Carnaval and Jazz.

5 april 2017 - Navarre, Verenigde Staten

Op het South Padre Island maken we kennis met de pelikanen, wat toch een grote vogels en zo mooi als ze achter elkaar aan vliegen. We raken in gesprek met vissers en ze hadden net een catfish (haaiachtige) gevangen.Met een tang onthaken en weer de zee in brengen  Zij hebben drie giftige stekels en zijn niet eetbaar, maar later treffen we vissers die ze wel meenemen en opeten. Die dag zijn we behoorlijk bij gekleurd. De volgende dag rijden we terug naar Harlingen wel een andere route, net weer bordercontrole gehad, paspoort checken. We rijden richting Corpus  Christi en hier tanken we propaan, er was maar 1 tank leeg. We hadden onderweg iets gezien van Wienerschnitzel;dus dat leek ons wel wat . Stoppen en een schnitzel bestellen,de werknemer  wist niet waar we het over hadden. We hebben uitgelegd dat het vlees was. Nee, nog nooit van gehoord. Dus we bestellen uiteindelijk Chili Cheese Fries,patat met kaas en bacon,ach een vette hap,maar wel smakelijk. Op naar het Mustang Island.waar we een strandwandeling maken en gesproken met mede camperaars.  Hier blijven we vannacht. Het strand ligt vol met troep,zo we hebben een poging gedaan om iets op te ruimen.Zes draagtassen van de Walmart gevuld. De lamzac heb ik ook weer gebruikt, dit is een soort kussen in 2 gedeelten, zeewind erin en dicht draaien. Comfortabel liggen of zitten. Tijd om even ergens anders te kijken, een stuk strand, veel toeristen, picknick tafels, maar oh jee, wat een vies strand en veel zeewier wat erg stonk. Dus wegwezen. Richting Tivoli, met de ferry over en daarna nog verschillende bruggen, het plaatsje zelf stelde niets voor. Vinden een plekje aan de Guadalope River bij een boot ramp, hier kunnen ze boten te water laten. Vanaf de weg kunnen ze ons niet zien. Na een goede nachtrust slaapkamerraam open en zie de prachtige rode kardinaal vogel. Na het ontbijt maak ik nog wat foto's van wild gips kruid en andere wilde bloemen. Houston is onze volgende stop. NASA Controll Center  We hebben het uiteindelijk gevonden. In het boek stond het verkeerde adres, NASA Road 1 moest zijn Nasa  Parkhighway 1. Via een tablet krijg je meer uitleg over van alles. We gaan met de treintjes mee, en zo zien we het hart van de NASA.Van hieruit werd de 1e maanlanding  begeleid. Vele herinneringen want we waren toen aan de buis gekluisterd .Bezoeken de raketten, shuttle's, ruimteveer echt alles. Ook krijgen we uitleg hoe ze bivakkeren in de ruimte, slapen, eten, drinken,overgeven, gymen,douchen en naar de wc gaan. We maken  foto's van Andre Kuipers en Wubbo Ockels ,onze ruimtevaarders,waar we natuurlijk trots op zijn. Na een super fijne  dag zoeken we een plekje in Alberton,  de fairground, geen treinen, geen verkeer. Eten en daarna nog wat schrijven, moe en snel naar bedje toe. We volgen de kustlijn weer deze gaat onder Houston door op de weg naar Galveston, maar vinden eerst nog een plekje op het strand. We besluiten om toch de ferry nog te pakken naar Galveston, dit is een ware badplaats met pretpark op de pier.Ze zijn hier druk bezig om het strand op te spuiten. Voor de ferry staan we meer dan een uur in de rij. Het is nog niet eens spitsuur hopeloos dus. In 15 min.ben je aan de overkant, Crystal Beach, Winnipeg,  Hampshire,  hier staan we weer bij de kerk, 2 dames brengen koekjes. De volgende dag brengen we een bezoekje aan Nederland, Texas,  het ligt vlakbij Beaumont/Port Arthur.Deze plaats is gesticht  door 2 Nederlanders, Rienstra en Doornbos (lijken mij Friezen).De eerste emigranten  leefden van de rijstteelt en veeteelt,later van de olie industrie Verder heeft deze plaats niets te bieden en gaan op naar Holy Beach, we komen over 2 hele hoge bruggen. We staan weer op het strand en zien hier een dode zee schildpad, arm beest. Waarschijnlijk verstrikt geraakt in de netten van vissers en verdronken. Volgende morgen staan recht voor ons een hele groep pelikanen.  Het strand alweer voor ons alleen. Maar de lucht betrekt en de zon zien we zo nu en dan, we nemen weer een ferry en komen nu meer in het moeras gedeelte. Och heden, een schildpad op de weg, die hebben we maar even overgezet naar de andere kant van de weg.Later nog een alligator op de weg,..... deze moet het zelf maar uitzoeken. Eindelijk vinden we een plekje om te lunchen, bleek priveterrein, niet gezien. Zo maken we kennis met Lisa en Bob Haven, het was hun eigendom. Het was geen probleem hier een hapje te eten en konden zelfs nog een stukje het moeras in lopen. Zo even de beentjes strekken. We rijden via Abbeville naar St. Martinsville,  hier staan we weer bij de kerk, problemen met het E- blok display. Gelukkig de koelkast werkt nog, alleen we hebben geen licht en de pomp doet het niet.Het licht is geen probleem,maar geen water uit de kraan wel. Een nieuwe batterij erin, nee nog niet. Dan de display maar in de koelkast misschien te heet geweest. Ik ga een blokje om en maak wat foto's o.a van het Courthouse. Als ik terug kom doet hij het weer. Vreemd. Onze route is St. Martinsville,  Breaux  Bridge en  Henderson. Onderweg zien we veel velden met "sugar canes" en "crawfish" oftewel suikerriet en zoetwaterkreeftjes. De crawfish bouwt torentjes, een leuk gezicht. Vroeger was dit  armeluis eten,tegenwoordig is het een delicatesse.

1. Ries & Henny:
    5 april 2017
    Wat een land wat een land waar alles zo maar kan. De Verenigde
    Staten zijn toch heel apart. Bedankt voor alle leuke verhalen.
    Het verhaal over NASA in Houston is heel apart en wij geloven
    graag dat het bijzonder interessant is. Veel plezier verder en tot
    de volgende causerie.
    groetjes
    Henny en Ries
  2. Trienke:
    5 april 2017
    Weer heel wat indrukken opgedaan lees ik.
    Fijn dat jullie zo genieten!
  3. Tjeerd Koopmans:
    5 april 2017
    jullie zien wel wat van de wereld
    gr Tjeerd en Hennie
  4. Tjeerd Koopmans:
    5 april 2017
    weet antwoord op de gal foto
    die wordt niet gebruikt
    want is leeg
    gr Tjeerd en Hennie
  5. Francien:
    5 april 2017
    Hoeveel kilometer rijden jullie op een dag? Het is volgens mij: Gaan met die banaan en we zien wel waar we terecht komen. Nomaden-leven dus. Heerlijk, mooi verhaal weer.
  6. Wytske:
    8 april 2017
    Bedankt voor al weer een mooi verhaal. We volgen jullie nu al meer dan een jaar en zijn blij dat nu ook onze reis begonnen is. We hebben donderdag de camper in Baltimore opgehaald en zijn nu in Virginia Beach. Je kunt ons volgen op
    http://www.hendrik-wytske1.reislogger.nl en misschien komen we elkaar nog eens tegen. Veel plezier.
  7. Baukje Steffens:
    10 april 2017
    Wat weer geweldig ook die NASA! Interessant! Thx! Groetjes!