Carnaval and Jazz. 1 en 2

20 juli 2017 - Navarre, Verenigde Staten

5 april Carnaval  and Jazz Op het South Padre Island maken we kennis met de pelikanen, wat toch een grote vogels en zo mooi als ze achter elkaar aan vliegen. We raken in gesprek met vissers en ze hadden net een catfish (haaiachtige) gevangen.Met een tang onthaken en weer de zee in brengen  Zij hebben drie giftige stekels en zijn niet eetbaar, maar later treffen we vissers die ze wel meenemen en opeten. Die dag zijn we behoorlijk bij gekleurd. De volgende dag rijden we terug naar Harlingen wel een andere route, net weer bordercontrole gehad, paspoort checken. We rijden richting Corpus  Christi en hier tanken we propaan, er was maar 1 tank leeg. We hadden onderweg iets gezien van Wienerschnitzel;dus dat leek ons wel wat . Stoppen en een schnitzel bestellen,de werknemer  wist niet waar we het over hadden. We hebben uitgelegd dat het vlees was. Nee, nog nooit van gehoord. Dus we bestellen uiteindelijk Chili Cheese Fries,patat met kaas en bacon,ach een vette hap,maar wel smakelijk. Op naar het Mustang Island.waar we een strandwandeling maken en gesproken met mede camperaars.  Hier blijven we vannacht. Het strand ligt vol met troep,zo we hebben een poging gedaan om iets op te ruimen.Zes draagtassen van de Walmart gevuld. De lamzac heb ik ook weer gebruikt, dit is een soort kussen in 2 gedeelten, zeewind erin en dicht draaien. Comfortabel liggen of zitten. Tijd om even ergens anders te kijken, een stuk strand, veel toeristen, picknick tafels, maar oh jee, wat een vies strand en veel zeewier wat erg stonk. Dus wegwezen. Richting Tivoli, met de ferry over en daarna nog verschillende bruggen, het plaatsje zelf stelde niets voor. Vinden een plekje aan de Guadalope River bij een boot ramp, hier kunnen ze boten te water laten. Vanaf de weg kunnen ze ons niet zien. Na een goede nachtrust slaapkamerraam open en zie de prachtige rode kardinaal vogel. Na het ontbijt maak ik nog wat foto's van wild gips kruid en andere wilde bloemen. Houston is onze volgende stop. NASA Controll Center  We hebben het uiteindelijk gevonden. In het boek stond het verkeerde adres, NASA Road 1 moest zijn Nasa  Parkhighway 1. Via een tablet krijg je meer uitleg over van alles. We gaan met de treintjes mee, en zo zien we het hart van de NASA.Van hieruit werd de 1e maanlanding  begeleid. Vele herinneringen want we waren toen aan de buis gekluisterd .Bezoeken de raketten, shuttle's, ruimteveer echt alles. Ook krijgen we uitleg hoe ze bivakkeren in de ruimte, slapen, eten, drinken,overgeven, gymen,douchen en naar de wc gaan. We maken  foto's van Andre Kuipers en Wubbo Ockels ,onze ruimtevaarders,waar we natuurlijk trots op zijn. Na een super fijne  dag zoeken we een plekje in Alberton,  de fairground, geen treinen, geen verkeer. Eten en daarna nog wat schrijven, moe en snel naar bedje toe. We volgen de kustlijn weer deze gaat onder Houston door op de weg naar Galveston, maar vinden eerst nog een plekje op het strand. We besluiten om toch de ferry nog te pakken naar Galveston, dit is een ware badplaats met pretpark op de pier.Ze zijn hier druk bezig om het strand op te spuiten. Voor de ferry staan we meer dan een uur in de rij. Het is nog niet eens spitsuur hopeloos dus. In 15 min.ben je aan de overkant, Crystal Beach, Winnipeg,  Hampshire,  hier staan we weer bij de kerk, 2 dames brengen koekjes. De volgende dag brengen we een bezoekje aan Nederland, Texas,  het ligt vlakbij Beaumont/Port Arthur.Deze plaats is gesticht  door 2 Nederlanders, Rienstra en Doornbos (lijken mij Friezen).De eerste emigranten  leefden van de rijstteelt en veeteelt,later van de olie industrie Verder heeft deze plaats niets te bieden en gaan op naar Holy Beach, we komen over 2 hele hoge bruggen. We staan weer op het strand en zien hier een dode zee schildpad, arm beest. Waarschijnlijk verstrikt geraakt in de netten van vissers en verdronken. Volgende morgen staan recht voor ons een hele groep pelikanen.  