Top of the world highway.

4 juli 2016 - Fairbanks, Alaska, Verenigde Staten

Een klein stukje asfalt en dan weer kilometers gravel.Prachtig uitzicht, onmogelijk om alles vast te leggen.Net voor de grens voor Alaska krijgen we weer asfalt en het ligt er super bij.De grens levert geen probleem op,weer vinger prints en een foto. We vragen hoe de weg naar Eagle is,ze weet het niet is er nog nooit geweest. Nou dan moeten wij daar maar een kijkje nemen. Het is een gravelroad,en we gaan dwars door de bergen. God mag weten waar we zijn. Onderweg zien we en buis waar schoon  water uitkomt dus we gaan vullen. Terwijl we bezig zijn rijdt er een huur camper met de spiegel tegen ons aan. Komt niet eens zijn excuus aanbieden. Het is een schaafplek maar toch. We komen in Eagle aan,het info kantoor is al dicht,dus besluiten we in het hotel navraag te doen.Er staat een vrouw achter de (winkel) balie en we vragen of er ook vrije plekjes zijn waar we met de camper kunnen overnachten We mogen niet bij het hotel staan en er is alleen plek op de camping. Even later komt de baas en we hebben een heel gesprek. En van hem mogen we wel voor het hotel staan. Toppie, gratis en een schitterend uitzicht over de Yukon. De oever zwaluwen zijn onze buren en vliegen rakelings bij ons langs. Eagle is in 2009 getroffen door opstuwend ijs in de rivier. Bij de oever langs werd alles weg gevaagd. Vandaar het nieuwe hotel en huizen. De volgende dag wasdag,handdoeken en beddengoed kan allemaal op hot. Maar hoe hot is hot. Ik vind het niet echt schoon, maar ala ik moet het er mee doen.Komen hier in de kunde met mensen uit North Carolina.Ze hebben hier een huis,maar dat is verhuurd Ze komen hier nog steeds elke zomer en kamperen dan in de schuur met geen stromend water,eigen wc,en douche. Ik vraag me af wat je hier dan nog zoekt. Ook treffen we een echtpaar die per kano van Whitehorse naar de Beringzee  roeien. Ze vliegen terug en de kano wordt daar opgepikt. Voorspelling voor de komende dagen is regen en we besluiten om toch maar te vertrekken. We raken door ons eten heen en hier betaal je alles dubbel.Appelsap 6 dollar (€6) kuipje boter 250 gr 6 dollar. Dat zijn een paar voorbeelden. De eigenaar van het hotel/winkel is zelf om nieuwe voorraden naar Fairbanks zo'n 310 km van Eagle en is een paar dagen onderweg.  In de winterperiode wordt alles ingevlogen,vandaar dat alles hier duur is. We laten een hartje en een kaartje achter met bedankt. Op de terugweg slechts 2 campers tegen gekomen en een lege truck. Op naar Chicken een paar huizen,cafe en souvenir  winkel.Hier willen we niet staan,onderweg vast wel een beter plekje. Richting Tok,hier tanken en boodschappen halen,gelukkig iets betere prijzen. Bij de bibliotheek schrijven we ons verhaal weer. Een echtpaar uit NL, vraagt alles over verschepen van een camper. Alles uitgelegd, en kaartje van Seabridge mee gegeven. We maken ons verhaal af en rond 22.00 uur eindelijk klaar. In Tok zelf geen plaats om te staan maar net daar buiten wel. We staan net of er komt nog een camper bij ons staan. Na een goede nachtrust gaan we op naar Delta  Junction, hier staat ook een signpaal." Alaska Highway ". Het is mooi weer en we zoeken een vrij plaatsje waar we kunnen zonnen. Onderweg bij de brug over de Tenane rivier nog de Trans Alaska  pipeline gezien. Deze is aangelegd tussen 1975 en1977. van noord Alaska naar Valdez. Vanuit hier gaat het naar Seatle per olietanker. De olie doet er 8 dagen over voor het Valdez bereikt. Uiteindelijk belandden we in de plaats North Pole waar " Santa" woont Hier staat een grote Kerstman en ook de straatnamen zijn toepasselijk. St. Nicolas laan- Snow laan - Santa laan enz. Zijn rendieren staan buiten achter een hoog gaas. De slee stond al klaar. Hier was natuurlijk ook een Kerstwinkel. En wie zat er op ons te wachten 'Santa"  Dus wij bij hem op schoot  en een foto gemaakt. De volgende dag gaan we