New Mexico

1 juli 2017 - Cheyenne, Wyoming, Verenigde Staten

Vanuit Slick keren we terug naar Okmulgee, hier is feest en we mengen ons tussen de feestgenoten. Een straat is afgezet. Hier bevinden zich alle attracties zoals octopus,rups,draaimolen en reuzenrad. Op een plein speelt een bandje life country/ western muziek. De volgende dag naar Beggs, hier is dit weekend Rodeo en we besluiten dit te bezoeken. We hebben een mooi plekje op het terrein. Om 20.00 uur begint de parade, man te paard met vlag en het volkslied. De kinderen starten,die moeten rijden op een schaap. Prachtig gezicht hoe ze zich vastklampen aan de wol. Daarna moeten ze van de kalveren een strikje van de staart trekken. Wie het lukt heeft een prijs. Nu moeten de ouderen, eerst het kalf vangen met de lasso, beest omver werpen en de poten binden. Alles op tijd. Daarna 2 cowboys elk met een lasso,deze moeten samen 1 kalf vangen, valt niet mee, bijna tegelijk lasso werpen. Moeilijk onderdeel. Hierna komen de Bull ride's. Van dit gebeuren hebben we 2 dagen genoten. Maar douchen was vanwege al het stof wel noodzakelijk. We verlaten het groene gedeelte en krijgen nu te maken met graanvelden, ook hebben we zo nu en dan uitzicht op " Plants" in Borger. Deze plaatsnaam is van Ace Borger,  slimme zakenman, kocht land ; vond er olie wat hem steenrijk maakte. We gaan door naar Amarillo hier moeten 10 Cadillac 's met de neus in de grond staan. Worden nu vol gespuit  met namen, en als dank laten ze de verfbussen en doppen achter. Tucumcari is onze volgende stop, hier zouden ze dan de bodemplaat naar toe sturen. Ype even naar de garage geweest om het af te melden. Op naar Las  Vegas  (nog niet de casinostad) Wagon Mound, Fort Union  en Mora, onderweg zien we weer de pronghorns en een enkele Elk. De volgende dag belandden we bij de Picuris Pueblo 's in Penasco. Krijgen een prive rondleiding door het hele dorp, kerk, kiva's bizons en kerkhof. De kerk was gerestaureerd want 1 muur was omgevallen. De Kiva's zijn een entree met een ladder naar beneden en zo kom je in de ruimte onder de grond. Hier houden ze gesprekken, ceremonie 's e.d een soort heiligdom. Dit hele dorp is nog in oude stijl met Adobe woningen. Adobe woningen zijn gemaakt van klei, water en stro en hier maken ze een soort stenen van. Ook maken we kennis met Richard Mermejo  (Scretch Bear) deze vertelt nog meer over de historie. In de winter ligt hier een halve meter sneeuw. Ze noemen dit ook wel de " verborgen vallei ". Sky Eagle onze rondleider drinkt met ons nog een kopje koffie. Op naar Los  Alamos,  we denken dat we toll moeten betalen,maar gelukkig alleen  het rijbewijs laten zien.Na later bleek zitten hier allemaal laboratoriums en onderzoek centra's  vast niet allemaal milieu  vriendelijk en niet toegankelijk voor publiek.  We zitten in New Mexico en gaan naar Jemez  dit is een vulkanisch gebied maar nu vruchtbaar, ook hier wat veeteelt.  Verlaten het mooie gebied op naar Cuba, rechte weg en saai. Vinden een plekje bij de bibliotheek en vannacht moet het dekbed weer over, zitten op 2 km hoogte. We reizen via Coyote en Cebolla, de bergen hebben prachtige kleuren rood, bruin, geel,wit,zwart. Een mooi weer picknick plek met uitzicht op het Abiquiu meer. Na een tijdje wordt de reis weer voortgezet we moeten door 2 passen nml. Cumbrus 10.022 feet en La Manga 10.230 feet. Geen echte haarspeldbochten.  We hebben de afgelopen dagen wel wolven gezien. Questa,  Taos en Angel Fire hier zijn dit weekend de ballonvaarten. Maar we hebben nog tijd en gaan naar Eagle Nest, hier een mooi plekje om te staan, uitzicht op het meer. Een vrouw heeft bladeren gezocht en vraag haar wat ze daar mee doet, drogen en thee van zetten. In Brazilië gebruiken ze dat als toillet papier. Brede zachte bladeren. 5.30 uur opstaan, op naar het terrein van de luchtballonen. Vragen of we kunnen helpen. En dat kan, wie weet mogen we een keertje mee. Het is prachtig al die gekleurde ballonnen in de lucht. Via walky talkys houden ze contact met de grond en waar ze gaan landen ook daar helpen we met het bergen van de ballon.Vanavond " Glowballoons"  ook daar helpen we bij maar het waait te hard, jammer. De ballonnen blijven aan de grond maar lichten op door gasverbranding. Morgenvroeg weer helpen en dan gaan ook wij de lucht in. Na 45 min landen we weer. Prachtig en genoten van het uitzicht. Bedanken Patrick  (piloot) en Mary  voor het gezellige weekend. We krijgen ballon pins voor het helpen. We gaan naar het centrum om  "Tamala " te eten, tamala is deeg met vlees en ragout,verpakt in een mais blad en gekookt.Je kon kiezen uit kip of varkensvlees ,we hebben beide geproefd. Niet echt bijzonder. Verlaten Angel Fire op naar Mora, las Vegas naar Sante Fe.  