Nova Scotia Canada ,de westkust

7 juni 2015 - Truro, Canada

28mei,na een heerlijk ontbijt in ons hotel zijn we met de taxi naar de haven gereden.Bij de toegangspoort kregen we veiligheidshesjes aan en een bezoekers pas opgespeld en werden met een auto naar het afgiftekantoor gereden.Hier werden de papieren ingevuld en na een korte inspectie van de camper op beschadigingen konden we de camper meenemen.Bij de poort aangekomen konden wij ons afmelden en de koffers in de camper laden.Zo de reis door Canada kon beginnen. Eerst naar het LPG tankstation,waar we onze tanks voor Cad $ 25,00 ca €17,50 gevuld werden.Hierna naar de Wallmart gereden om onze voorraden aan te vullen en diesel te tanken voor Cad $1.00 per liter(ongeveer € 0.75)  Van hieruit de kust gevolgd en overnacht bij een kerkje in Hackets Cove.De volgende morgen eerst de koffers uitgepakt en de camper opnieuw ingericht.Terwijl we bezig zijn komt er een Canadees aanrijden:hij vraagt of we pech hebben en waar we vandaan komen.Na een en ander verteld te hebben biedt hij spontaan aan dat we bij hem die middag water kunnen tanken,want hij heeft 2 goede waterbronnen op zijn erf.We zijn daar naar toe gereden en even later kwam hij en heeft de pomp aangezet en konden we goed water tanken.We bedanken hem en hij vertrekt weer naar zijn werk. Ik was aan het eten koken en maak dat nu maar af. Heerlijk buiten voor de camper gegeten.We maken nog een praatje met de buren en nemen dan afscheid we zijn altijd welkom. Op naar Peggy's Cove. Onderweg een plaatsje gezocht om te overnachten. De volgende dag gaan we naar de vuurtoren van Peggy's Cove,dit moet de mooiste zijn van heel Nova Scotia. Onze volgende overnachting is weer bij een vuurtoren en begraafplaats. Zelfs hier hebben we internet,helaas is het mistig dus we gaan maar weer verder en komen in Jordan Falls bij de Mac Donalds Onze dochter is jarig ,dus feliciteren we haar. Daarna richting Sandy Point alweer een vuurtoren maar deze staat midden in het water. En zoals de voorspelling was  krijgen we regen en doen we de kachel aan. De volgende dag pakken we de draad weer op,we rijden door de gehuchtjes Port Saxon,Thomasville,Port la Tour en dan is het koffietijd en stoppen we in Barrington. Hier is een museum waar getoond wordt hoe voorheen wol gewassen en geverfd werd,maar helaas is nog gesloten.De koffie smaakt hier goed zo bij de ruisende rivier. Als we verder trekken zien we overal sterren op de huizen dit is de ster van Acedien, deze ster staat ook in de Franse vlag. Zo belanden we in Sandy Beach,nou geen zandstrand gezien. We parkeren onze camper bij het Courthouse en omdat we hoog staan hebben we een prachtig uitzicht op de haven. De volgende morgen ligt hier een groot Ferry schip die uit Maine USA komt. Hier komen heel wat auto's en vrachtauto's uitrollen.Ype wil naar Cape Forchu, dit is net een waddeneiland. Deze vuurtoren stond hoog en een grote stoel ervoor. Op de terug weg naar Meteghan hier staat de hoogste houten kerk ( 56 meter) van Noord Amerika. Even een kijkje in de kerk met al zijn pracht en praal. Wel prachtige glas in lood ramen.Nu gaan we richting Digby en Tiverton, we moeten met de boot over,dit kan lastig zijn vanwege onze trekhaak. Maar het lukt en staan vooraan op de boot. In/ bij Tiverton is de balancing rock,die moeten we zien. Het heeft geregend dus het pad er heen was al spannend,op onze tenen lopen om het droog te houden,daarna nog 235 treden naar beneden,dit houd in dat je zo ook terug moet.Prachtige foto genomen.Volgende dag terug met de boot en gaan we het volgende schiereiland op.We komen in Port Williams uit,waar we niet ver van de rivier staan en duidelijk het verschil kunnen zien tussen eb en vloed. Wat een rode aarde. Vroeger was dit ook een haven stadje. We maken een babbeltje met een vrouw en het blijkt dat haar man Friese roots heeft want hij heet v/d Ploeg. Zij kon maar moeilijk die naam uitspreken.We verlaten deze plaats weer om boodschappen en drinkwater te halen. De mensen moeten vast lachen als wij een tank van 18 liter water overhevelen in kleine 6 liter watertanks. Ype schenkt en ik hou de trechter en de fles vast.Zo we zijn weer volgeladen reizen verder,komen door Summerville en duiken Warfstreet in.Hier moet volgens de gegevens voorheen  een oude scheepswerf zijn geweest. Nou mooier plekje konden we niet krijgen.We staan zo vrij als een vogel morgen gaat het mooi worden dus dan ga ik wassen. Uit een bron op het strand haal ik zoet water dat kan ik mooi gebruiken om te spoelen. Ook hier groot verschil in getijden wel zo'n 6 meter. Schelpen zijn hier niet En inderdaad hier is vroeger een scheepswerf geweest maar in de jaren 70 is er veel veranderd,grotere schepen en alle vaarbewegingen in de rivier moesten binnen 3 uur plaatsvinden vanwege de getijden.Ype is op zoek met zijn metaal detector naar goud maar helaas het wordt vislood en kogelhulzen,dus de opbrengst is zeer karig. s'Middags nog een lange wandeling gemaakt langs het keienstrand. En morgen zien we wel weer .......

