In de ban van de goudkoorts.

11 juni 2016 - Whitehorse, Canada

Ook Kitimat laten we achter ons, in Terrace gaan we nog even flink shoppen. We nemen de Nisga'a Highway, we komen weer langs de lavabeds. Maar slaan nu rechts af dat leidt ons naar de Highway 37. Dit stuk is gravel. Die nacht slapen we in de bush. De muskieten zijn weer een plaag,uiteindelijk over alle ventilatie roosters een panty kniekousje en dat lijkt de oplossing. Jullie willen niet weten hoe smerig onze camper was, dus we zoeken water, dichtbij om hem te poetsen. En dat vinden we op de weg naar Stewart.  Hier ook 2 gletsjers, de Bear gletsjer is een oeroude want de sneeuw is blauw, de andere is aan de grond toe maar gewoon sneeuw. We willen naar Hyder maar de Canadese douane bij  grenspost doet moeilijk. Er is geen USA grenspost dus we keren om en zo belanden  we net voor Bell 2, hier tanken we en krijgen propaan. Onderweg zien we 4 beren. In Jade city  loopt een grizzly rond, niet lang want de volgende dag schieten de indianen hem dood. Jade City de naam zegt het al: Hier wordt dus jade gewonnen en er worden beeldjes en sieraden van gemaakt. Het meeste gaat naar China, daar wordt het bewerkt en komt dan terug. Er worden hier momenteel tv opnames gemaakt voor Discovery Channel,;dus wie weet zien jullie onze camper nog op tv. Nog even een paar foto's gemaakt van de slijpmachines.  Bij Boya  Lake lopen we een trail, het water is hier smaragd (emerald) blauw/groen  gekleurd. Hopelijk te zien op de foto's. Hier hebben we ook weer vers bronwater bijgevuld,dus we kunnen er weer even tegen. Onderweg voor Watson Lake is in 2010  een bosbrand geweest; triest, maar het vernieuwd het bos. Op naar Watson Lake hier vind men de Sign Post Forest. Het verhaal luidt: een soldaat had in 1942 terwijl hij werkte aan de Alaska Highway zo'n heimwee naar huis, dat hij een bordje op een boom plaatste met de naam van zijn woonplaats. Velen volgden zijn voorbeeld en er ontstond een oerwoud van palen met plaatsnaamborden, nummerborden, en nog andere borden. We zoeken een plekje voor de nacht, en gaan uit eten naar de Chinees. Ja was best lekker. De volgende dag worden we gewekt door de zon.Na het ontbijt tanken en gaan richting Whitehorse.Dit is een highway maar met veel gravel en "potholes". Nog maar net onderweg zien we het bord met watervallen, kunnen altijd even kijken, de Rancheria falls. Leuk. Vandaag maar 2 beren gezien. En zo belanden we in Teslin. Hier brengen we een bezoekje aan het museum en vannacht staan we bij de speeltuin. Ongelooflijk hoe lang het licht is,dus we maken we nog een ommetje door het dorp. Nemen gelijk een kijkje  op de begraafplaats. Alle doden liggen hier in witte ledikanten, zodat de wilde dieren ze niet kunnen opgraven. Vroeger was Teslin een indianen dorp, maar toen de Alaska Highway  in 1942 werd aangelegd door de blanken, kwamen er ook allemaal ziektes mee, dus veel indianen overleden aan wat wij noemen de kinderziektes.  Het volk leefde destijds van de visvangst en van de pelshandel.  De volgende dag op naar Jakes  Corner en we besluiten om het pad te volgen van de eerste gouddelvers die niet genoeg geld hadden om verder te trekken naar Dawson  City, en hun geluk zochten in de rivieren nabij Atlin. Weinig toerisme want het is een gravel weg. We hebben geluk, want het is net geasfalteerd.  Atlin is een prachtig authentiek plaatsje. In 1900 is het hotel afgebrand,en er kwam daarna een brandweerspuit.  Deze kon echter niet voorkomen dat in 1914 bijna het hele dorp was afgebrand. Gelukkig werd alles weer in de oude luister hersteld. We gaan naar de supermarkt en krijgen een tip waar we vrij kunnen staan met onze camper. Vlakbij een warm water bron. We maken nog een rondje door het dorp, maken  foto's en komen dan de boot Tarahne tegen, die gebouwd is in 1917. Eerst voor goederen vervoer en later ook voor passagiers. Nu is het een theehuis en staat op het droge. We verlaten de plaats en gaan naar Warm Bay, hier vinden we een mooi plekje aan het meer. De volgende dag relaxen we een paar uur in de warm waterbron.Het blijkt dat vissers in het voorjaar hun visgerei hebben afgespoeld in de bron.Hierdoor kwamen rode garnaaltjes in de bron terecht en zagen kans zich in het warme water voort te planten.Door de overloop komen ze  nu ook in het naastgelegen merengebied  terecht en kunnen zo de hele ecologie verstoren. De dag daarop terug naar Atlin We bezoeken het museum en besluiten ook ons geluk te beproeven om goud te pannen in de lokale rivier. Helaas voor ons geen Gold Rush.

1. Anneke de Vries:
    11 juni 2016
    Goeie Tryntsje en Ype,
    Wat wer in prachtich skreaun ferhaal en moaie foto's. Hjir is de lêste jûne fan it feest noch yn folle gong. It is hjir thús goed te belústerjen.
    Jimme noch in moaie reis, genietsje fan alles wat jim dogge.
    Groetnis Anneke en Eeuwe.
  2. Francien:
    12 juni 2016
    Wat kan een mens veel beleven. Is jullie hoofd niet helemaal vol met al die indrukken? Geweldig mooie foto's ook. De kleuren zijn prachtig. Fijn dat water en gas voorhanden is, dat geeft wel rust. Dat bad dat jullie namen lijkt mij ook wel wat. Heerlijk zo een te zijn met de natuur. Dank maar weer voor het mooie verslag.
  3. Kees en janke:
    12 juni 2016
    Wat schrijven jullie prachtige,boeiende verhalen zeg.Zou het zelf niet zo kunnen.Wij zitten nu aan de Douro,ook skitterend hier.Alleen geen beren onderweg.Goede reis verder,groetjes
  4. Kees en janke:
    Prachtige foto's hoor
  5. Baukje Steffens:
    12 juni 2016
    Goh. Wat weer belevenissen! Wat een werk ook om alles te verwoorden en prachtige fotos erbij!Superrrr allemaal! Fijne reis verder! En..thx!!
  6. Wiebe/oelkje:
    12 juni 2016
    Prachtige verhalen inclusief mooie foto's. Blijf genieten dan genieten wij ook.
  7. TINEKE V D WAL:
    12 juni 2016
    Super fotos en we mochten weer mee genieten van een stukje Canada
    Dankjewel lieve mensen
  8. Marijke de Jong.:
    12 juni 2016
    Wat een natuur en ruimte. Weer genoten van jullie verhaal met jullie belevenissen daar. Net van vakantie terug( Terschelling). Goed weer gehad, het regent hier nu, maar goed voor de tuin want het was hier erg droog. Tot horens, fijne reis . Op naar de volgende avonturen! Liefs.
  9. Koba Dijkstra-Cuiper:
    3 juli 2016
    Weer een prachtig verhaal en super mooie foto"s

groetnis fan koby