Heet - heter - heetst.

29 juli 2017 - Madras, Oregon, Verenigde Staten

We verlaten Custer en pakken de 385 op naar Hill  City, prachtige route door de Canyon. Zijn onderweg naar Devil's Tower, ook een bekende plek voor de indianen. Deze rots die uitstijgt  uit het niets is een magmarots. Hier lopen we een trail om de hele rots heen. Onze volgende overnachting is in Gilette bij de Walmart. Hier is het 35 graden. We krijgen een beetje verkoeling want het begint te waaien en een klein buitje. Maar de waaier moest wel aan toen we op bed gingen. Ype haalt nog wat boodschappen en ik doe nog wat klusjes in de camper. Daarna op naar Cody,  onderweg zien we weer reeën  maar ook aparte rotsformaties.  In Cody naar de kapper, terwijl ik daar ben een dikke hoosbui. Vinden een plekje om te overnachten want morgen gaan we naar Yellowstone.  Langs de weg prachtige bloemen, lupine,  klaver,boterbloem en nog veel meer. Fleurig geheel. In Yellowstone zien we een grizzly beer met jong (cub) net te ver weg voor een foto. Jammer. West Thumb zien we de 1e geiser, hier kun je om verschillende geisers heen wandelen, ook zitten er geisers in het meer. Op naar Old Faithfull, we vinden een parkeerplaats en gaan direct naar de geiser toe. Mooi plekje om te zitten,maar moeten nog 20 minuten wachten. Ja hoor net na 14.00 uur begint hij te borrelen. En dan eindelijk de hoge fontein. Een gejuich gaat. Het is jammer dat bijna alle Nationale Parken attractie  parken zijn; voor alle bezienswaardigheden lange wachtrijen en niet genoeg parkeerplaatsen voor alle auto's laat staan voor campers.  De Midway Geyser (Prisma geiser) willen we ook zien vanwege zijn mooie regenboog kleuren. Volgens mij moet je dan wel in een vliegtuigje zitten. De zon gaat bijna onder en we moeten het park uit, alle campings zijn vol. Rijden naar Mammoth Hot Springs, hier lopen de Elken door het dorp, en eten van de bloemen. Deze plaats lig nog in het park, we rijden verder en net buiten Gardiner vinden we een parkeerplaats. Volgende morgen vroeg terug naar het park. Wat een slechte weg, al zigzaggend over de weg vanwege de potholes(gaten) Net voor Mammoth staat de Liberty Cap  deze is 11 meter hoog en was ooit een geiser. We bezoeken nu de Mammoth Spring. Dit is een werkende geiser en het lijkt of er sneeuw op ligt. Het is een aparte berg met oranje,bruin, geel en wit. Hier hebben we een rondje gewandeld en menig traptreden genomen. Vervolgen onze reis weer naar de Old Faithfull om zo bij West Thumb af te slaan naar het Teton National Park.  Hier zien we de bizons weer. Wat dit park zo bijzonder maakt is  dat het gebergte relatief jong is en daardoor nog scherpe toppen. Er ligt zelfs nog sneeuw op de toppen;mooi om te zien,een schitterend plaatje. Zo komen we in Jackson, hier hebben ze poorten van hertengeweien. En niet 1 maar meerdere poorten. Onderweg naar Soda Springs, vinden we een plekje, Ype besluit dat dit geen goede plek is,dus weer door. En zo belanden we in Grace,We staan net buiten het dorp bij een Historic Point. Onderweg is jeugd aan het zwemmen en slingeren aan het touw van een brug. Maar waar wij staan is een watertunnel door de berg gemaakt voor irrigatie. De auto brengt de jeugd terwijl het al donker wordt naar de andere kant van de berg en ik ga mee. Ze gaan te water net voor de ingang van de tunnel en laten zich mee voeren naar de andere kant. Waarna ze lopend over de planken van het irrigatie systeem terug komen. Best wel gevaarlijk zo hoog boven de  Bear River. Deze irrigatietunnel is met de hand uitgehouwen en in 1902 was deze gereed. We bedanken de jeugd voor deze enerverende ervaring.De volgende morgen lopen we naar de andere kant van de berg om dit alles bij daglicht nog eens te zien. Nu kun je duidelijk de aftakking van de rivier zien. Het water is nodig voor de landbouw.We vorvolgen onze route langs Grace- Kemmerer- Little  America- Saga- Fossils Butte- Green River. In Fossils brengen we een bezoekje aan het Fossils Butte National Park, bekijken een film hoe ze de Fossils uit de stenen halen. Met een shovel halen ze de toplaag eraf. Daarna zagen ze de rotspartij in segmenten om vervolgens de plaat met beitels te lichten. Vroeger was hier zee, want er zijn veel fossielen van vissen en andere zeedieren te vinden.Op naar Green River, saaie weg en er komt geen einde aan en er is niets te zien alleen maar prairie. Little