Van Ground Zero naar het hectische Miami.

21 april 2017 - Miami, Florida, Verenigde Staten

Waveland,deze plaats is vol getroffen door de hurricane Katrina, alleen een gedeelte van de school is blijven staan, de rest compleet weg. Hierin is nu het Waveland Ground Zero Hurricane Museum in gevestigd.We krijgen een rondleiding van Linda Aiavolasiti en zo vertelt ze als je de blauwe lijn op de muur ziet zo hoog stond het water. Natuurlijk zijn er ook slachtoffers gevallen, maar er ontstond ook een soort van verbondenheid. Dus na een week toen het water begon te zakken werd alles opgeruimd en de waardevolle dingen verzameld. Nu na dik 10 jaar is er een compleet nieuw dorp. Alles is nu 20 feet hoog gebouwd " paalhuizen"  Ook hier vieren ze Madi Gras en hebben ze een parade. De kleding is zelf gemaakt en thema's zoals Muziek, The Little Mermaid en The Lion King worden in de kleding verwerkt. We bedanken Linda voor de persoonlijke rondleiding en uitleg. Op naar het casino, hier een RV park en water tanken. Daarna zoeken naar een plekje om te staan,wordt op een oprit.De eigenaar komt langs en we vragen toestemming om hier te mogen overnachten;geen probleem. Volgende week beginnen ze met de bouw van zijn huis op palen. We staan daar nog een nachtje maar worden gewekt door de politie, alles uitgelegd dat we permissie hebben van de eigenaar om daar te staan. Klaar wakker natuurlijk, en dan begint het te onweren de ene flits na de andere en het begint te hozen. Zo is de greppel snel een rivier en stroomt het water over de weg. We besluiten om naar het hoogste plek ( museum) te gaan. Wat een nacht kun je wel zeggen. Tijd om te vertrekken Alabama, Florida  en zo belanden we in Navarre,Florida. Slapen bij de Walmart. Hoog tijd om het strand te bezoeken van Santa Rosa Island. Hier vertoeven we de hele dag. We hebben een probleem met de stuurbekrachtiging er lekt olie uit de nieuwe stuurbekrachtigingspomp. Van Diana Booth, die we bij de bibliotheek troffen kregen te horen dat hier op de hoek een goede garage zit. Er zijn nog mensen bij de garage en we vragen om hulp.De eigenaar David een echte sleutelaar, gaat de volgende dag er naar kijken en het komt er op neer dat de oude pomp opnieuw geplaatst wordt.Hopelijk is deze niet lek.We staan vandaag bij de biep want ze verwachten onweer.Hier dus weer met de ANWB overlegd vanwege de garantie.En we krijgen een onweer en een paar klappen heel dicht bij,dus stroom eraf en geen wifi.Als het droog wordt gaan we weer naar het strand, 3 jongens uit Texas zijn aan het vissen, 1 heeft een haak in de vinger, ik breng ze desinfectie doekjes. Als we terug komen is de haak eruit. Ze vissen met rogjes op haaien. Ze hadden al een catfish en een bleufish gevangen. Nadat de pomp de volgende dag geplaatst is lijkt alles in orde en we  rijden nog een proefrondje via Pensacola en Milton. Hier zien we een schitterend landhuis wit met goud en met veel gouden torentjes erop en er omheen.Dat moet op de foto, zelfs de 2 Rolls Royces op de oprit zijn in dezelfde kleuren gespoten.. Bij Milton hebben ze nog een " brickroad" stenen weg uit 1921 langs het spoor. Uiteindelijk belanden we bij East Point, hier is een trail en vanaf de weg kun je ons niet zien. De volgende dag lopen we de trail en zien een prachtige orchidee, na twee en half uur terug bij de camper, we blijven nog een nachtje staan. Hier vind Ype ook een prachtige fossiel  van een Shell schelp met zeepok, helemaal gaaf. De klok weer een uur vooruit. De volgende dag op naar Alligator Beach, 2 maanden terug hier nog een storm gehad en de weg is gedeeltelijk weg geslagen. Ook hier al  huizen die met de voeten in het water staan. Na een heerlijke wandeling op het strand tijd om een nacht plek te zoeken, dit wordt Jena. Bij de kerk en maken kennis met Deanna Vaught, de vrouw van de pastor.  