Het strand alweer voor ons alleen. Maar de lucht betrekt en de zon zien we zo nu en dan, we nemen weer een ferry en komen nu meer in het moeras gedeelte. Och heden, een schildpad op de weg, die hebben we maar even overgezet naar de andere kant van de weg.Later nog een alligator op de weg,..... deze moet het zelf maar uitzoeken. Eindelijk vinden we een plekje om te lunchen, bleek priveterrein, niet gezien. Zo maken we kennis met Lisa en Bob Haven, het was hun eigendom. Het was geen probleem hier een hapje te eten en konden zelfs nog een stukje het moeras in lopen. Zo even de beentjes strekken. We rijden via Abbeville naar St. Martinsville,  hier staan we weer bij de kerk, problemen met het E- blok display. Gelukkig de koelkast werkt nog, alleen we hebben geen licht en de pomp doet het niet.Het licht is geen probleem,maar geen water uit de kraan wel. Een nieuwe batterij erin, nee nog niet. Dan de display maar in de koelkast misschien te heet geweest. Ik ga een blokje om en maak wat foto's o.a van het Courthouse. Als ik terug kom doet hij het weer. Vreemd. Onze route is St. Martinsville,  Breaux  Bridge en  Henderson. Onderweg zien we veel velden met "sugar canes" en "crawfish" oftewel suikerriet en zoetwaterkreeftjes. De crawfish bouwt torentjes, een leuk gezicht. Vroeger was dit  armeluis eten,tegenwoordig is het een delicatesse.

6 april    Op de weg naar de info een brug van 19 mile's dwars door het moeras. Hier maken we een "swamptour" met  Ernest.  Hij vertelt over de bomen, vogels een beer, alligators, zo ook de "needle of thorn tree"  naaldenboom. Vroeger maakten de indianen hier naalden van om kleren te maken. De beer hebben we niet gezien en weinig vogels, alleen een havik. Maar wel de alligators. Na 2 uur zijn we terug. Zo'n 30 jaar geleden heeft de staat het gebied over genomen van de olie maatschappij . Daarna is het gebied langzaam hersteld. Rijden door Ramah,  Rosedale, Port Allen, Baton Rouge, Darrow. De voorspelling is niet goed qua weer dus we zoeken een veilig plekje. Dit wordt Houmas House in Darrow. Van de Mississippi zie je niets, hier wel een dijk langs de rivier. s'Nachts veel onweer en regen. Houmas House was vroeger een plantage. Nu meer een museum met tuinen en een restaurant.   De volgende dag rond het middag uur wordt het droog en we gaan op naar Belle Chasse naar Pointe a la  Hache.  Hier willen we de ferry pakken maar we zijn te lang zegt de meneer. Keren en terug en vinden in Belle Chasse, New Orleans  bij de kerk een plekje op de parkeerplaats.  Maken kennis met de pastor. De volgende morgen komen er allemaal auto's met kinderen van 3 en 4 jaar oud, die gaan naar school. De ouders moeten tekenen voor het achter laten van hun kleintjes en bij het ophalen hetzelfde verhaal. Even een kijkje in school. In de hal hier bakjes voor de rugzakken,ook met de naam erop. In elke klas zitten 12 kinderen. We nemen afscheid van de juffen, alle kinderen zijn gearriveerd. Op naar New Orleans downtown. Eerst een P  maar daar mochten we niet staan of 150 dollar betalen. Keren op het terrein weer door de poort eruit en op zoek naar een andere P. En zowaar bij Mardi Gras World vinden we die en dat voor 5 dollar. Mardi Gras is bekend om zijn carnavalsparades; hier wordt alles bedacht en gemaakt van styropor/fiberglass. Bekijken een film over de historie