Het geheim van Roswell

12 maart 2017 - Silver City, New Mexico, Verenigde Staten

Vanuit Stuttgart vertrekken we naar Pine Bluff vandaar overdwars naar Hotsprings, het woord zegt het al warm water. In deze plaats tanken we ook propaan,ook hier gaat het fout,er moet een rubberring tussen.Waarschijnlijk is deze bij een vorige tankbeurt in het afvulmondstuk blijven plakken.Deze zijn hier voorradig dus kopen direct 2 stuks.Probleem  weer opgelost en de tanks weer vol. Daarna water bij het visitor centrum getankt,warm "hotspring" drinkwater. We raken in gesprek met John en Jody bekijken elkaars camper zij hebben een grotere camper maar onze ruimte Is veel beter benut. Ze komen uit Michigan en keren huiswaarts. Die nacht staan we in Hotsprings village,  s'avonds een bezoekje van de politie, alles op slot veel vreemde mensen. Ja hoor, s'morgens  om 7.00 uur wordt er op de deur geklopt iemand wil toiletpapier. Ype geeft hem een rol. Hoge nood denk ik. In Jesseville tanken we en nemen de groene route naar Ola, een klein plaatsje maar het middelpunt in deze regio,we  kopen brood en eten fast food, de kip was erg lekker met veel gefrituurde champions. Het is een mooie route maar niet helder dus de foto's zijn wazig. Mena is de volgende stop hier hebben we wifi. Ook hier staan we bij de kerk en hebben een gesprekje met een meneer, hij verteld over een route door de bergen ontdekt door een Nederlander. Het is vernoemd naar "Queen Wilhelmina". Op een parkeerplaats met mooi uitzicht, Ype zijn haar geknipt, gegeten en genoten van de zon. We rijden dan via Tolihina- Clayton- Snow- Antless- Hugo. Hugo genoemd naar de Franse schrijver Victor Hugo. In het treinstation Is een museum gevestigd, werkelijk prachtig. Het verteld veel over de historie van het stadje en over de oorspronkelijke Choctaw indianen. In Hugo overwinteren 3 circusfamilie' s die zomers nog allemaal optreden. In het museum is een circus op schaal nagemaakt. Later bezoeken we de straat waar de circusmensen wonen.Ook brengen we een bezoekje aan de begraafplaats waar de circusartiesten en rodeo cowboys een eigen plek hebben. We vervolgen onze reis naar Paris, Texas,hier staat de Eiffeltoren met een cowboy hoed. Verderop kruist ons pad Cooper Lake en we besluiten om hier iets te eten en te zonnen. De lamzac voor het eerst gebruikt, genoeg wind dus vullen geen probleem. Maar het zweet erg dus een badlaken is geen overbodige luxe. Maar het ligt lekker. Morgen volgen we een stuk route 66 op naar Dallas, het duurt niet lang of de grote hoge gebouwen komen in zicht. Had niet verwacht dat we over een brug moesten om daar te komen. We gaan over de nieuwe brug. Hartstikke druk natuurlijk met zijn flyovers,  de GPS heeft het zelfs moeilijk want de wegen gaan constant in elkaar over. Nu hebben wij niets met grote steden, dus we rijden er alleen maar door. Op naar Fort Worth hier kunnen we de bighornsheep koeien zien, die worden nog door de straten gedreven. Ze noemen dat Stockyard Cattle drive. Parkeergeld is 15,00 dollar + overnachting en het is in het centrum met veel winkels, restaurants en saloons. We lopen iets uit het centrum omhoog en vinden een laarzenfabriekje Hij maakt cowboy laarzen precies op maat. De mensen kunnen hun eigen leer- patroon e.d.uitzoeken. Sommige boots zijn hartstikke duur, 3000,00 dollar. Maar ze doen ook reparatie.  En allerlei soorten leer van rund, slang,olifant,giraffe, nijlpaard, alligators en kaaimannen. Het hele proces kost meer dan 6 maand, maar ze passen perfect.  De nacht verloopt iets minder goed, veel treinverkeer en die toeteren heel wat af, geen aanrader. We nemen nog wat foto's en gaan de weg op Graham, Haskell, Clemont en Snyder. Hier zien we de jaknikkers,  mooi groen grasland, cactussen, bomen, koeien en katoenplantages. In dit gebied zijn veel dode zwijnachtige dieren. Hier enkele benamingen halsband pekari, feral hogs,  tanker, javaline. Deze omgeving lijkt weer meer op het binnenland van Spanje. In Snyder staan we bij de bieb, morgen Is onze kleindochter Famke jarig, dus willen we even skypen. Heerlijk om je kleinkinderen en kinderen weer even te zien. We rijden via Big  Spring,  hier veel olievelden. In St. Andrews een watermill, hier kun je drinkwater kopen. Dus alles bijvullen. Sandhill Crane vogels (grijs) zien we in een om geploegd stuk land. Alles ruikt naar olie. Onze volgende nacht staan we in Artesian, op de rotonde een beeld met allemaal boeken en lezende kinderen / mensen. Hier Is ook een olieraffinaderij.  Ook beelden van een olietoren met bemanning.De zinnen zijn gezet op Roswell vanwege het Roswell incident 1947 en UFO museum. Onderweg zien we boerenbedrijven en kalvermesterijen.  De kalveren hebben allemaal hun eigen hokje met een beetje loopruimte. Dan zijn we in Roswell we gaan eerst naar het museum kijken de film. Het verhaal gaat: dat een cowboy vreemde stukken metaal vindt en hij gaat er mee naar de sheriff.Deze geeft het door aan zijn meerdere en het leger wordt gewaarschuwd.Eerst wordt door het leger gezegd dat het om een  neergestorte UFO,vliegende schotel gaat. Korte tijd later heeft het leger alles afgezet en zoeken ze met vliegtuigen verder.Zo wordt beweerd dat  ze 3 buitenaardse wezens hebben geborgen, 2 dood en 1 levend.  Het leger komt nu met beelden van een neergestorte weerballon en alles komt in de doofpot De cowboy wordt afgekocht. Maar iemand uit het leger die nauw betrokken was bij dit alles probeert later de waarheid boven tafel te brengen,maar iedere betrokkene heeft zwijgplicht en hij heeft geen enkel bewijs. Deze plaats had ook een wetenschapper  Robert Goddard ( 1882- 1945) hij testte zijn eigen raketten die door vloeibare brandstof werden aan gedreven. We verlaten Roswell en nemen de binnenwegen op naar de bergen. Er Is een brand gelukkig ver genoeg van de weg. En dan zo maar uit het niets is er een Pronghorn antilope/ Gaffelbok.