Hier willen we de trap bekijken die geen spijkers heeft in de Loretta Chapel. Al vonden we de oudste kerk mooier, hier ligt een boek van Fatima, Toeval? Veel souvenirs die bewerkt zijn met turquoise.  Ja en dan volgen we maar de Turquoise Trail, die gaat door Cerrillos (spookstadje) en Madrid, deze kleine plaats was een mijn stadje en nu veel souvenier winkels. In 2007 is hier een film opgenomen "Wild Hogs" . En zo komen we bij El Morro, een grote rotsformatie en oude tekeningen van Pueblo 's, Spanjaarden en Amerikanen. Hier een trail gelopen, we komen ook langs een drinkpoel,  hier staat altijd water in. Zo konden ze hier overleven in de woestijn. Zijn dus weer in Arizona, alles dor, die nacht slapen we bij de kerk op de prairie, heet maar we hebben wat schaduw van een boom. Volgende morgen een dikke mot vlinder op de band, even vastleggen op de foto, daarna naar een struik gebracht. Op naar het " Petrified Forest" In 1932 Route 66 ging dwars door het park. Bezoeken eerst de Agate brug ( versteende boom) over rotsen. Jammer dat ze het zo lelijk hebben gestut. Daarna een trail gelopen,  echt prachtige kleuren in de stammen en als ze het gaan polijsten komen de kleuren nog beter uit. Vroeger was het een Tropisch regenwoud, maar het klimaat veranderde en het continent kwam in beweging. En zo verdween het bos onder een dikke laag modder. In de buurt van Globe hebben ze de Theodore Roosevelt dam gebouwd, hier willen we overnachten maar het is zo heet, en na de warme maaltijd gaan we op naar Florence. Onze camper raakt bij de beklimming over verhit, dus we moeten in de 2, rustig naar boven rijden. Geen bodemplaat, heet asfalt en hoge temperaturen. Volgende dag naar de Organ Pipe Cactus National Park. Een heel stuk rijden en uiteindelijk valt het ook nog tegen. Het is wel een speciale cactus die alleen daar groeit. Ook zien we weer al die andere cactussen,maar nu vol in bloei . We verlaten het park dezelfde weg terug. Onderweg komen we veefokbedrijven tegen, lopend vlees, een fabriek op zich,  voeren, slachten, verwerken en verkopen. Hier stinkt het pas echt. We bezoeken een meer  in een State Park, maar hier stinkt het erg naar wier, dus ook deze plaats verlaten we op naar Mecca.  Moet goed komen denken we. Vinden een plekje met uitzicht op een waterbassin.  s'Morgens vroeg gewekt door heel veel verkeer. Hup ook wij in de benen op naar Joshua Tree Park, speciale yucca-achtige bomen. Prachtige omgeving, hier zien we de Blacktail jackrabbit, haas. Sacred Datura bloem, Indigo Bush en gourds. Ach jee weer een lekke band, we hebben weer geluk want er is een P met een stoeprand en dat hebben we nodig anders kunnen we de camper niet genoeg omhoog krikken. Deze keer duurt het verwisselen iets langer. Maar het lukt. In Twentynine  Palms op zoek naar een banden zaak na later blijkt een heel probleem. Na 4 adressen en een rondrit naar Palm Springs pikt een man ons op en brengt ons naar American Tire. Ook hier zijn de banden een probleem ze zijn nu 2,5 cm breder. We gaan met John zo heette hij naar een Chinees buffet vlakbij, kunnen we lopend naar toe. Moeten toch wachten. Gezellige paar uurtjes met hem door gebracht. En hij vertelt wat een mooie route is in de buurt. We rijden nog een keer door het Joshua Park en vinden onze wieldop ook weer. We gaan in 29 Palms nog op zoek naar een wasserette. Deze blijkt niet meer te bestaan,dus rijden we door naar het Mojave Park. Komen eerst nog door een spookstadje, hier wil ik niet staan.  Na een uurtje staan we voor de ingang van het park, op verre afstand zien we de snelweg verder is er niets. Volgende morgen rijden we door het park, niet veel bijzonders. In Searchlight weer wat lucht in de rechterachterband. Hmm geen goed teken denk ik. Maar zetten de reis voort naar Bullhead City,  Kingman,  hier tanken we en we vertrouwen de band niet, naast het tankstation zit een bandenzaak  en daar rijden we naar toe. Een heel geschikt mannetje, na wat telefoontjes komen er nu truck banden omheen. Ook de velg was stuk. Mazzel dat we het hier hebben laten checken.  Ik wil niet weten wat voor gevolgen dat kon hebben. In 4 weken tijd 4 lekke banden. En een mooi kostenplaatje. We kunnen de weg weer op en we moeten Route 66 nemen want ze zijn bezig met de snelweg. Op deze weg de oude auto's , benzinepompen en Trading Posts.  En zo belanden we in Williams, hier doen we de was en een mevrouw vertelt waar we kunnen overnachten. 10 km buiten het dorp mooi tussen de bomen. Want morgen gaan we naar de Grand Canyons.