America alleen maar een tankstation, wij gaan hier ook tanken en betalen de hoofdprijs.Blij dat we een mooi plekje vinden in Green River bij een speeltuintje. De politie komt langs rijden maar doet verder niets. Volgende dag naar Vernal naar het Dinosaur National Park. We gaan er met een busje naar toe; het gedeelte van de botten was in een hal. Wij vonden het een beetje tegenvallen. Dat van Fossils Butte en dit hadden ze beter samen kunnen voegen. Dus snel uitgekeken. Terug de weg op naar Duchesne in Utah. Hebben Books Cliffs aan onze linkerkant en Castle Valley aan de rechterkant. In Hanksville moeten we tanken, tankstation bijna tegen de rots gebouwd, de kiosk is in de berg gemaakt. Vast ook een hele klus geweest. De tank weer vol en op naar Capitol Reef  ( betekent hoog rif,dus geen doorgang mogelijk). Dat komt omdat de bergen hier zo hoog zijn en er is bijna geen water. Maar hier zien we wel onze eerste marmotten en als topper een hert met 2 bambie's. Hier ook weer allemaal torentjes en strepen in de rotsen. In Boulder willen we overnachten, maar dat valt tegen, het lijkt uitgestorven en veel rotzooi her en der. Rijden door en vinden een plekje bij Upper Calf Creek, we staan weer in de woestijn. Hier is een hike trail, nou direct stijl over de rotsen naar beneden. Om in de Glennallen Canyon te komen. Hier moeten we een papier invullen om te overnachten maar een mooi vrij plekje. Ontwaken in een bloeiende woestijn, witte, paarse bloemetjes. Ook nog een mest kever op de foto gezet. We zitten op het Awapa plateau, hebben een stuk weg en het voelt of zijn we weer op de " Top of the World Highway "zijn;aan beide kanten de afgrond. Onderweg naar Bryce Canyon, dit is een doodlopende weg. Eerst naar het uiteinde om vervolgens daarna naar alle uitzichtpunten te gaan. Hier hebben we te maken met witte, grijze, en rosé cliffs. Maar ook hier zien we bogen, bruggen en gaten (windows) in het gebergte. Maar wel prachtige kleuren, bij de Sunset Point  kun je de mensen beneden zien lopen. Op naar het volgende park Zion, hier krijgen we te maken met extra tol omdat de camper volgens hem te breed zou zijn.om door de smalle tunnel te rijden.Voor brede voertuigen sluiten ze de tunnel van een kant af. Op onze papieren staat 2.30 'm en bij 2.40 moet je betalen. Maar hij wil dat we $15.00 betalen;dus we draaien om. Inmiddels al vele Canyons  gezien. Terug naar Kanab, hier loopt alles scheef, geen plaatsje voor de nacht. We rijden door richting Las Vegas. Onderweg zal vast wel een plekje zijn. Zowaar we belanden in Colorado City, bij een klein koffie tentje. Deze plaats heeft veel industrie, ons plekje heeft uitzicht op de bergen. De volgende dag rijden we via Hurricane naar Las Vegas naar de KOA  camping. Hier arriveren  we om 10.30 uur. Vragen om een plekje in de schaduw en boeken voor 2 nachten. Vinden een mooi plekje op nr 255. Eerst genieten van een lekker kopje koffie. Daarna uit eten in Sam's  Casino en kijken bij de vele gokkasten en pokertafels. Binnen natuurlijk heerlijk koel, buiten 45 graden. De binnentuin van dit casino is een berglandschap met wilde dieren. Waar ze s'avonds een lichtshow hebben. Om 18.00 uur pakken we de shuttle die ons naar de Strip brengt. We lopen van Harrah's naar Luxor en gaan door alle casino's, ieder casino heeft zo zijn eigen thema. Egypte, Disney World,Parijs, New York, Venetië, Circus, enz. Ook zien we de waterfontein Bellagio die ze s'avonds verschillende keren laten spuiten. Er is nog een fontein die heeft ook prachtige kleuren en danst op muziek. We pakken s'avonds de reguliere bus terug naar de camping. In de camper is het heet, we doen alles open maar het koelt niet af, een kort nachtje dus. We eten weer in het casino en gaan daarna naar het zwembad om af te koelen. Het is zo wie zo weer 45 graden of meer. Rond 19.20 uur pakken we weer de shuttle om naar de strip te gaan lopen nu richting het circus en via de andere kant weer terug. Hier zien we de Vulcano een mooie show met water en vuur. Bij Venetië genieten we van de gondels en rusten uit,want het was toch wel een behoorlijk stuk lopen. Pakken weer de bus naar de camping. Zo heet, ik slaap buiten op de stoel. Weer een kort nachtje 6 uur wakker, maken ons klaar voor vertrek, 7  uur rijden we Las Vegas uit. De GPS laat ons in de steek missen de afslag en pakken de 127 naar Death Valley,blijkt dat dit ook al een