De cirkel is rond

22 februari 2018 - Roosendaal, Nederland

Margriet haalt ons op van vliegveld Schiphol.....Aaron is Nederlands Kampioen Stockcar Racen en dat vieren we die avond met een etentje in Osaka een Chinees-Japans restaurant met een oosters buffet.Zondag vertrekt Aaron weer naar zijn vader en Famke heeft volgende week  herfstvakantie.Zelf help ik nog een dag op school als knutsel oma.Piet en Margriet hun camper staat voor de deur en we gaan met zijn vijven een weekje kamperen in Limburg.Het wordt Recreatiepark "De Leistert"in Roggel.Hier zijn ze vaker geweest ;het heeft een zwembad en er is een animatieteam.We treffen het met voorjaarsachtig weer,helaas liggen de korte broeken in de camper die onderweg is van Halifax naar Antwerpen.Wij en Margriet doen mee als figuranten in de Spokentocht georganiseerd door het recreatieteam en dat in het teken van Halloween staat.Piet en Famke gaan hem lopen . Famke was natuurlijk reuze trots dat haar moeder en pake en beppe verkleed meededen en liet dat iedereen weten.Het was een geslaagd spektakel en wij en de andere campinggasten hebben genoten.Ook hebben we een paar keer meegeholpen op de knutselclub o.a. voor het bewerken van de pompoenen voor Halloween.Na een schitterende week keren we weer terug naar Roosendaal.De komende week moet de camper in de haven van Antwerpen aankomen,maar we horen maar niets van het shippingbedrijf,dus maar even bellen.Blijkt de camper nog doodleuk in haven van Halifax te staan.Na veel gemail en gebel ,staat nu vast dat hij 9 november aan boord gaat,dus een maand later dan gepland.We besluiten dan om nog maar een paar weken naar Friesland te gaan en kunnen terecht bij Germ en Hennie.Maken met hun enkele uitstapjes o.a. naar Ikea.Verder hebben we mijn ouders en enkele vrienden bezocht.De dagen vliegen voorbij en Germ brengt ons naar het station voor onze terugreis naar Roosendaal.Bij Piet en Margriet neem ik contact op met de verzekering in Portugal.Ondanks duidelijke afspraken willen ze niet verzekeren zonder de vereiste APK keuring.Als hij niet verzekerd is kunnen we de weg niet op en geeft de douane in Antwerpen hem niet vrij.Ook in Nederland keuren is geen optie.Na aankomst moet hij binnen 5 dagen opgehaald worden en anders kost het € 60.00 per dag stallingskosten,dus wat nu te doen? Gestrest besluiten we naar het douanekantoor in Antwerpen te gaan.Ons probleem komt hun bekend voor en zij weten ook geen oplossing,alleen dat hij dan op transport moet en dat kost ook ongeveer  €1500,00  Oeps,daar hadden we niet op gerekend.Uiteindelijk krijgen we een telefoonnummer van een  verzekeringsmaatschappij in Brussel.Bij thuiskomst direct gebeld en kunnen gelukkig  bij hun een export  verzekering afsluiten op chassisnummer zonder keuringsrapporten en dergelijke. Deze geldt voor 14 dagen en kost € 150.00.Nadat we betaald hebben (oh ja betalingen naar Belgie duren 3 dagen) en de nodige papieren hebben verzonden krijgen we nog net op tijd de verzekeringspapieren en Groene Kaart.De camper arriveert op de afgesproken datum in de haven en wij gaan hem ophalen.We moeten met alle papieren naar 2 verschillende gebouwen op het haventerrein en er wordt nog wat heen en weer gebeld met bepaalde invoer instanties,maar uiteindelijk krijgen we de benodigde stempels en kunnen de camper ophalen.Ook bij de haven aangekomen duurt het weer even,ook van daaruit wordt weer gebeld en tussendoor worden de truckers geholpen die vracht komen halen en brengen.Ook zijn er nog andere mensen die hun camper komen ophalen.Zij reizen ook onverzekerd tijdens de nacht naar hun thuis adres.Uiteindelijk mag ik nog een oranje hesje kopen en kan de camper van het haventerrein afrijden.Hij start direct,maar voel meteen dat er iets niet goed is,iets met de remmen en heb geen stuurbekrachtiging.Al met al rij ik hem direct naar Roosendaal en bel de ANWB.Er komt een monteur en wat blijkt alles is volgepropt met olie kerende doeken.Waarschijnlijk hebben ze bij het vervangen van de koppelingsplaten in Miami de olie leiding van de