Hello, .... Goodbye Alaska

14 augustus 2016 - Whitehorse, Canada

Zuid Alaska.

Het 1e wat we gaan doen is Kenai onderweg de bergen aan de ene kant en de rivier aan de andere kant. Ze zijn druk aan het vissen op zalm. Bij het VVV ook weer een tentoonstelling van diverse dingen van de Athabascan indianen.  Speelpoppetjes,laarzen,waarvan de bovenkant bij het kuit ook versierd is met kraaltjes. We gaan nog een stukje omhoog Nikiski, een paar huizen. Terug maken we een foto van de kerk, 1894 Holy Assumption of the Virgin  Mary  Russian Orthodox Church. Deze kerk is 1 van de oudste. Maar het regent dus tuffen we door naar Homer. Hier belanden we op een pier. Lands End zegt het bord. Draaien om en zoeken een restaurant om vis te eten, heilbot heerlijk. Het draait overal om het vissen. Als we terug rijden zien we een Eagle met jongen op een nest. Een plekje voor de nacht wordt  Ancher Point. De volgende dag draaien we de was. Zo dat ligt weer schoon in de kast. In Soldotna nog gezien bij een boomcarver, houten motorzaag beelden. Mooi, maar te groot om mee te nemen. We rijden door naar Seward, prachtig zo door de bergen en alle watervallen die dan zo naar beneden komen. Seward is ook een havenplaats niet erg groot. We vinden een plaatsje bij de school, komt een vrouw aan klopt op de deur en zegt dat het hier geen camping is, Ype zegt: Dat weten we maar we staan nooit op campings. Ze herhaalt het nog eens maar taait af. Ze was van de camping naast ons denken we. Geen politie aan de deur gehad. Na een goede nachtrust brengen we een bezoek aan Sealife  Centre. Hier zijn vooral vogels die je bijna kan aaien. Maar ook zeeleeuwen, zeeanemonen, zeesterren,krabben  alles wat met de zee te maken heeft. Net buiten het plaatsje kun je naar een gletsjer.Vanaf het parkeerterrein is het nog een stuk lopen en klimmen.  Ach hebben we onze tippel ook maar weer gehad. Helaas kun je ook niet meer vlakbij en op deze gletsjer lopen.Die nacht staan we in Portage bij de lake waar nu een heel groot stuk van de gletsjer in ligt. Later breekt er met veel geraas een stuk af. Onderweg ook nog een wilde kalkoen met jongen gezien. Die nacht heel veel regen en we besluiten om toch maar door te rijden, Anchorage, Eagle River en dan de Old Glenn Highway volgen. We zien een parkeerplaatsen hier eten we.Het is mooi weer en veel mensen zijn aan het vissen.Helaas geen vis gezien. Eind van de middag op naar Glennallen, eerst nog door de bergen en hebben een prachtig uitzicht op de Matatuska Glacier. Deze is heel breed en van ver al te zien. En zo belandden we achter de bibliotheek van Glennallen waar we goede wifi hebben. Onze laatste traject van Alaska is Valdez. Dit hebben we tot het laatst bewaard, moet heel mooi zijn. We rijden de bergen weer tegemoet en wie treffen we weer de Belgen.  Jos en Elly  zijn al met de boot geweest en vonden het prachtig. Ook wij gaan dit zeker doen. Ze vertellen over de beer die s'avonds langs komt voor zijn maaltje zalm. We eten gezamenlijk en als het kouder wordt in de namiddag gaan we weer uit elkaar. Het plekje waar hun hebben gestaan, leuk voor 1 nachtje. We zoeken een betere plek voor de komende nacht. Maar de zeeleeuwen liggen voor ons op een eilandje en neuzelen  wat af. S'avonds eten ze hun buikje vol aan zalm. De beer laat zich niet zien. We staan vlakbij de zalm kwekerij  ( Hatchery). Alleen de sterkste vissen bereiken via de watertrap de Hatchery,waar ze van hun kuit worden ontdaan.Momenteel is er veel pinkzalm,dit is niet de lekkerste zalm en de meeste vis van deze soort wordt ingeblikt.Ook hier wordt veel met de werphengel gevist vanaf de kust,een kwestie van ingooien en inhalen,altijd prijs,een kind kan de was doen.Inwoners van Alaska mogen 6 stuks per dag vangen en meenemen.Volgende dag naar de Lu Lu  Belle voor woensdag gereserveerd  ( mooiste dag van de week). De moter is stuk maar hopen dat hij woensdag weer in de vaart is. We moeten ons 4 dagen vermaken in dit regenachtige dorp. Apfelstrudel ( warm) bij de koffie maakt het toch nog een beetje gezellig.  Zelfs nog een wandeling gemaakt door de haven. Ze zijn net terug met de vissen die ze gevangen hebben, heilbot, rockfish en lingcod. En dan eindelijk woensdag om 10.45 uur aan boord,is nog een beetje mist maar het trekt op zoals beloofd. De schipper  Fred  Rudolf is 77 jaar en lijkt op Jac  Cousto. Hij doet alle moeite om ons van alles te laten zien. Zeeleeuwen, zeeotters,zeehonden, puffins,dolfijnen,watervallen en natuurlijk de Columbian Glacier.  Ongelooflijk zoveel ijsschotsen er voor liggen en gister helemaal niets. S'nachts veel afgebroken van de face of the glacier, je krijgt dan bijna d.blauwe kleur te zien,en het kraakt, kreunt en plopt. Aan boord ontmoeten we Pieter en Martha.Zijn grootouders kwamen van Texel en waren stoelenmatters. We krijgen onderweg genoeg tijd om te filmen en foto's te schieten;zelfs om een echte kerstfoto te maken. Dan varen we terug, we lopen nog vast tussen de ijsschotsen,dus even terug en een andere route kiezen.We hebben op de terugweg zelfs nog een walvis gespot. Rond 21.00 uur terug in de haven,we gaan met zijn vieren uit eten. De volgende dag verlaten we Valdez;we moeten door de Keystone Canyon, hier verschillende watervallen. Dan door de Thompson Pass 2678 m.In Glennallen staan we voor de nacht weer achter de bibliotheek.Morgen op naar Tok, deze weg heeft zo zijn wave momenten,dan schommelen we vreemd heen en weer. s'Nachts staan we in een gravel pit, er komen uiteindelijk nog 3 campers bij. Morgen over de grens Port  Alcan.Bij voorbaat al nerveus,wat staat er ons nu weer te wachten. De route is prachtig bergen aan beide kanten maar wel ruim.Bij de grens geen stempel ,maar mogen na veel gezeur toch door. We hadden geen goed reisplan. We wilden nog naar Haines ook nog een stukje Alaska. Dit was niet genoeg. Uiteindelijk liet ze ons gaan. We komen in Haines Junction, hier slapen we. De volgende dag op naar Haines.  Hier bij de grens geen gezeur. Hier hebben we 2 dagen gestaan.Rond gelopen door het dorp,mooie huizen van officieren in Fort Seward. Nog even bij het meer geweest hier zagen we de bald Eagle weer. Maar we gaan naar de Beach Road hier een prachtig plekje uitzicht op het fjord,de veerboot naar Skagway en de vissersbootjes op het water.Ype brengt nog een bezoekje aan het hamermuseum. We worden wakker en dan ligt er een cruise schip van de Holland -Amerika line,De Zaandam. Op naar Whitehorse, wat staat er nu weer te gebeuren bij de douane. Ze deed niet moeilijk maar weer geen stempel. Wat doen we fout. En hoe nu verder.    Op de terugweg naar Haines Junstion zien we nog een lynx.Deze wil de weg oversteken maar duikt weg in de berm.We kunnen niet zo snel stoppen om een foto te maken. Ype ziet dat hij rustig achter ons oversteekt. We besluiten een adempauze in te lassen en naar Europa te vliegen om zo onze visa te vernieuwen  Dus in Whitehorse naar het VVV voor meer informatie over vluchten en opslag (storage) om de camper te stallen. Na veel gepuzzel is het ons weer gelukt en vliegen 14 augustus naar Europa en komen op 18 september weer in Whitehorse. Dus dat wordt schoonmaken,kleding wassen en naar de kapper. Ook gaan we de storageplaats bekijken. Tot dusver alles geregeld ,we kunnen even ontspannen en brengen een bezoekje aan de Whitehorse Canyon. Mooi, hier zijn ook weer trails die je kunt lopen. We moeten ons nog een paar dagen vermaken maar dat zal wel lukken.  We hebben Alaska nu afgesloten, een heel avontuur,we kunnen er over mee praten. Het zuiden is prachtig, het noorden niet zo aantrekkelijk. We zeggen voorgoed "Goodbye ".

