Kerst vieren en overwinteren in Ontario.

18 februari 2017 - Columbia, Verenigde Staten

Een gezellig weerzien van de familie. Begin december gaan we een paar dagen op de hond van Albert en Martha Attema passen. Zij gaan Sinterklaas vieren bij hun oudste dochter.En als dank krijgen we een gedicht,wijn,sokken en tompoezen.       Wij hebben genoten van Bijke de stabei. Ook zijn plekje is onder de tafel in de camper en als hij even alleen is op de voorstoel.De dagen vliegen voorbij en dan nemen Albert en Martha: na de thee, Bijke weer mee terug. Daarna hebben we tijd om de kerst kado's te kopen.Ook weten we nu op de weg naar Cambridge  10 km vanaf Dundas is een nieuwe pomp waar we propaan kunnen tanken.Hier is ook een garage bij en later laten we hier olie verversen en de filters vervangen. Kerstavond de familie komt, heel gezellig. s'middags van alles gebakken.25 dec Kerst, met zijn allen ontbijten, opruimen en pakjes uitpakken. We hebben niet gezien wat de anderen kregen, Ched en Karri kwamen veel later, die pakten snel hun pakjes uit. Om 13.00 uur moesten we eten, traditie getrouw:natuurlijk de ''gevulde'' kalkoen en de ham,als groente wortels, maïs,doperwten,broccoli  met aardappelpuree. Er blijft zoveel over,zodat de kinderen hun meegebrachte voedselcontainers kunnen vullen en meenemen.Ook wij eten nog een week lang ham en kalkoen. Als je vraagt heeft het indruk gemaakt dan zeg ik nee. Ook brengen we nog een bezoekje aan Andy en Mary,Bert zijn oudste broer en de vrouw, hier eten we spareribs, heerlijk. Zij zijn net verhuist dus ook een rondleiding door het huis. Moet nog veel aan gebeuren maar het wordt prachtig.30 december gaan we naar de show van "Shen Yun ",oude Chinese volksdansen in Hamilton.  Bert en Connie brengen ons. We hebben plaats op het balkon,geen trappen maar gestaag omhoog. Een prachtig plekje in het midden. Geweldig uitzicht op het podium. Prachtig hoe ze op komen, het lijkt alsof ze het podium op vliegen. Wat een timing. Schitterend. Ons verjaardagscadeau voor elkaar.31 december vieren we onze verjaardag we krijgen dinerbonnen van de Mandarin(Chinees restaurant)  We willen Bert en Connie graag uitnodigen  om ons hier naartoe te vergezellen,maar het komt er niet meer van. s'Middags naar Dick and Sue een ander broer en schoonzus van Bert. Haar schoonzus  Gina heeft ons uitgenodigd om daar Lobster te komen eten Eerst heerlijk koffie drinken en later gaan we kreeft te lijf en hebben heerlijke scallops geeten. Veel gelachen, want geen gereedschap voor de kreeft, dus veel breekwerk en de schaar gebruikt. Rond 23.00 uur waren we weer terug in Dundas. Nog een kaartje gelegd. Om 0.00 uur heffen we het glas met champagne ( witte wijn + icewijn). Voordat we op bed gaan Germ nog gebeld voor zijn verjaardag. De komende dagen de kerst boel opgeruimd en het huis schoongemaakt.Om de rest van de dagen te slijten veel gewandeld en gezwommen. Sue en Gina komen langs. Connie was naar een vriendin en Bert en Dick waren onderweg met hun trucks.Ze blijven eten en het is heel gezellig en ongedwongen. Gina verteld waar zij leeft en woont en dat is Up Nort in Hay River. Ze is een verpleegkundige met artsaantekening. Ze werkt in het gebied van de indianen (native resort)Van haar kreeg ik een prachtige ketting met natuurstenen. 8 januari gaan we met zijn vieren naar de Niagara watervallen we trakteren hun op een etentje in de Skylon Tower. Prachtige kleuren op de watervallen.  Dit is ook een mooie afsluiting voor Gina want die vliegt terug naar Edmonton. De komende tijd, lopen we een paar trails, oa de Bruce en Monarch trail.  De route naar het zuiden Is gepland en de reis naar Costa Rica geboekt. De Kerstkaart van Durk en Thea is overal geweest Canada en de States, maar uiteindelijk weer terug in Gytsjerk. We zijn nog een keer naar Andy en Mary geweest, toen kregen we een rondleiding op zijn school waar hij werkt. Interessant lijkt veel op onze oude ambachtsschool. Ook brengen we een bezoekje bij de Nederlandse bakker, heerlijk brood dus direct wat inslaan. Daarna nemen we afscheid. Ook nemen we afscheid van Dick en Sue. En dan is het zover 13 februari nemen we afscheid van Bert en Connie.  Tijd om naar het mooie weer te gaan, richting Florida.  Genoeg sneeuw geruimd. Bedankt Bert en Connie voor de gastvrijheid.