stuurbekrachtiging beschadigd en het lek niet gemeld,maar met lapmiddelen en oliedoeken het probleem opgelost. Hoe is het mogelijk dat we nog zonder problemen in Halifax zijn beland.Al met al weer een probleem,want we moeten binnen 14 dagen de camper in Portugal bij de keuring zien te krijgen.Gelukkig weet de monteur een garage,waar ik mogelijk op korte termijn terecht kan.We kunnen hem maandagochtend gelijk brengen en het duurt tot vrijdag voordat we hem weer kunnen ophalen.Bleek meer aan de hand dan verwacht,ook de handrem was over de kop getrokken en moest een andere voor komen,ook waren er cilinders voor de stuurbekrachtiging in het stuurhuis kapot gegaan door het rijden zonder dat er vloeistof in zat.Kost een paar centen,maar uiteindelijk is alles in orde en kunnen we met een veilig gevoel naar Portugal rijden. We hebben dan nog een kleine week voor de verzekering vervalt.Dus dezelfde dag water getankt,eten erin,koffertjes erin en alles gereedmaken voor de reis. De       volgende dag nemen we afscheid  van de kinderen en vertrekken.Eerst naar Essen om te tanken ,zowel diesel als gas.We hebben ook een nieuwe Tom Tom ,maar deze en de oude zijn het niet met elkaar eens over de te volgen route.We eindigen die avond in Erlon in Frankrijk en dat ligt recht onder Brussel.Na een goede nachtrust zijn we de volgende ochtend om 8 uur weer gaan rijden.Via Laon-Duyi-Chantilly-Rambouillet-Chinon-Brizay en Richelieu.Chantilly en Richelieu zijn denk ik leuke stadjes om in de toekomst nog eens te bezoeken.De reis gaat voorspoedig en pakken enkele tolwegen bij Biarritz. We vinden een overnachtings plaats in Lopidana in Spanje bij een wasplaats.De volgende morgen worden we gewekt door laagvliegende vliegtuigen die landen en vertrekken van het vliegveld van Vitoria Gasteiz.We hebben nog steeds wat opstartproblemen met de nieuwe Tom Tom en onze oude "tante Truus"komt weer aan de beurt.Bij Miranda de Ebro pakken we de N1 naar Burgos en door naar Valladolid.Deze weg is ons zeer  bekend,gaan echter bij Salamanca door naar Caceres om daar de grens met Portugal te passeren en de tolwegen te mijden.Vanaf hier pakken we de N 246 tot de grens en nemen dan de  N 521 een  binnenweg naar Castelo de Vide.Vandaar door naar Tomar. Vanaf Tomar pakken we de snelle tolvrije IC 9 en staan maandagavond 19.00 uur op de camperplaats van Batalha,met uitzicht op ons huis.Snel een gegrilde kip piri piri gehaald bij de Churrasqeuira en smullen maar.De volgende morgen naar huis,uitladen en naar de garage want de kentekenverlichting moet nog vernieuwd worden.Was compleet verroest door het zout en modder .Ze waren bij garages en onderdelen winkels niet te krijgen en bestellen  kostte 4 tot 5 dagen en die tijd hadden we niet.Dus uiteindelijk zelf naar de sloop gereden voor 2 e hands exemplaren.Eerst ook nog even bij het keuringsstation langs vanwege de verschillende maten banden die er nu onder de camper zaten.Dus dezelfde dag nog andere achterbanden laten omzetten;de Amerikaanse truckbanden waren te hoog en te breed..De volgende dag naar de keuring en hij wordt gelukkig direct goedgekeurd en kunnen nu direct weer een Portugese Verzekering afsluiten.De cirkel is nu rond en hebben direct een vlucht naar Nederland geboekt en kunnen op Margriet haar verjaardag op 3 december weer in Roosendaal zijn en natuurlijk op 5 december St Nikolaas te vieren met de kleinkinderen.En zo eindigt na 2 1/2 jaar onze wereldreis over het Noord Amerikaanse continent.Hebben meer dan 100000 km gereden. Wij willen iedereen bedanken die met ons meegereisd hebben  en ons voorzien hebben van de vele positieve reacties.Verder alle mensen die ons van informatie hebben voorzien,zoals medewerkers van Informatie Centra, medewerkers van de Bibliotheken (gratis wifi) en de Rangers  van de Nationale - en Staats Parken.En niet te vergeten de leuke en behulpzame mensen die we onderweg hebben getroffen en waar we prachtige contacten aan hebben overgehouden.Dit alles tezamen heeft ertoe geleid dat dit voor ons een onvergetelijke reis is geworden.

