Pech

1 juni 2019 - Rapovce, Slowakije

Wij verlaten Ocnita en gaan op zoek naar water.We weten waar dat te verkrijgen is,want dat hadden we  op de heenweg al gezien. De voorraad water is weer aangevuld. Nu op zoek naar een garage waar we weer lucht in de banden kunnen doen. Onderweg hangen we achter een truck met oplegger die een rupskraan vervoerd.De weg is zeer slecht en we kunnen er niet omheen. Enige optie is  stoppen en eerst koffie drinken. Na de koffie de weg weer op, krijgen nu te maken met invoegend ezel verkeer. Maar als er ruimte is gaan ze wel aan de kant. Zijn nu in de zuidelijke Karpaten route als volgt Pitesti- Campulung- Bran= weg 73. Door de slechte weg en de vele haarspeldbochten schiet het niet op. Er is een camperplek in Bran vlakbij een school en politiebureau. De campers staan geparkeerd en we gaan op verkenning uit, want morgen willen we naar het Dracula kasteel/ slot. Bij de ingang aangekomen kunnen we er nog wel in,maar kiezen ervoor het kasteel  morgen  op ons gemak te bezoeken.Op de terugweg gaan we door een parkje met houten beelden.De volgende morgen vroeg gewekt door de schoolkinderen komt goed uit want we willen ook vroeg naar het kasteel. Het is nog een behoorlijke klim en dan ben je bij het kasteel en moet je nog omhoog klimmen naar de toren. Het kasteel is gedateerd uit de 14 e eeuw en is o.a.bekend om zijn folter/martel werktuigen.In het kasteel zien we prachtige bewerkte houten deuren, oude meubels, martelwerktuigen, kachels en nemen ook een kijkje in de keuken. Door de ramen prachtig uitzicht. Echter geen  graaf Dracula gezien. Uiteindelijk komen we op de binnenplaats uit waar een oude waterput is, helaas dicht gemaakt, jammer. Terug lopend komen we door een straatje met allemaal souvenir stalletjes , ook allemaal met dezelfde meug. De campers staan naast de gebak/ broodjeskraam dus we kopen wat lekkers voor bij de koffie;wat hebben we het gezellig zo met elkaar. Na de koffie vertrekken we naar Brasov - Sighisoara vinden op deze route een bandencenter/ vul station waar we zo naar binnen kunnen rijden,tenminste er is genoeg ruimte voor campers en trucks. En 24 uur service. Dit is aan de E 60 een drukke weg even verder pakken we weer een groene route. Piet meld zich de camper heeft geen power meer ( automaat) wat kan er aan de hand zijn. Rijden rustig door en in Sighisoara naar een garage waar ze ook het merk Mercedes voeren. Eerst maar een nieuw oliefilter er in, hopen dat het probleem dan is opgelost. Na een dik uur rijden we weer maar we zijn de plaats nog niet uit en Piet meld zich weer; het is nog steeds niet goed. Vragen of we moeten  keren en terug naar de garage. Maar Piet besluit om door te rijden. Gaan nu naar Medias, rustige weg, kronkelend door het mooie landschap met soms een lichte stijging. Het is genoeg geweest en staan in Medias op een parkeerplaats, hier is een auto/ truck rijschool en die zijn druk aan het oefenen. Kunnen heerlijk tussen de campers inzitten en in de schaduw. Volgende morgen vroeg wakker, hup eruit en aan de wandel, streekdorp en vele panden zijn rijp voor de sloop. Terug bij de camper gaan we overleggen wat we gaan doen. Piet heeft alles aan gedrukt, geen lekkage en hij wil een proefrit maken, Hiltje houdt ons gezelschap. Dit pakt goed uit dus we vertrekken naar Ludus. Moeten al snel in de klim maar het gaat goed. Op de andere kant gaan we weer dalen en in een haarspeldbocht is net een vrachtwagen / oplegger gekanteld met viaduct onderdelen. Wij hebben geluk en kunnen door,maar op de andere rijbaan staat al  een lange file, dit gaat uren duren. Bij Turda op de snelweg even scheuren maar dit is maar van korte duur en nemen weg 75 naar Campeni. Dit is  weer een groene route, jammer dat de weg in slechte staat is en ook nog een Duitse weg, gebonk gebonk. In Albac vinden we weer een plekje voor de nacht alweer bij een school en aan het water. Gaan een stukje lopen en Piet heeft op zijn telefoon Locus Map dus verdwalen doen we niet, onderweg zien we een paar koeien maar niet in de wei. In de dorpskroeg wat drinken en we zien  het nieuws op t.v. Slecht weer in Oost Roemenië hagelstenen als tennisballen 4 a 5 cm doorsnee, veel auto's zijn beschadigd en hebben gebroken ramen. Maar ook zijn er overstromingen. Gelukkig hebben we de paraplu's bij ons want ook wij hebben regen. Als we terug gaan moeten we weer over de brug. Net voor de brug hebben ze een overkapping over de rivier gemaakt, waar een groente/fruit stalletje  in is gehuisvest. Kopen aardbeien- kersen en perziken. Wensen elkaar een fijne avond toe en tot morgen maar weer. Vannacht onweer en regen. Als we zitten te ontbijten wordt het water in de rivier gepeild. De hoogte en de snelheid van het water wordt bepaald, alles onder controle. Klaar voor vertrek, we hadden verschillende mensen gevraagd of we direct over de brug rechts konden en of er ook campers langs konden. Het was te doen kregen we steeds te horen. Dus over de brug rechtsaf, er zitten slechte stukken in en ook zijn er gedeeltes weg geslagen. De route is prachtig maar geen beer gezien.De volgende dag richting Huedine ,vandaar nemen we de weg naar Valea lui Mihai.Hier overnachten we en gaan morgen over de grens naar Hongarije.

1. Francien:
    20 juni 2019
    Je maakt wat mee op groene wegen. Fijn dat jullie het zo gezellig hebben samen. Toch leuk om indrukken te delen. Ik geloof niet dat wij ooit die kant op gaan, lijkt me een beetje armoedig en daar kan ik slecht tegen. Armoede zien is zo moeilijk. OK de natuur is prachtig dus blijf lekker genieten.
  2. Koba Dijkstra-Cuiper:
    20 juni 2019
    Als ik dat zo lees,is er niet veel veranderd in Roemenie.
  3. Tjeerd en Hennie:
    20 juni 2019
    Weer in Nederland heb ik begrepen
    maar verder wel een mooie reis gehad
    gr Tjeerd en Hennie
  4. TINEKE V D WAL:
    20 juni 2019
    Het lijkt mij best spannend als ik dit allemaal lees,maar jullie hebben wel weer genoten van de reis en daar gaat het om
  5. Albert en martha:
    20 juni 2019
    Wat in prachtige reis. Jimme hawwe sa folle sjoen en mei makke. Geweldig!
  6. Baukje Steffens:
    20 juni 2019
    Weer een spannend verhaal. Top hoor! Thx!
  7. Wiebe/oelkje:
    Veel plezier nog. Lijkt mij geen reis voor mijn oude 33 jarige GMC
  8. Johan en Lieske:
    20 juni 2019
    Of het nu Amerika is of Oost-Europa, het blijft bijzonder en fascinerend. Jullie zien en beleven heel wat. En met de foto's erbij geeft het verhaal een prachtig beeld van Roemenië en ZO-Europa.