1. Albert en martha:
    2 juli 2017
    Prachtige fotos. Wat ha jimme in prachtige reis!
  2. Hiltje Bloemsma:
    2 juli 2017
    Hoi al weer veel meegemaakt samen in de luchtballon mooi hė zo stil om je heen geniet er maar lekker van mooie foto's ik ben gek op de bloemen die je fotografeerd groetjes van ons
  3. Kees en janke:
    2 juli 2017
    Wat een mooi verhaal.En wat herkenbaar allemaal.
    Zal straks nog wel wat warmer worden denk ik.
    Prachtige foto's,groetjes
  4. Tjeerd Koopmans:
    2 juli 2017
    Mooi verslag en fotos groetjes en geniet
    er nog maar van zonder pech.
  5. Ries & Henny:
    2 juli 2017
    Wat hebben jullie het druk van feest naar feest te rijden en er ook
    nog zulke mooie reisverhalen van te maken. Jammer van de lekke
    banden, maar alla het hoort erbij als jullie zoveel mijlen rijden.
    Wij dachten dat zachte bladeren voor de thee gebruikt worden.Het harde volkje van de Pueblo indianen gebruikt cactusbladeren voor
    gebruik als toiletpapier denken wij. Het is gratis,vers en elke dag op loopafstand bereikbaar, moedertje lief wat wil je nog meer.
    Hou vol en volg route 66, dan kom je vanzelf in de gokstad Las
    Vegas. Met jouw geluk Iepe met lotingen en dergelijke, krijg je
    genoeg dollars uit de gokautomaten om de verdere reis honderden
    reservebanden te kopen en aan laten te leggen.
    groetjes en tot lezens
    Henny & Ries
  6. Durk en Thea:
    2 juli 2017
    Jammer van de lekke banden en de velg maar verder......super reis!
    Genieten zolang het kan. Leags fan ús!
  7. Wytske:
    2 juli 2017
    Prachtig verhaal en foto's. Sommige dingen nog vers in ons geheugen. Veel warmer nu, dan toen wij er waren. Op dit moment in Canada veel regen. Veel plezier nog en als wij ook bandenproblemen krijgen nemen we contact op met jullie voor advies.
  8. TINEKE V D WAL:
    2 juli 2017
    Wat een verslag,petje af hoor ,gelukkig is het goed gegaan met de lekke banden.Goede reis maar weer,zal wel mooi zijn bij de Grand Canyons,maar lekker genieten.
  9. Francien:
    3 juli 2017
    Wat een belevenissen en steeds weer verder en nieuwe dingen zien en leuke mensen ontmoeten. Elke dag beleven jullie wel iets bijzonders. Die lekke banden moeten we maar gauw vergeten. De natuur is denk ik nu op zijn mooist? De was weer lekker in de kasten. Verder naar het nieuwe verslag, kan niet wachten. Meereizen is zo leuk
  10. Baukje Steffens:
    3 juli 2017
    Wat weer een geweldig mooi verhaal! Wat een belevenissen allemaal! Neem er echt de tijd voor om het grondig te lezen,daarom is reactie vaak wat laat! Hoop dat banden het voorlopig houden zodat we nog een tijd kunnen genieten van jullie avontuur! Heel veel succes en plezier!xx
  11. Koba Dijkstra-Cuiper:
    30 juli 2017
    super verhaal en dito foto"s