gedeelte van de Death Valley te zijn. In Furnace Creek tanken we en betalen weer de super hoofdprijs  dus. Volgens ons kan er maar voor 40 dollar bij maar we moeten 70 dollar betalen ($3.99 in plaats van de $2.59 per gallon)Tot nu toe geen problemen. Bij Stovepipe Wells Village even eten en nog een oude kar op de foto gezet. Het is hier 50 graden of nog heter, als we de weg vervolgen staat er een bord met Airco uit, anders wordt de motor te heet. Ook wij moeten een keer naar de kant om de temperatuur weer te laten zakken. Daarna in slow-motion  de berg op,we moeten naar 4000 feet (1200 m) klimmen. Maar hier groeit ook werkelijk niets. Daarna de afdaling en zien we de zout vallei liggen, zo wit. Dit ligt dus 282 feet onder zee niveau. Dit gebied is ongeveer zo groot als de provincie Overijssel. De klim uit het dal is minder stijl, ook nu weer in de laagste versnelling omhoog en dan eindelijk zien we weer cactussen  en Joshua bomen en rijden we Death Valley uit. In  Indenpendence (California) een prachtig plekje bij een Creek,  direct met de voeten in het water om af te koelen. Maken kennis met James Bryson, vertellen hoe we we waren gereden. Nee, zomers moet je daar niet door heen gaan, januari/februari/maart is de beste tijd want dan staat de Death Valley in bloei. Van James krijgen we nog een stafkaart waar we morgen kunnen staan. Bij Tom's  Place  afslaan de Sand Rock Canyon in. Hier een stuk koeler en het dekbed kan weer over. De volgende morgen maken we een wandeling, hier zijn beren want er zijn bakken waar je het eten in kan stoppen als je in een tent slaapt. Hier heerlijk gestaan en konden we weer bijkomen van de hitte.

1. Trijntsje:
    29 juli 2017
    Ype en ik genieten van jullie reacties.
    We zijn al wat achterop geraakt met ons verhaal, maar ze worden ter zijner tijd wel geplaatst.
  2. Hiltje bloemsma:
    29 juli 2017
    Wij zijn blij wat van jullie te horen die warmte lijkt me niet fijn hebben we ook wel in madrid meegemaakt 47 gr je weet niet waar je het moet zoeken wij zijn het museum maar ingegaan daar was airco piet is bezig met zonnepanelen op de camper aan te brengen jullie nog veel plezier met de reis en tot horens
  3. Wvanderwerffmiedema@ gmail.no.:
    29 juli 2017
    Tsjonge,jonge, wat een hoge temp. Doen jullie nu de hotspots van Amerika de Grand, Yellow stone ,Las Vegas etc. Prachtig de foto's van de geisers, indrukwekkende landschappen en dat in één land. De flora kwam mij niet helemaal onbekend voor, zoals de ,,akelei,, maar ook de geranium soort heb ik volgens mij in eigen tuin. Hier nu regelmatig 20 gr. of er boven, dus prima zomerweer. Graag tot het volgende verslag, groetjes Wytske.
  4. Baukje Steffens:
    29 juli 2017
    Hoi. Wat een belevenissen weer! En toch weer heel ander verhaal. Van het ene in het andere en wat een hitte!! Nou weer gesmuld hoor! Fijn dit zo te volgen! Succes verder!! Groetjes!
  5. Tjeerd en Hennie:
    29 juli 2017
    zijn jullie wel gebouwd op deze temperatuur
    verschillen maar het zal wel wennen
    gr Tjeerd en Hennie
  6. Kees en janke:
    29 juli 2017
    Wat beleven jullie allemaal spannende dingen zeg.En Death Valley in hartje zomer,nou nou.Wij waren daar in mei en toen was het al heet.
    Las Vegas is ook geweldig.je moet er van houden,het is een hele ervaring daar geweest te zijn.Wij hebben toen in het Bellagio een paar keer ontbijt gehad.Geweldig veel en heerlijk.En wat maken jullie super foto's.Veel reis plezier nog,Groetjes
  7. Albert en martha:
    30 juli 2017
    Wat prachtige fotos en wat hawwe jimme wer in soart sjoen. Geweldig!
  8. Francien:
    31 juli 2017
    Wat een heel zwaar leven is dit. Ik word al moe van het lezen, laat staan het allemaal mee te maken. Casino? Zakken gevuld? Daar heb ik niets over gelezen. Veel geluk verder.
  9. Anneke de Vries:
    31 juli 2017
    It is wer in prachtich ferhaal mei moaie foto's. Ik genietsje der alle kearen wer fan.
  10. Julia & Jelle:
    1 augustus 2017
    Schijnbaar zijn jullie het nog niet zat, al die prachtige belevenissen !
    Als ik jullie reisverhalen zo volg dan kan je er een mooie documentaire over maken !
    Wens jullie nog veel reisplezier,liefs Julia
  11. Trijntsje:
    1 augustus 2017
    Eindelijk de laatste foto's van Las Vegas geplaatst.
  12. Durk en Thea:
    1 augustus 2017
    Prachtig! Safolle te beleven! En skitterende foto's!