en aan het eind een stukje "King cake " wie de baby heeft Is de Queen/King voor de dag. Helaas niemand uit onze groep. Daarna door de loods en uitleg, het hele verhaal van A tot Z. Ontwerp, plakken, snijden  (3  D machine) beplakken met papier mache, grondverf en afverven. Er staan zoveel poppen, beelden en wagens, heel veel foto's gemaakt. Een tractor trekt soms wel 4 karren, de karren hebben massieve banden. Daarna lopen we de River walk, dit gaat door een winkelcentrum en zo komen we op de Spanisch Plaza, hier is een fontein met daarom heen tegeltjestableau's van de Spaanse steden. Op naar het French Quarter, hier een overdekte markt natuurlijk veel van hetzelfde maar er springen er toch een paar uit zoals een Chinees die je naam schilderde in prachtige letters, Del Monde koffie + beignets, houtsnijwerk, naam in Lego blokjes.Daarna naderen we Jackson Square hier veel schilderijen, jazzmuziek,portretmakers, goochelaars en levende standbeelden. We zitten heerlijk te genieten van de muziek. Op ons pad terug een goochelaar, heel bijzonder Ype trekt een harten 4, de goochelaar weet welke kaart het Is. En nog meer trucjes  en steeds weer de harten 4, dan mijn naam erop. Hij Had een hoedje op en zag al steeds een kaart tussen de band zitten. Nou het was mijn harten 4 met mijn naam erop.Bij Willy  May"s Scotch House moesten we kip eten, een aanrader, komen we daar, ook weer een snacktent. Terug naar de camper en uiteindelijk mijn eigen kipfilet gebakken en met verse groente. Het is bijna donker als we de stad uitrijden, in dit gebied Is het niet veilig om te staan. Zien nog steeds resten van Katrina 2005. We belanden in Waveland, Mississippi.  Ground Zero.

1. Durk en Thea:
    6 april 2017
    Wat mooi om toch een aligator te zien. Hopenlijk had hij al gegeten Maar gelukkig was er ook nog kip te krijgen onderweg. Je eigen toch het lekkerst. Oeral thús, mar thús it bêste Trijntsje! Mooi verhaal weer. Leafs fan ús
  2. Francien:
    6 april 2017
    Mooi verhaal, lekker koken in je eigenhuis. Daar gaat niets boven. Leuk ook zo'n schoolbezoek. Wat een belevenis, hierdoor leer je het land nog meer kennen.
  3. Fokke:
    7 april 2017
    Sa mooi jimme ferhalen te lêzen !
    Oant gau !
  4. Kees en janke:
    8 april 2017
    Weer een prachtig verhaal,altijd weer fijn om te lezen
  5. Baukje Steffens:
    10 april 2017
    Mooi weer hoor! Gaat maar door met belevenissen! Top!
  6. Deanna Vaught:
    11 april 2017
    So sorry we missed saying goodbye to y'all today. My husband and I had to get our morning walk in and when we can back you had left m :( the preacher was looking forward to meeting and talking with you two. We hope it was a pleasant overnight and be safe in your journeys . We are praying for your safety in travels. Maybe one day we meet again ! Jeffrey and Deanna Vaught. First Baptist Church Of Jena, Florida .
    Catch up with us on Facebook..
  7. Sheila & Rick Bourque:
    12 april 2017
    Trijntsje &Ype -
    It was great to meet you both today at the Mounds on Crystal River!
    We look forward to keeping up with your travels and meeting you again in Dundas in September. Have fun!!
  8. Julia & Jelle:
    15 april 2017
    Hallo luitjes,
    Weer even bij gelezen aangaande jullie avonturen. Jullie hebben al weer de nodige miles gemaakt. Jullie zien en doen veel, hebben alle foto's ook eens even rustig bekeken, daar zitten echt pracht plaatjes bij. Het lijkt ogenschijnlijk alsof jullie van de ene in de andere bezienswaardigheid duiken, maar denk wel dat er soms ook de nodige saaie miles tussen zitten. Maar toch een heel avontuur. nog veel plezier. Groetjes Julia en Jelle