allemaal voor ons en jezelf vast te leggen. Prachtige foto's ook. Op naar de zomer!
  2. Donna:
    16 juli 2015
    Bedankt voor jullie prachtige verhaal. Zo kan ik ook een beetje mee genieten.
    Ik kijk er iedere keer weer na uit.
    Liefs uit Oudkerk.
  3. Trienke:
    16 juli 2015
    Inderdaad iedere dag weer een verhaal vol van prachtige belevingen. Thanks !
  4. Koba Dijkstra-Cuiper:
    16 juli 2015
    Wat weer een prachtig verhaal en mooie foto"s.
  5. Karin Wielinga-Gobetz:
    16 juli 2015
    Het is weer genieten van jullie belevenissen en mooie foto`s erbij! Zo leuk om mee te kijken in Canada. :)
  6. Baukje Steffens:
    Weer prachtig verhaal! Thx!xx
  7. Kees en janke:
    17 juli 2015
    Wat weer een mooi verhaal,en vriendelijke mensen hoor daar in die streek.Dus de dekens weer opgepakt en nu maar hopen op mooi weer.
    Mooie foto's,groetjes
  8. Hiltje bloemsma:
    18 juli 2015
    Weer genieten met jullie mee hebben jullie altijd Internet en ik het moeilijk om een camper plek te vinden lieve groet van ons vanuit kollumerzwaag piet en hiltje
  9. Janke Tiemensma:
    18 juli 2015
    Prachtig.
    Groetnis ut Gytsjerk.
  10. TINEKE V D WAL:
    19 juli 2015
    bedankt weer voor het mooie verhaal