Home of the husky's

2 augustus 2016 - Valdez, Alaska, Verenigde Staten

De volgende dag rijden we terug naar Glennallen.Onderweg een bezoekje aan Gulkana Village een native dorp.Er mag hier geen drank naar binnen en ze hebben er echt een zootje van gemaakt.Snel weer verder.In Glennalen tanken en bij de info vragen waar we een mooi plekje hebben voor de nacht.We raken in gesprek met de vrouw van de info,ze was vroeger lerares in het native dorp geweest en zijn volgens haar onverbeterbaar.  We ruilen van "milepost" nu weer 9 jaar jonger, was van 2001 nu 2010.Ook wel " de bijbel voor de Noordelijke reiziger " genoemd en dat klopt. Hier halen we veel uit omdat alles per mile beschreven wordt. Een parkeerplaats vlakbij wordt ons plaatsje voor de nacht en we hebben schitterend uitzicht op het Wrangel  gebergte. Morgen op naar Anchorage, we belandden in Palmer. Bij het Informatiekantoor hebben ze een groente en een bloementuin. Hier doorheen, de groenten zijn groter omdat ze meer daglicht krijgen. Dus licht is wel degelijk belangrijk. Mooie foto's gemaakt van de bloemen. We zoeken weer een plekje voor de nacht het wordt Knik en dan aan het eind weg bij een airstrip  voor kleine vliegtuigen. De volgende dag brengen we een bezoek aan het Iditarod house en Joe Remington  Iditarod Headquarters. Joe heeft de Iditarod  sleddog race een nieuw leven ingeblazen. Door de oude trails dogtrails te herstellen. In de winter van 1925 was er een dodelijke uitbraak van difterie in Nome. Door de strenge  winter was Nome afgesloten van de buitenwereld. 20 van de Alaska' s best mushers en hun husky's brachten het serum. 674 miles binnen 6 dagen van Nenana naar Nome. (Het was per trein van Anchorage naar Nenana vervoerd). In het huis waren alle winnaars geportretteerd. Ook foto's van een paar mushers die met de sledehonden de Mc Kinley hebben beklommen in 38 dagen. Knik was vroeger een belangrijke havenplaats maar toen het spoor aangelegd werd naar Anchorage viel Knik helemaal stil. Heel veel huizen zijn verhuist daar naar toe. Bij de Headquarters een film gezien over de Iditarod en gesproken met Joe's zoon en vrouw. Hun 2 zonen doen nu ook mee aan de Iditarod race. De tegenwoordige sledehonden zijn Alaskan husky's en is een mix van verschillende rassen, ze zijn zeker niet fraai om te zien. En wij gaan nog steeds voor de Siberische husky.  Ze starten de race met 16 honden en moeten met 5 honden over de finish komen. De start is 1e zaterdag in maart. Terug naar de airstrip. Heerlijk rustig. In Willow een aardbeving 4,1 niets van gemerkt. Zo zijn er ook bosbranden bij Tok en Anchorage. Er parkeert even een vliegtuigje naast ons,dus even een babbeltje. Brengt monteurs de bush in voor een reparatie klus. Op naar Talkeetna, toeristisch. Bij de laatste straat/camping vinden we een plekje. Morgen gaat de smoothie bar hier open,maar ze zijn nog lang niet klaar. De volgende dag een bezoekje aan de Ranger Headquarters. Vanuit hier wordt alles geregeld voor beklimming van de Mc Kinley. Wij houden het bij de film. Terug naar de camper. Wensen de nieuwe zaak veel geluk. Brengen nog een bezoekje aan het kerkhof hier staan wel huisjes op het graf. Hier woont de spirit in. Maar ook een monument met de gevallen mensen op de Mc Kinley. Ook van Europese bergbeklimmmers.. We laten Talkeetna achter ons, we rijden niet zo snel en een mooie eland met kalf steekt over. Via Anchorage belandden we bij  Cow  Creek een oud goudzoekers dorpje  Hier nog oude huizen uit die tijd;vandaag een trouwerij zo aan de bloemen te zien.In de creekjes kun je nog steeds goudpannen. We houden dat voor gezien en rijden naar Whittier .In het meer voor de tunnel zien we een brok gletsjer ijs .We gaan door de toltunnel en rijden over het spoor 4 km lang 1 rijbaan.Was vroeger een aanvoer route per schip en trein voor het leger .Whittier ligt aan de Prince William Sound en er ligt een groot cruiseschip voor anker. We hebben een prachtig hoog plekje met uitzicht op de haven. Zo rond 20.00 uur verlaat het cruiseschip Whittier. De volgende dag vertrekken ook wij, weer door de tunnel.  Nog meer brokken ijs van de gletsjer in het meer. Op naar Hope.  Onderweg treffen we de Belgen weer. Gezellig. Wij gaan door naar Hope en zij naar Anchorage.Hope heeft niets te bieden alleen een bibliotheek,een school, cafe en camping. Dus dat laten we ook snel achter ons, en gaan weer staan op dezelfde parkeerplaats waar we met de Belgen stonden. Hier zien we de Steller's Jay, die zie je niet zo vaak. Morgen gaan we  op naar Homer.

