Noord- Zuid en Noord- Zuid

21 juli 2015 - Placentia, Canada

Na een regenachtige nacht is het nu zwaar bewolkt.Ik ga met de zelfgemaakte Puffin even naar het winkeltje, kunnen ze foto's nemen en namaken. Elliston laten we achter ons en reizen naar Trinity Bay North, Hier moeten oude gebouwen staan in originele staat en met vaklieden in kleding uit die tijd.Dat valt tegen,we hebben alleen 2 kerken bekeken, waarvan de katholieke het oudste houten kerkje in Canada (1833),met een doodskist als interieur verfraaiing. Daarna gaan we de laars in van Burin Peninsula.Bij Goobies slaan we af naar Baine Harbour. Onderweg dan weer mist en dan weer zon, de route is niet echt bijzonder, bergen, vlakte's, moerassen en bomen, vooral dennen.In Baine Harbour staan we in de haven en hebben mooi weer. Er komen auto's en ja hoor de vissersschepen lopen binnen. Snowcrab en Kabeljauw. De zwaarste kabeljauw was 15 kg.En er waren 12 kratten met snowcrab. Op de kade ontmoeten we mensen uit St John's en zij nodigen ons uit voor de thee. Op het eind van de middag brengen we hun een bezoekje. We zitten heerlijk bij Inez en Norm aan de thee met koekjes met jam. We konden kiezen uit rode of zwarte aalbessen jam. Hier zien we in de tuin de Amerikaanse goudvink, lijkt wel op een kanarie. Als we naar de camper terug gaan kan het jasje weer aan. Bij mooi weer blijven we en anders gaan we weer rijden. Dit laatste gebeurd. Op naar Marystown en hier maken we de loup/rondgang. De oostelijke kant had niets te bieden op een paar gehuchtjes na. Verder geen boom te bekennen en we zeggen tegen elkaar; De moose en de kariboe zijn op vakantie naar warmere streken.In het zuiden was een man nog bezig om turf te steken. Bij ons zo'n 50 jaar terug denk ik. De Pitcher en de katoenplant doen het hier goed. Overal stroompjes, meertjes (lake), vennetjes (pond= gesloten meertje). We komen weer wat in de bewoonde wereld, Fortune is de plaats waar we gaan overnachten. We kunnen nog heerlijk buiten bij de zee zitten. De winkel is 50 meter achter ons. Vanuit hier gaat de boot naar St. Pierre. Dit eiland is nog steeds Frans en heeft ook de Euro als betaalmiddel . Om een stokbrood te halen wordt wat duur 102,00 dollar p/p voor de overtocht.Maar het is wel leuk om te vertellen dat Ype met de burgemeester heeft gepraat.Met de vraag of er ergens open wifi was.We konden het proberen bij de bibliotheek en anders waren we morgenvroeg welkom in het gemeentehuis. Volgens het boekje in Grand Banks propaan,helaas niet voor ons, geen telwerk..Wel een nieuwsgierige vrouw op bezoek gehad. Deze mevrouw paste net in mijn stoel, even leuk gepraat. Maar bij het verlaten van de de camper ben je bang,houd het trapje dat gewicht. Gelukkig ze staat weer op het asfalt. Later komt ze 2 sleutelhangers brengen en van ons krijgt ze Friese klompjes. In Grand Banks zijn de grote kapiteins huizen voorzien van een hekwerk op het dak.Dit noemen ze de "Widow walk". Hier konden de vrouwen ver over zee zien of hun boot ook in aantocht was.In deze plaats heb ik alles gewassen en gedroogd. 5 Wasmachines tegelijk draaien en daarna in de droger.Zo alles weer schoon en in de kastjes.      De volgende dag een mooi wandeling langs de zalmrivier gemaakt, geen zalm gezien. Wel kwakende kikkers.Dit voor het eerst gehoord. Terug bij de camper gaan we terug naar Bain Harbour. Daar heerlijk rustig. Morgen nog even gedag zeggen bij Inez en Norm. En dan door naar Goobies daar moeten we propaan tanken. We gaan de Baccalieu route volgen,bij Bellevue een loupje. Hier zien we van rotsblokken een moose gemaakt. We volgen de kust en belanden in Heart's Content, Wifi zoeken want we willen met de kinderen skypen .s'Middags gaan we richting Daniel's Cove en volgens de GPS kunnen we door naar Grates Cove.Eerst een weg, daarna gravel later overgaand in een smal en rotsig pad.We durven niet verder. Een mooi stuk achteruit en eindelijk kunnen we draaien. Maar op de terug weg bij Daniel's Cove zien we de walvissen. We weten nu waar we op moeten letten,de rondvliegende zeevogels,die willen profiteren van de visjes die de walvissen de kust opjagen. Grates Cove heeft rotswallen, lijkt meer op een plateau. Ook is hier iets wat we in Portugal kennen de stenen muurtjes om het vee te beschermen. Daarna zakken we af om onderweg nog een grote ijsberg te zien. Deze ligt bij Broad Cove en ja hij is de grootste tot nu toe. In Dildo hebben ze in 1933 een achtenhalve meter grote pijlinktvis (sguid) gevangen.( zeemonster). Hier was een klein museum bij,met wel aparte dingen zoals: Post slee, hoepels die gemaakt werden voor de tonnen, grote schoenen van een inwoner 20 inch.Veel goederen gemaakt van bever pels, zeehonden pels en een wigwam van kariboe huiden, wervels en schijven van de walvis.We duiken weer het zuiden in op naar Cape St. Mary's. Een van de spectaculairste zeevogel reservaten van Noord Amerika Hier zien we de Jan van Genten die op de Bird Rock zitten te broeden. Maar hier broeden nog meer soorten zoals stormvogels,alken, zeemeeuwen en zeekoeten (gebroederlijk)naast elkaar en boven elkaar.De jongen zaten nog mooi in het witte dons. Prachtig om te zien maar wel een stank.Dit gebied staat bekend om zijn mist, maar vandaag gelukkig niet. En zo belanden we in Placentia na een vreselijk "Pot Hole"rit.