Geen probleem, even later komen 2 dames poolshoogte nemen. We vertellen wat we doen. De volgende dag zitten we buiten te ontbijten en de familie  Vaught vertrekt, na later bleek voor een wandeling. Van beide kanten jammer, maar heb nu via de mail contact. In Crystal River lopen we een trail en maken kennis met een echtpaar uit Hamilton. Via de mail zou ze ons het adres geven. Orange Lake is onze volgende stop, bij de politie gevraagd of we daar mochten staan geen probleem. Een prachtige plek vlakbij een park en een vijver.We maken nog een wandeling en zien een prachtige hacienda. Zo vertelt de oppasser van het park dat Elvis en Al Capone  hier hebben gelogeerd.Goed geslapen in hartje centrum. Op naar Clearwater kust, hier wordt het al druk met verkeer en het strand redelijk vol, niet wat wij gewend zijn. We rijden de punt om en moeten via Tampa, file, maar uiteindelijk belanden we in Balm bij de kerk. Hier maken we kennis met William ( Bill) en Theresa Cruz. Ze hebben hier een voedselbank,maar ze geven het voedsel niet zomaar, je moet er iets voor doen. Ze geven cursussen: Engels, leren naaien, onderhoud machine's, een eigen bedrijf starten. Voor elk half uur dat ze een cursus volgen verdienen ze een munt en met die munten kunnen ze eten kopen of sparen voor een eigen naaimachine. Maar ook is er opvang voor een gezin in nood. En natuurlijk een kerk gedeelte. De volgende dag helpen we Bill en Theresa bij het opzetten van een Gazebo ( partytent om muskieten te weren), een irrigatielijn voor de bloembakken aan te leggen en een begin gemaaktmet het schoonmaken van het zwembad. s' Avonds bbq  steak en groenten uit de oven. De volgende morgen ontbijt/brunch met haar ouders in een restaurant in Parish  Daarna terug naar hun huis en doen nog wat klusjes.Later maak ik het eten klaar en we eten  onder de Gazebo.De volgende dag is het  Pasen,en er is een paasdienst om 11 uur in de kerk,maar er komt niemand naar de kerk...., Bill en Theresa waren naar een andere kerk. We krijgen na de dienst elk een paasei met een heel vies snoepje en een tekst natuurlijk. He is risen. Op Paasmaandag nemen we afscheid, en volgen weer een stuk kust.Hier kunnen we niet overnachten dus trekken een beetje landinwaarts en vinden een plekje in een aankomend nieuwbouw wijk, Venice. We hebben uitzicht op het aangelegde meer. Hier vind Ype weer een fossiele schelp. Vroeg wakker want de trucks rijden af en aan naar een zandpit. Ype wil naar Fort Myers naar het Thomas Edison museum. De uitvinder van gloeilampen,accu's, filmcameras en grammofoon.Hij heeft meer dan 65 patenten op zijn uitvindingen. Samen met zijn goede vriend Henry Ford  hebben ze hier  hun winter residentie. Er is een  fraai aangelegde Biological Garden met veel bloeiende  planten,heesters en bomen vanuit de hele wereld.   Ook kweekte  Edison samen met zijn vriend Goodyear (ja die van de banden) rubberbomen om te onderzoeken welke bomen de beste en meeste rubber produceerden Ook hier mogen we  niet overnachten dus we rijden naar Naples naar de Walmart. De volgende dag op naar Miami en krijgen onderweg problemen met de koppelings pedaal, deze komt niet meer  omhoog. Even schrikken want dan kun je niet schakelen. Na een paar keer heen en weer doet hij het weer en we besluiten door te rijden. We maken onderweg nog een stop op een picknick plaats om iets te eten,We kunnen buiten niet eten,te veel muskieten ( Everglades) Zelfs zijn er mensen  gevlucht en lieten de bbq met vlees staan. Tot nu geen probleem,  we maken nog een stop bij de alligators.  Als we weer op de weg zijn blijft de pedaal weer hangen,dus foute boel. Bij de eerst volgende stoplicht is het over en uit. Gelukkig konden we uitwijken. Garage bellen, De towing truck komt ons na bijna 4 uur ophalen. Spannend. Op naar de garage en dit wordt onze camper plek voor de nacht. Morgen gaan ze er naar kijken.Na reparatie denken ze dat het probleem is verholpen en na een proefrit lijkt dat ook zo. Dus alles betalen en we gaan op pad. Niet eens 1 meter vooruit, de vloeistof spuit er uit.weer terug bij nul. Nu een serieus probleem.Het kan nu wel een tijdje duren,want er moeten onderdelen besteld worden.We zitten nu 20 km van het vliegveld. hartje Miami, druk verkeer, Spaanstalig en de  claxon wordt veelvuldig gebruikt, wij krijgen dus maar weinig nachtrust.Een geluk,de camper gaat bij de garage eigenaar in een gesloten opslag als we 5 mei naar Costa Rica vliegen