1. Jans Bos:
    Mooi verslag hoor.
  2. Tjalling en Tytsje:
    8 juni 2015
    Sodemieters, ik krijg ook weer zin om te vertrekken. Mooie verhalen en mooie foto's.
    Wij maken ons op voor het dorpsfeest! Het is hier mooi zomer weer maar koud, de noarder wyn is tin!
    Heel veel plezier weer en tot het volgene verhaal!
    Lieve groeten Tjalling en Tytsje
  3. Loes Wierdsma:
    Boeiend verslag mensen.
    Barrington klinkt bekend. Wij waren in 2000 in Barrington bij Chicago.
    Fijne reis verder.
    groet,
    Loes
  4. Julia:
    8 juni 2015
    Reisluchtig volkje hoor die Nederlanders/Friezen je komt ze overal tegen.
    De was wappert vrolijk in de wind, huiselijk plaatje ,maar dat moet
    ook gebeuren !
    Ik kan niet wachten op jullie volgende reisververslag ,veel plezier ,
    liefs Julia en Jelle
  5. TINEKE V D WAL:
    8 juni 2015
    Leuk hoor maar het weer moet iets beter begrijp ik
  6. Francien:
    9 juni 2015
    Wat een belevenis en wat kun jij leuk schrijven. Dit is echt fijn meereizen. Ik geniet. En waar je ook bent de afkomst verloochent zich niet.
  7. Baukje Steffens:
    9 juni 2015
    Mooi omschreven. Fijn dat we mee kunnen reizen zo. Op naar beter weer ook toch..
  8. Anneke de Vries:
    10 juni 2015
    Prachtich ferslach, altyd moai om te lêzen.
  9. Ries & Henny:
    20 juni 2015
    Tot op het hoogste puntje van Nova Scotia. Mooi verslag; wij
    lezen het met veel plezier. Met een toegangspas voor geheel
    Canada's National Parks (In US noemen ze dat een Golden Eagle)
    kom je door het ganse land.
    Wij kijken uit naar het volgende verslag.
  10. Trienke:
    22 juni 2015
    Wat leuk om jullie verhalen te lezen! Ben zelf net 3 weekjes met de camper naar Duitsland geweest. Veel gefietst en mooie kastelen en waterburchten bezocht. Nu alle mail bekijken en weer aan de slag.
    Geniet en blijf schrijven! Groetjes Trienke