1. Francien:
    12 maart 2017
    Veel bekende namen, Parijs, Wilhelmina, Victor Hugo, het lijkt wel op Europa. Alleen vertelt het verhaal wat anders evenals de foto's. Wel weer een mooie dwarstocht. Fijn dat Skype een mens gelukkig kan maken. Hoe onthouden jullie alle verhalen die je in musea en op straat hoort. Is dat hoofd nog niet helemaal barstens vol? Bedankt weer voor het meereizen. Leuk om zo op deze zondagmorgen te lezen. Het maakt mijn dag weer goed nu het reizen er nog niet in zit.
  2. Durk en Thea:
    12 maart 2017
    Wat een reis.....en wat zijn jullie al ver naar beneden gezakt. Ben ook zo blij voor jullie dat het mooi weer is dat geeft toch extra energie. Jullie zijn echte globetrotters. Avonturiers.....zeg het maar....prachtige belevenissen, geniet er nog maar fijn van. Leafs fan hjir. Dikke knuf
  3. Durk en Thea:
    12 maart 2017
    Overigens, wat prachtige en ontroerende foto's kerkhof van het circus en super foto's van Graceland. Mooi hoor.
  4. Kees en janke:
    12 maart 2017
    Prachtig verhaal en mooie foto's,TOP.
  5. Titi:
    14 maart 2017
    Wat is dat een mooie van dat beest! Het lijkt Afrika wel.
    Zo te lezen is dit een hele afwisselende en interessante reis,
    noch in soad wille tawinske! dikke tuut
  6. Ries & Henny:
    15 maart 2017
    Jullie lappen de VS in recordtempo aan jullie laarzen lijkt het wel.
    Prachtige verhalen over New Mexico, Texas etc., alsof deze staten
    zo groot zijn als de Noordoostpolder. Wij vinden jullie verhalen over de belevenissen van de reis mooi en indrukwekkend en eigenlijk een
    mooie kijk op het gewone leven op de route die jullie kiezen.
    Ga zo voort
    Hartelijke groeten