1. Koba Dijkstra-Cuiper:
    18 februari 2017
    Een mooi verhaal en een hele verzameling prachtige foto"s
  2. Francien:
    18 februari 2017
    leuk om eind februari weer even terug te zijn in kerstsfeer. Het was er dus koud maar een warm bad zo te midden van familie. Nu nog genieten in Florida, niets mis mee. Veel plezier en bedankt weer voor het mooie verhaal. Altijd fijn om zo mee te reizen met jullie.
  3. Jellie boersma:
    18 februari 2017
    Wat in moai ferhaal. Jim sjogge hiel wat fan de wrâld groetsjes út Ryptsjerk
  4. Tjeerd en Hennie:
    18 februari 2017
    Wij wensen jullie nog een prettige vakantie
    toe in Florida en op costarico
  5. Durk en Thea:
    18 februari 2017
    Moest nog even lachen om jullie gevulde kalkoen. Zag het voor me hoe lang jullie (waarschijnlijk met lange tanden op het laatst) daar in om aten haha.....
    En onze kaart heeft inderdaad een wereldreis gemaakt. 12 december verstuurd en 12 februari terug in Gytsjerk. Geweldig! Nu hoop ik echt voor jullie dat het mooie weer er aan komt, dat is jullie van harte gegund. Hoor wel weer hoe het gaat. Veel liefs van ons
  6. Durk en Thea:
    18 februari 2017
    Nog even over de foto's: prachtig en de Skylow Tower, en de Niagara, voor ons nu heel herkenbaar. Zulle fijne herinneringen.
  7. Albert en martha:
    18 februari 2017
    Prachtige fotos. Us Bijke hie genoaten bij jimme en wie unwennig.
    Wij winskje jimme in fijne tiid yn Florida en Costa Rica. Wij sjugge ut nei jim nijje avonturen. Groetenis fan us en in poat fan Bijke.
  8. Kees en janke:
    18 februari 2017
    Weer een mooi verhaal hoor.Jullie maar een hele fijne tijd in Amerika.
    Dat is ook een prachtig land met schitterende natuur.
    Goede reis,groetjes van ûs.
  9. Baukje Steffens:
    19 februari 2017
    Wat leuk om nog even terug te gaan in de tijd. Dat stukje hadden we gemist. Haha! Nu zijn we weer helemaal bij! Tja gevulde kalkoen..lijkt mij ook niet echt delicatesse.. Enfin jullie maken zo heel veel mee! Heel veel plezier verder! En goeie reis! Liefs van mij!
  10. Anneke de Vries:
    20 februari 2017
    Wat wer in moai ferhaal mei prachtige foto's No op nei de waarmte, in moaie reis , genietsje der fan.
  11. TINEKE V D WAL:
    20 februari 2017
    Wat een belevenis een hele andere kerst dan dat jullie gewend zijn.NU de sneeuw maar gauw verlaten voor de zon.Goede reis en bedankt voor jullie verhaal maar weer.
  12. Ries & Henny:
    21 februari 2017
    Wij zijn blij dat jullie niet hongerig zoals beren, gelet op de grote
    hoeveelheid feestmaaltijden bij jullie vrienden , uit de winterslaap
    ontwaakt zijn en wel hongerig naar nieuwe avonturen naar het zuiden zijn vertrokken. Wij zijn benieuwd hoeveel meter(s) sneeuw
    jullie hebben moeten ruimen, daar zijn wedstrijden voor in
    Canada geloven wij. De prijs is vast voor Iepe, die wint altijd.
    Goede reis naar de VS, pas op voor ene Trump, die schijnt erger te
    zijn dan beren
    groetjes van