1. Francien:
    3 augustus 2016
    Jullie zullen wel heel veel aan de eigen honden hebben moeten denken in dit gebied. Wat waren het prachtige honden en wat hebben jullie daar ook veel mee getraind en gelopen. Nu genieten van de honden daar en niet de zorg er voor hebben. Dat moet een cadeautje zijn. Trouwens alles lijkt op deze reis op cadeautjes zeker voor ons als mee reizenden. Het is genieten van de mooie, vrolijke en soms ook spannende verhalen. Jammer dat in dit blog de lettertjes zo klein zijn. Het is dus voor de honkvaste mensen inspannend om dit te lezen, maar troost: Het is genieten.
  2. Baukje Steffens:
    3 augustus 2016
    Geweldig weer om met jullie mee te reizen! Ga er altijd echt even voor zitten! Liefs en succes verder!xx
  3. Kees en janke:
    4 augustus 2016
    Mooi verhaal weer,wat is dat ook een werk om alles bij te houden.Knap jer,en mooie foto's.
  4. Ries & Henny:
    4 augustus 2016
    Wij zijn zelf nooit in Alaska geweest, maar van vrienden die er wel
    waren en TV-filmpjes af en toe, krijgen wij van jullie prachtige
    verhalen die ons ook vertellen hoe het er is. Sledehondenrennen met
    Husky's. De oorspronkelijke naam voor de Husky in Alaska is Alaskan Malamute, maar zoals jullie schrijven is het ras vermoedelijk vermengd geraakt. Jullie komen nu in de buurt van
    Kodiak eiland. Volgens vrienden van ons woont hier de grootste
    levende Beer van de wereld, de Kodiak Grizzley beer. Wij hopen zo
    dat jullie die zullen zien. Maar zo niet, dan zijn ze inderdaad ergens
    broodjes smeren.
    Goede reis verder en groetjes van
    Ries @ Henny
  5. TINEKE V D WAL:
    5 augustus 2016
    Bedankt voor jullie verhaal ik reis weer met jullie mee, volgens mij heb ik een dubbele reactie geplaatst, maar is niet erg toch groetjes
  6. Harry smith:
    23 augustus 2016
    Welkom bij harry smith Loan Service Company (persoonlijke service voor al uw financiële behoeften) We Drösch Loan Service Providers bieden lening tegen een zeer lage rente van 3%, bieden wij persoonlijke leningen, consolidatie van schulden leningen, Venture Capital, Business lening, Onderwijs Lening , Thuis lening, en de lening voor welke reden dan ook en dringende behoeften !. met een maximale looptijd van 10 jaar. Ben je al afgewezen door uw bank? Heeft u slecht krediet? Heeft u onbetaalde rekeningen? Ben je in de schulden? Heeft u behoefte aan het opzetten van een bedrijf? Zorgen niet meer want we zijn hier om u een lage rente lening aan te bieden. Onze lening varieert van $ 5,000.00 tot $ 50, 000,000.00 We hebben ook lenen in dollars en euro's !! OP DEZE E-MAIL: [email protected] voor meer informatie.