Newfound Land

28 juni 2015 - L'Anse aux Meadows, Canada

Sidney Mines, vanuit hier gaan we straks met de ferry naar New Found Land.Ik heb last van zeeziekte dus als we staan te wachten voor de boot neem ik 2 pillen in. En dan eindelijk is alles op de boot en gaan we beginnen aan de 6 uur durende vaart. s'Avonds om 18.00 uur zijn we op de andere kant. En dan hebben we 222 km met de boot afgelegd.1 e indruk ejee er ligt nog genoeg sneeuw. We slaan rechtsaf naar Rose Blanche hier blijven we 2 dagen staan. We gaan de vuurtoren bekijken vroeger woonde hier een gezin in. Goed weer gegeven. We weten dat we terug moeten want er is maar 1 weg. We komen langs een waterval hier gaan we lopend naar toe prachtig en het water is zo schoon.Op het pad er naar toe vele soorten bloemen .Stephenville staat nu op de tomtom, een auto haalt ons in en toetert wij zwaaien. Even later stopt hij en wij ook. Hij vraagt of we mee willen naar zijn huis. Genoeg plaats oke wij volgen en inderdaad een mooi plekje, en het is een rond huis. Ongelooflijk wat dan toch nog een ruimte, in de midden de keuken en de rest er omheen. Voor de lunch krijgen we moose vlees(eland} met brood lekker hoor. Daarna een flinke wandeling langs de kust.De volgende dag gaan we met zijn drieen een lange wandeling over het strand maken. s 'Middags gaan we met de camper het schiereiland rond ergens halverwege speelt een plaatselijk Iers muziekbandje  en gaan we dansen. Daarna keren we terug naar zijn huis, nog een grote kop thee en dan bedtijd.De volgende dag zetten we de camper richting Corner Brook, we gaan wat boodschappen halen en naar het informatie centrum, hier is meestal ook internet. Weer folders en na een praatje met deze en gene gaan we naar Lark Harbour. Hier zien we voor het eerst een fjord, prachtige uitzichten en dan weer een klein dorpje. De sneeuwscooters staan nog bij veel huizen, maar de Quads hebben hier ook hun intrede gedaan. We gaan naar de pier van Little Port en we treffen het er is net een bootje binnen gekomen, de vangst is heilbot en kabeljauw. Alles wordt netjes genoteerd en genummerd en wij krijgen ook als souvenir een nummer mee. De vis wordt ter plekke gewogen en schoongemaakt. De wangen van de vis is het " biefstukje van de vis." Bij terug keer gaan we de trail lopen naar de vuurtoren, er staat gemiddeld dat moet kunnen denken we. Maar het was een zware en heel veel klimmen, Maar een prachtig uitzicht over de baai,bossen,en de zee. Ook hier weer een prachtige waterval. Na dik 4 uur zijn we terug bij de camper, doodmoe maar wel voldaan. De volgende dag lopen we nog even naar het James Cook monument, dit is niet zo ver, maar Ype kiest weer voor een moeilijke route. Maar wel heel mooi. En gelukkig hebben we beide geen spierpijn. Op dit traject zien we de kleine bonte specht. Niet ver van onze plaats ligt Blow me Down park dit moeten we zien volgens de bewoners, inderdaad via de rots gaan we een trap op van meer dan 400 traptreden als we boven zijn kunnen we mooi onze overnachtings plaats zien.We reizen via Deer Lake naar Trout River, Op de weg ernaar toe zien we nog een gletsjer, en daarna rode bergen waar niets op groeit genaamd de Table Mountains, ze omschrijven dit als het binnenste van de aarde. Hier zit veel ijzer en magnesium in de grond. Het weer werkt niet mee;regen dus geen trails lopen.Jammer nog steeds geen wild gezien. De volgende dag nog steeds regen dan maar naar het informatie doe centrum hier hebben we ons een hele tijd vermaakt met film kijken, dingen bekijken en vragen beantwoorden. Ook mijn vraag naar bloemennamen wordt beantwoord met een bloemenboek waar ik in kan kijken. In Gros Morne park moeten we zeker wild zien, nou niet dus. Maar het is nog niet tijd om een plekje te zoeken voor de nacht dus we rijden nog een klein stukje door naar Port au Choix, en het weer is en blijft regenachtig. Voor ons heel belangrijk in Port Saunders kunnen we propaan tanken, dat is hier wat moeilijk te verkrijgen.Maar ik kan jullie reeds verklappen inmiddels toch een moose (eland) gezien en de ijsbergen en ....de walvissen. Een groet uit L'Anse aux Meadows.