1. Janke Tiemensma:
    Iepe & Trijntsje,

wat weer een mooi verslag.
    de capitool gids kan het echt niet beter.
    meteen ook weer de topografie opgefrist!
    wat is het toch een mooi & speciaal land.
    groeten vanuit een zonnig Fryslan van Janke & fam.
  2. Kees en janke:
    21 juli 2015
    Wat weer een prachtig verhaal zeg.
    Machtige beesten zeker die walvissen,en ijsbergen zien is ook wel heel speciaal.Jullie genieten volop zo te lezen.Maar wat ik niet snap dat zijn die vijf wasmachines vol ha ha,jeetje wat een was.Heb ik nog nooit gehad zelfs niet met drie kids.Ook weer prachtige foto's,groetjes,
  3. Fokke:
    21 juli 2015
    Schitterend te zien hoe jullie daar genieten.
    Is jullie gegund !
  4. Francien:
    22 juli 2015
    Jullie beleven wat, af en toe moet ik googelen om de vogels en de topografie goed in de gaten te houden. Hoeveel vrienden heb je in die korte tijd al gemaakt. Je adresboek zal we gevuld zijn. Heerlijk meereizen met jullie. Skype etc. maakt het makkelijk zo ver weg te zijn.
  5. Baukje Steffens:
    22 juli 2015
    Geweldig weer om te lezen! Dikke knuffel!
  6. TINEKE V D WAL:
    22 juli 2015
    Een spannend verhaal weer,m n complimenten
  7. Koba Dijkstra-Cuiper:
    26 juli 2015
    Weer een schitterend verhaal en mooie foto"s.
    groetnis fan us
  8. Trienke:
    27 juli 2015
    De camper heeft heel wat te verduren!
  9. Loes Wierdsma:
    2 augustus 2015
    Skypen met de kinderen is fijn natuurlijk. Dan kun je elkaar ook zien.
    Die zeevogels moet een mooi gezicht zijn. De zeemeeuwen vind ik hier ook altijd zo mooi in hun natuurlijke omgeving.
    Heel leuk om zo veel mensen te ontmoeten.
    Lekker verder genieten van jullie reis.
  10. Sippie&oene:
    2 augustus 2015
    het duizelt me van alle belevenissen