1. Francien:
    22 augustus 2016
    Wat weer een mooi verhaal. Als ik het gelezen heb dan heb ik daarna altijd een soort jetlag. Ik droom niet ik ben gewoon thuis, maar jullie verhaal brengt me wel heel ver weg. Dank voor al het typewerk en de mooie foto's. Goede reis naar Europa en tot het volgend hoofdstuk.
  2. Baukje Steffens:
    22 augustus 2016
    Prachtig weer! Bedankt voor het meeliften met jullie prachtige reis met vele indrukken! Schitterend!! Goeie reis terug! Tot een volgende keer en nogmaals bedankt! Dikke tut! Baukje
  3. Jans Bos:
    Mooi reisverslag
  4. Kees en janke:
    23 augustus 2016
    Prachtige foto's zeg,en mooi verhaal,veel plezier in Madrid.Lekker switte
  5. TINEKE V D WAL:
    25 augustus 2016
    Bedankt een mooi verslag van Alaska ,en dus weer even in Eurpa
    Goede reis
  6. Julia:
    28 augustus 2016
    Dus lieverds alweer 2 weken terug en nu in Spanje,
    Nu kunnen jullie nog even relaxen en terugkijken op een geweldige ervaring,je avonturen delen met je kinderen en kleinkinderen!
    liefs en groetjes , Julia
  7. Anneke de Vries:
    29 augustus 2016
    Wer in prachtich ferslach mei moaie foto's. In goeie tiid mei jimme bern en pake en beppesizzers.
    groetnis út Aldtsjerk, Anneke
  8. Koba Dijkstra-Cuiper:
    4 september 2016
    Een prachtig verhaal en super mooie foto"s

groetnis ut gytsjerk,koby