naar Fairbanks, grote plaats. We bekijken weer een museum,brengen een bezoekje aan de farmersmarket en de Walmart. Tijd te kort,volgende dag " Pioneerpark" genoemd naar pioneer Felix Pedro die hier rond 1902 goud vond,waardoor Fairbanks uiteindelijk op de kaart kwam. Prachtig aangelegd parkje met oude blokhutten, speeltuin,raderboot,expositie ruimte en stoomtreintje. In 1967 hebben ze dit aangelegd. Hier vieren we 4 juli Onafhankelijks dag er staan diverse attracties gepland voor die dag waaronder een optreden van de marine kapel  We nemen de paraplu's mee, maar goed ook want even later een hoosbui en vluchten we terug naar de camper. Rond het middag uur droog en gaan we terug; pakken het stoomtreintje en maken een rondje. We kunnen gratis warm eten (kerk) raken in gesprek met een vrouw bij het gebak en zo ook met haar man. Hij is een eskimo en komt van Barrow. Ik leer van hem het alfabet,wel 26 letters. Maar ze missen wat klinkers de E en O . Nog een leuk stukje: Ze vangen een zeehond, slachten hem, doen alles in plastic koffie bussen en laten het zo een tijdje staan. Het stinkt ontzettend maar het vlees moet dan super lekker zijn. Ugruk noemen ze het. We hadden elk een kaartje voor een verloting en mijn naam wordt omgeroepen, ik mag een fiets uitzoeken. Ik kies voor een met regenboogkleuren. Maar ja, wat moet ik met een kinderfiets. De keus is snel gemaakt, hij gaat naar de familie Katherine en Kuupaaq Ahvakana. Katherine is er super blij mee. Zo rond 18.00 uur nemen we afscheid. Bijna bij de camper weer regen. Morgen gaan we naar de Dogsled museum en iets van de Yukon  Quest. Hier waren 4 jonge Alaska husky's, en we mochten ze op de arm hebben.  Vooral veel aaien. Nog een film gezien en alles over de race. We besluiten deze dag met spareribs. Komend weekend is er een Pow Wow. Daarom blijven we in Fairbanks.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Albert en martha:
    10 juli 2016
    Hartstikke mooi verhaal en fijne belevenissen!
  2. Baukje Steffens:
    10 juli 2016
    Tjonge wat een belevenissen weer! Geweldig leuk,zo weer mee te reizen! Bedankt! Liefs
  3. Kees en janke:
    10 juli 2016
    Wat skitterend om zo met je eigen camper door Alaska te kunnen rijden.Wat weer een prachtig verhaal,en wat leuk om daar ook nog de hoofdprijs te winnen.Ze zijn daar vast blij met zoon mooie fiets.
    Ype en Tryntsje bij Santa op schoot,ha ha prachtige foto.
    Komen jullie ook veel beren tegen?
    Maar een fijne reis verder,groetjes
  4. Jans Bos:
    10 juli 2016
    Dag Iepe en Trijntje weer een mooi reisverslag ik had twee keer hetzelfde reisverslag gekregen toen had ik per ongeluk verkeerd gedrukt om niet meer het verslag te krijgen ik denk wel dat het nu goed komt.
  5. Fokke:
    Wat een belevenissen.
    Geniet maar lekker van jullie mooie reis !!
  6. Anneke de Vries:
    10 juli 2016
    Prachtich en alwer moaie foto's. Komt der ek in husky mei dizze kant út. Genietsje fan alles wat jimme dogge, doch ik fan jim ferhalen.
  7. Ries & Henny:
    11 juli 2016
    Het is maar goed dat Iepe goud heeft gevonden in Canada, kunnen
    jullie in ieder geval wat boter en appelsap kopen. Prachtige verhalen
    over de belevenissen in Alaska. Wij dachten dat Santa Klaus de
    kerstman in Finland woont, maar zo zie je maar weer je doet zomaar
    nieuwe ideeen op.
    groetjes en goed reis verder.
  8. Koba Dijkstra-Cuiper:
    11 juli 2016
    Prachtig verhaal en mooie foto"s
  9. Francien:
    11 juli 2016
    Jullie hebben de Kerst dus ook al weer achter de rug. Mooie foto's die maken het verhaal nog mooier. Leuk om iets te winnen en dan met een groots gebaar weg te mogen geven. Dat geeft een goed gevoel. heb je nog hartjes in voorraad? Wij waren voor het eerst weer een paar dagen weg met de camper en ja hoor, jouw hartje ging weer mee. Blijven dus aan jullie denken. Tot het volgende hoofdstuk, ik kan niet wachten.