Van Albanie naar Griekenland

21 mei 2019 - Sithonia, Griekenland

De GPS heeft een verkorte route naar de grens gevonden. Als het een nauwe bedoening wordt doen we het niet maar het is een prachtige brede weg. Maar hier is wel armoede, leven onder golfplaten en hebben een paar geiten en schapen. Bij de douane moeten we de garage in voor inspectie, kastjes open, moterkap omhoog, binnen de kastjes open. Een aardige man en bedanken hem. Piet en Hiltje hetzelfde ritueel. Alles goed en we kunnen weer door. Wenst ons een goede reis. Goodbye Albanie. Over 1 km de Griekse grens met een rotonde  maar welke afslag moeten we hebben, 1e doorgang geblokkeerd, 2e staat een auto met de neus naar ons toe dan de volgende maar. Welkom in Griekenland! De politie valt over ons nummerbord, herkennen ze niet, want we hebben het jaar en maand erbij op staan. De man is nors en zeker niet vriendelijk. Maar alles klopt en we  mogen door. We rijden nog een klein stukje en vinden een plekje aan zee. Met uitzicht op Corfu. Aan de pootafdrukken kunnen we zien dat hier veel geiten en schapen zijn. Volgende morgen op naar Igoumenitsa,waar we huisjes/ kerkjes als gedenkteken kunnen kopen. Deze staan op plaatsen waar iemand het leven heeft gelaten. En dat zijn er nog al wat. In de haven van deze plaats koffie gedronken, hier een komen en gaan van de ferries. Volgen E55 Parga hier moet een strand zijn, jeetje wat een bussen wat is hier te beleven. We kunnen ook maar net tussen de bussen door, slaan een weggetje in hopelijk een parkeerplaats of anders moeten we keren. Het wordt nauwer en nauwer, wat doen we hier, zien uiteindelijk een plekje waar we kunnen keren, na wat heen en weer steken lukt het en staan we met de neus weer de goede kant op. Dan moeten Piet en Hiltje nog draaien zo nu gaan we weer naar beneden tussen de bussen door .Tot onze verbazing zijn er al bussen weg en nu ging het vlotjes. Op naar Preveza moeten door een tunnel € 3,00 koopje vonden we. Onze volgende overnachting is in Vonitsa in de haven. In de hoofdstraat is het feest, Pasen. We horen van een local dat vandaag alles dicht is, morgen open en 1 mei weer alles dicht. Ontwaken door de grasmaaier we moeten even verplaatsen. Geen probleem. Ik spreek met een visser, zo vertelt hij; niets is eetbaar uit dit water, lagune maar er is niet genoeg stroming dus veel toxinen in de vis en schaaldieren. We besluiten om de Nidri watervallen te gaan bezoeken, we moeten daar kunnen komen volgens Piet, want er komen ook bussen, nou het weggetje houd weer niet over en de bussen komen daar niet. Maar we zijn vroeg en hebben geluk, op het eind kunnen we goed draaien en staan weer in de rijrichting. Stukje lopen en dan zijn we er, onderweg ook nog kikkers op de foto gezet. Vroeger is de waterval toch anders geweest want we zien 2 val gaten waar vroeger het water stroomde. Mooi. Terug naar de camper en dan het smalle weggetje terug naar de hoofdweg, maar 1 luxe auto kwamen we tegen, verder geen obstakels meer. We verlaten dit schiereiland via de wasbord brug. Volgen de kust op zoek naar een plekje voor de nacht, dit vinden voor Astakos aan een naamloze weg. Vroeger waren hier veel restaurantjes(tent) maar dat mocht niet meer, alleen de restanten staan er nog zo ook een wc pot zonder muren er omheen. Lekker luchtig. We krijgen koeien en schapen op bezoek maar ze hebben geen tijd voor een praatje ze moeten door. Het weer betrekt en we besluiten na het middag eten te vertrekken richting Patra om vervolgens daar de bergen in te gaan. Bij Andiria over de brug ( lijkt op Erasmus brug) €20,30 maar een prachtig uitzicht. We zijn in Peloponesos. Hier ook een standbeeld van de fakkeldrager. Moeten rechts maar gaan links E65/A8 en bij Diakofto de bergen in stijging van 12 %, Kalavrita naar de skipiste maar het wordt zo mistig we zien niet veel meer, keren is geen optie, dus we gaan door. Na vele bochten zien we een muurtje en dat volgen we tot we vlak voor een schuurtje staan. Genoeg is genoeg. Eerst maar even bij elkaar zitten en wat drinken en tot rust komen. Gelukkig zijn we met zijn vieren en kunnen nog lachen. Zowaar de zon komt er 1 minuut door en kunnen net zien hoe we staan, aan het begin van de piste dus. Er ligt sneeuw maar daar hadden wij niet op gerekend. Dan trekt alles weer dicht en valt de avond, kachel aan en morgen zien we wel weer. En de volgende morgen is de mist weg en zien we pas hoe mooi het hier is.

1. Pieter van Kammen:
    Beste Ype en Tryntsje,

Wij zijn net terug uit Zakynthos, een mooi eiland met veel stranden
    Vanaf het eiland zijn we met een dagtrip naar Olympia geweest en dat was de moeite waard. Zeer aan te bevelen, vooral nu jullie in de buurt zijn.

Groetnissen fan Pieter en Mieke van Kammen
  2. Francien:
    21 mei 2019
    Wat een rij-belevenis. Maar jullie hebben het doel Griekenland gehaald. Nu kleine stukjes en mooie plaatsjes bezoeken. Leuk zo met z'n 4-en, wel zo gezellig lees ik.
  3. Anneke de Vries:
    21 mei 2019
    Wer in moai ferslach fan wat jimme meimeitsje, geweldich. Groetnis út Aldtsjerk, Anneke.
  4. Ries & Henny:
    22 mei 2019
    Griekenland halen was jullie doel en dat is bereikt, gefeliciteerd.
    Bedankt voor de prachtige verhalen en over de slechte wegen die
    jullie toch maar genomen hebben. Achteruit, keren, terug, enz enz.
    niemand hoef jullie meer te vertellen hoe dat moet.
    Veel plezier in Griekenland verder (tussen 2 haakjes ik had toch
    maar in Lissabon op de boot gestapt naar Pireus)
    Vr. groeten
    Henny & Ries
  5. Baukje Steffens:
    22 mei 2019
    Jeetje. Ach jullie zijn al heel wat gewent. Griekenland bereikt! Veel plezier met z'n vieren daar! Leuk jullie zo te volgen. Liefs van mij!
  6. Tjeerd en Hennie:
    23 mei 2019
    we zijn net thuis uit marmaris prachtig en mooie omgeving
    mooi verslag we wachten op het volgende verslag
    gr Tjeerd en Hennie