1. Kees en janke:
    28 juni 2015
    Wat weer een mooi verhaal en mooie foto's.ben je ook nog zeeziek geweest?en wat was dat enge beest op het strand?wij zijn weer thuis en wachten op de geboorte van ons kleinkind,
    Jullie maar veel plezier,groetjes
  2. Baukje Steffens:
    29 juni 2015
    Geweldig verhaal weer! Wat een belevenis,dat ook zomaar iemand jullie vraagt mee naar zijn huis te gaan..prachtig! Veel plezier verder! Liefs,
  3. Francien:
    29 juni 2015
    Wat een pracht tocht. Jullie hebben wel een goede conditie om al die trials te lopen. Nog lang niet OUD dus. Heerlijk om weer een stukje verder met jullie te reizen. En ja hoor: Na regen komt zonneschijn.
  4. Trienke:
    29 juni 2015
    Maar goed dat je veel hebt gelopen en een flinke conditie hebt. Hoe warm is het er?

Gr Trienke
  5. Julia:
    29 juni 2015
    Zeeziek ,bah heb ik ook altijd last van ,ff een pilletje dan kunnen we de overtocht maken !
    Wat zijn de mensen toch gastvrij en natuurlijk nieuwsgierig naar die reisluchtige Hollanders ,
    Jullie zien heel veel ,maar je moet wel een goede conditie hebben om al dat moois te zien ,400 treden dat is niet kinderachtig ,toppertjes !!!
    Op naar het volgende avontuur waar we natuurlijk met smart op wachten ,liefs Jelle en Julia
  6. Fokke:
    29 juni 2015
    Jullie maken er een leuke reis van en hebben leuke ontmoetingen zie ik.
    Geniet er maar lekker van. Is jullie gegund !!
  7. Donna:
    30 juni 2015
    Fijn dat jullie zo genieten.
    Volgens mij zijn de mensen daar erg gastvrij.
    Jammer van het weer. Wij gaan hier een hittegolf tegemoet. Meer dan 30 graden (ook niet echt fijn).
    Liefs uit Oudkerk.
  8. Ries & Henny:
    30 juni 2015
    Mooie reis en verhalen van al jullie belevenissen.
    Maar wat zitten jullie al hoog in New Foundland, zelfs nog met
    sneeuwscooters paraat voor het geval dat!
    Wij hebben al gewaarschuwd toch, jullie gaan richting Noordpool.
    Wij verwachten jullie reisverslag van Noord Labrador, met
    een ontmoeting met een Eskimo, die zegt "zet jullie camper maar
    naast onze iglo op die ijsschots daar, maar sluit goed af want gisteren liepen nog twee ijsberen hongerig rond.
    Vriendelijke groeten en hou vol!
    Ries & Henny
  9. Durk en Thea:
    30 juni 2015
    Prachtig wat weer mooie verhalen en zo bijzonder dat die man stopte en jullie mee vroeg naar zijn huis. Dat zie je in Nederland niet. En zulke mooie foto's. Raar hoor die eenzame camper daar haha.....geniet maar lekker, dikke knuffel.
  10. TINEKE V D WAL:
    2 juli 2015
    Ik weet wat zeeziek is ,maar ik had geen tabletjes.
    Mooi spannend verhaal weer.
    Gr en goede reis verder
    Tineke