Iedereen bij deze bedankt  Iepe en Trijntsje

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Sietse Sijperda:
    22 februari 2018
    Hoi Ype en Trijntsje,

Wat een gedoe allemaal maar gelukkig is het weer op tijd gelukt.Wat hebben jullie veel beleefd en genoten de afgelopen twee en een half jaar. Nu weer genieten van de kinderen en klein kinderen en natuurlijk "plannen maken" hoe jullie de volgende fase van jullie leven in gaan. Settelen en/of toch blijven trekken.

Liefs Sietse en Jolanda
  2. Francien:
    22 februari 2018
    Jammer dat we nu niets meer te lezen krijgen. Het was altijd heerlijk meereizen met jullie. wie weet reizen we nog eens samen hier in Portugal. Zijn er niet weg te branden. Blijven in ieder geval tot 1 april hier wonen en dan wordt het tijd om naar huis te gaan, net zoals jullie destijds besloten dat genoeg genoeg is. Dank voor de mooie verhalen en schitterende foto's.
  3. Sieta:
    23 februari 2018
    Hoi Iepe en Tryntsje, genoten van jullie uitgebreide verhalen en foto's, beetje jaloers van een afstand meebeleefd. Het is niet niks zolang weg te zijn geweest. Hoop dat het jullie lukt ook weer te genieten van de rust thuis. Alle goeds en liefs toegewenst vanuit Rotterdam, Sieta, Coen, Famke en Misja
  4. Durk en Thea:
    23 februari 2018
    Wat lijkt het allemaal al weer lang geleden, daaraan kun je zien dat de tijd vliegt. Maar jullie hebben er een super herinnering aan over gehouden waar je met veel plezier op terug kunt kijken!
    Leafs fan ús. 😘
  5. Wvanderwerffmiedema@ gmail.no.:
    23 februari 2018
    Ype en Tryntsje, it ein fan elke reis is it paad werom, dit sjongt Pieter Wilkens.Far jimme is dit no ek sa. De trie wer op pakke is no it parool, bin beniid hoe dat slagje sil.Koesterje de oantinkens die nimt gjinien jmme of. Hopolik hjerre wy noch wol sa út en trocht wat fan jimme. Dikke tút Wytske vd Werff.
  6. Marijke de Jong.:
    23 februari 2018
    Wat een reis gemaakt. Schitterend. De mooie verhalen gelezen en nu eerst weer piepskoft. En nu.... een mooie boek maken.... genieten fan eigen stee. Ik genoot op afstand omdat jullie het zo fijn gehad hebben. En zoals ik lees een onvergetelijke reis gemaakt. Alle liefs van mij.
  7. Marijke de Jong.:
    23 februari 2018
    Trouwens wat is jullie emailadres?
  8. Baukje Steffens:
    23 februari 2018
    Hoi. Wat heb ik genoten van de door jullie beleefde reis! Zal het best missen,al die belevenissen zo mooi verwoord! Wat zijn jullie lang weggeweest! En alles overwonnen aan pech en andere opstakels. Respect! Nu maar lekker het nog es allemaal op jullie in laten werken dus nagenieten. Liefs van mij. Baukje
  9. Albert en martha:
    25 februari 2018
    Jim prachtige reis hie nog in djoer stutsje, mar alles is gelokkich goed ofroun. Wij binne dit wikein yn Hamilton, wer’t Femke in hockey toernooi hat. Romkje en har femilie kwamen ek.

Groetenis en nou mar wer nijje plannen meitsje. It wie gesellig!
  10. Anneke de Vries:
    25 februari 2018
    Hoi Tryntsje en Ype. Wat in prachtige ferhalen fan jimme reis. Ik ha der fan genoaten. It giet jim goed yn Portugal en oare oarden wêr't jimme weze sille.
    Groetnis en oant sjen,
    Anneke
  11. Koba Dijkstra-Cuiper:
    26 februari 2018
    Weer een prachtig verhaal.

groetnis fan koby
  12. Hiltje bloemsma:
    26 februari 2018
    Dag beide wat was het toch fijn om jullie mooie verhalen en foto's te zien elke keer nu hopen we jullie gauw te zien als je terug komt het water liep me in de mond toen je schreef dat jullie kip piri piri op hadden gehaald die was ook bijzonder lekker daar weg hier in silves vies regenachtig weer de eerste tijd zeggen ze en bij jullie koud hè we wachten maar af wanneer jullie weer in portugal komen tot dan en bedankt voor de geweldige belevenissen lieve groet van piet en hiltje
  13. Rita:
    26 februari 2018
    Wat in aventoer! Hoe ferskillend kinne sy campers reparearje? As alles no mar wer goed is, binne jim der fan ôf.

Bom dia!
  14. Ries & Henny:
    27 februari 2018
    Bedankt voor alle reisverhalen, wij hebben er erg van genoten.

Hartelijke groeten van
    Ries en Henny
  15. Douwe Elzinga:
    4 maart 2018
    Hoi Iepe en Trijntsje. Mooie verhalen en mooie ervaringen. Ik zou graag van Trijntje horen hoe het met haar gaat. In 1980 en 1982 is zij van onschatbare betekenis voor ons geweest. Jammer dat contacten vervagen...
  16. Douwe Elzinga:
    4 maart 2018
    Hoi Iepe en Trijntsje. Goed van jullie te horen en lezen. Mooie ervaringen. 1980 en 1982 zijn voor ons prachtige jaren geweest met Trijntsje. Hoe gaat het met jullie? Overigens zijn alle jaren erna ook prachtig geweest hoor...tot nu toe. Groeten üt de Westereen. Laat iets horen svp.
  17. Trijntsje:
    10 maart 2018
    Speciaal voor Douwe Elzinga,
    Mijn e.mail adres is [email protected].
    Op Facebook ben ik ook te vinden.
    Een groet van Trijntsje.
  18. Sonia Martins:
    9 april 2018
    Hi trijntsje it Sonia from the Pizzaria in Batalha ihad to have ot all translate but loved reading about your travels AMAZING. Are you also on Facebook?