1. Francien:
    21 april 2017
    Soms zit het mee en soms zit het tegen. Zo is het in het leven ook in een nomaden-leven dus. Jullie zijn zo ingeburgerd daar dat je ook hier de weg wel weer in vindt. Mooie foto's en een spannend verhaal. Ik geniet van dit meereizen.
  2. Durk en Thea:
    21 april 2017
    Jammer van de pech met de camper maar gelukkig bij de garage en niet ver van het vluegveld. Nu afwachten dus. Even in de "rust" daar bij Miami. De fiets of de bus.....jullie hebben nog paar weken. En met jullie portugees zal de spaanse taal misschien ook beetje meevallen..... Alvast veel plezier in Costa Rica. Leafs fan ús.
  3. Kees en janke:
    21 april 2017
    Hallo,goh wat weer een spannend verhaal zeg.
    En wat schrijven jullie alles geweldig op.Miami moet wel een gevaarlijke stad zijn,dus pas maar op daar.Ook weer prachtige foto's.
    Jullie goede reis en fijne vakantie daar even op Costa Rica.
    Groetjes
  4. Tjeerd Koopmans:
    21 april 2017
    wij sluiten ons aan bij de anderen van de reactie
    pech maar moet houden
    gr Tjeerd en Hennie
  5. Koba Dijkstra-Cuiper:
    21 april 2017
    Al weer een prachtig verhaal,en schitterende foto"s

groetnis fan koby
  6. Sietse Sijperda:
    21 april 2017
    Mooie verhalen. Ype zal wel een grote verzameling fossielen krijgen met al dat gereis in totaal verschillende gebieden. Een camper is al net als een boot alles heeft zijn onderhoud nodig en hopelijk blijven onderdelen verkrijgbaar. Veel plezier in Costa Rica.

Gr Sietse en Jolanda
  7. Ries & Henny:
    22 april 2017
    Wij genieten weer van jullie "gewone" verhalen over "gewone" mensen in de USA. Jammer van de pech in Miami, maar beter hier dan in de binnenlanden van Nevada moet je maar denken.
    Wij wensen jullie een goede reis naar de prachtige natuur in
    Costa Rica.
    Groetjes
    Henny & Ries
  8. Wytske:
    22 april 2017
    We hopen dat jullie camper snel gerepareeed kan wordenen dat jullie na Costa Rica weer verder kunnen.
    Veel plezier op Costa Rica
  9. Tjalling en Tytsje:
    23 april 2017
    Wat een pech! Maar het kan vast verholpen worden. Wij weten hoe het is als je serieus problemen met de camper krijgt. Later heb je een mooi verhaal. Veel plezier in Costa Rica!
  10. Baukje Steffens:
    23 april 2017
    Nu het verhaal voorafgaand aan pech pas gelezen..is mijn plaatje weer compleet.. Bijzonder wat jullie allemaal meemaken! Heel veel succes en geluk verder!
  11. Julia & Jelle:
    24 april 2017
    Hey luitjes,
    Dat is even een tegenvaller, vermoedelijk ligt de drukgroep eruit en dan wordt schakelen een probleem. Had zelf een keer lucht in de leidingen en wilde ook niet meer schakelen, ze dachten toen ook de drukgroep, maar dat viel gelukkig mee. Veel plezier in Costa Rica.
    Groetjes Julia en Jelle